kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
طی احکام جداگانه توسط رئیس‌جمهور

ظریف معاون راهبردی و قائم‌پناه معاون امور اجرائی رئیس‌جمهور شد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در حکمی «محمدجواد ظریف» را به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور و در حکمی «محمدجعفر قائم‌پناه» را به عنوان معاون امور اجرائی رئیس‌جمهور منصوب کرد. 
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، معاون اول، معاون راهبردی، معاون اجرائی و رئیس دفتر خود را طی حکم‌هایی تعیین و انتخاب کرد. این انتخاب‌ها و گزینه‌ها تا به الان با خط مشی گفته شده رئیس‌جمهور جور در نمی‌آید و آن‌طور که درباره جوان‌گرایی و به‌کارگیری جوانان در ساختار کابینه صحبت می‌شد مطابقت ندارد.
  «محمدجواد ظریف» معاون راهبردی رئیس‌جمهور شد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، از سوی مسعود پزشکیان به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب شد.
در حکم مسعود پزشکیان خطاب به محمدجواد ظریف آمد است: «به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی و تجارب ارزشمند مدیریتی سوابق دانشگاهی و اجرائی به موجب این حکم جناب‌عالی را به سمت معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب می‌نمایم.
انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تجربه‌های انباشته مدیران ارشد کشور در دهه‌های گذشته و توانمندی‌های گسترده علمی تخصصی و کاربردی نخبگان اندیشکده‌ها و نهادهای جامعه مدنی تحولات کلان داخلی و بین‌المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری مدظله‌العالی را رصد نموده، مستقیماً به اینجانب منعکس ‌نمایید در انجام این وظیفه توجه به تعهدات انتخاباتی و ظرفیت‌های نظارتی مردمی ضروری است.
به منظور جلوگیری از اضافه کردن ساختار و  تشکیلات جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود شایسته است مسئولیت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را برعهده گرفته و وظایف و کارویژه‌های این  مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاست جمهوری تبدیل کنید. بدیهی است به منظور اجرای وظایف این معاونت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی همکاری لازم را به‌عمل خواهند آورد.»
  محمدجعفر قائم‌پناه معاون امور اجرائی رئیس‌جمهور شد
محمدجعفر قائم‌پناه، از سوی مسعود پزشکیان به عنوان معاون امور اجرائی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب شد.
در حکم مسعود پزشکیان خطاب به محمدجعفر قائم‌پناه آمد است: به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی و تجارب ارزشمند مدیریتی سوابق دانشگاهی و اجرائی به موجب این حکم جناب‌عالی را به سمت «معاون امور اجرائی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری» منصوب می‌نمایم.
انتظار است با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهور و تعامل با وزرا و معاونین رئیس‌جمهور با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب سند چشم‌انداز سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و قانون برنامه و با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم در تحقق اهداف دولت مجدانه بکوشید. بدیهی است کلیه دستگاه‌های اجرائی کشور و مقامات دولت نیز همکاری لازم را با جناب‌عالی خواهند داشت.
  جوانی در کابینه دیده نمی‌شود!
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور طی حکم‌هایی معاونت‌های اول، راهبردی، اجرائی و همچنین رئیس دفتر خود را منصوب کرده است. اما این انتصابات با صحبت‌های رئیس‌جمهور در رابطه با جوان‌گرایی همخوانی ندارد.
در این انتصابات، جوان‌ترین فرد محمد‌جواد ظریف با 64 سال سن است که به معاونت راهبردی منصوب شده است.
  میانگین سنی کابینه دولت چهاردهم تا این لحظه 68 سال است
پیش از این غلامحسین کرباسچی، از فعالین مدعی اصلاحات در گفت‌وگویی بیان کرده بود: انتخاب عارف شعار پزشکیان درباره جوانگرایی را به چالش نکشیده، این انتخاب شعار پزشکیان مبنی بر عدم سابقه افراد در دولت‌های قبلی را هم زیر سؤال نبرده چراکه او معاون اولی جای افراد جوانِ بی‌تجربه نیست.
اگر این استدلال کرباسچی به همین شکل به دیگر پست‌ها و وزرای دیگر تسری پیدا کند، و استدلالی مبنی بر اینکه پست‌های کابینه مهم هستند و باید افراد باتجربه را بگذاریم، جلو برویم، شاید میانگین سنی پایین‌تر از 60 سال هم نیاید.
  جوانان 10 امتیاز دارند!
چندی پیش محمدجواد ظریف، معاون راهبردی دولت چهاردهم در برنامه ویژه خبری صدا و سیما گفته بود: می‌خواهیم در دولت چهاردهم از اقوام و مذاهبی که تاکنون حضور کمتری در کابینه داشته‌اند و زنان و جوانان استفاده کنیم. برهمین اساس وزیر پیشنهادی باید جوان باشد یعنی هر چه جوان‌تر باشد امتیاز بالاتری می‌گیرد. اگر بالای ۵۰ سال باشد هیچ امتیازی نمی‌گیرد. زیر ۵۰ سال هر چه جوان‌تر باشد امتیاز بالاتری می‌گیرد. این صحبت‌های معاون راهبردی رئیس‌جمهور نیز صدق خود را نشان نداده است و به نظر می‌رسد جوانی تا این لحظه نبوده است که بتواند نسبت به افراد منصوب شده امتیاز بیشتری کسب کند!
حال باید دید که پزشکیان همین مسیر را برای انتخاب وزرا و دیگر اعضای کابینه پیش خواهد گرفت یا طبق صحبت‌های خودشان مبنی بر جوان‌گرایی، از جوانان استفاده خواهد کرد؛ جوان‌گرایی که تا به الان به چشم نمی‌خورد.