kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
وزیر نفت خبر داد

تحقق تولید 4 میلیون بشکه نفت تا پایان امسال

وزیر نفت با اشاره به اینکه هر ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز، سالانه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارد، گفت: ریل‌گذاری‌های انجام‌شده در صنعت نفت برای دستیابی به افق تولید روزانه چهار میلیون بشکه (هدف‌گذاری تا پایان ۱۴۰۳) است.
 
 
 
 
به گزارش شانا، جواد اوجی روز گذشته در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تکیه به توان متخصصان داخلی تحولات شگرفی را در صنعت نفت رقم زده است، اظهار کرد: هر ۱۰۰ هزار 
بشکه نفت در روز که به تولید اضافه شود، سالانه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به ‌همراه دارد و همه این موفقیت‌ها و کارهای توسعه‌ای که برای افزایش تولید و صادرات نفت انجام شد در شرایط دشوار تحریم‌ها رخ داد.
وی ادامه داد: تحریم‌هایی که در بعضی از موارد تامین آب آشامیدنی مردم را هم به آن گره می‌زدند. بنابراین معتقدم ریل‌گذاری‌های انجام‌شده در صنعت نفت برای دستیابی به افق تولید روزانه چهار میلیون بشکه (هدف‌گذاری تا پایان ۱۴۰۳) است. خوشبختانه در وزارت نفت بیش از ده‌ها هزار کارشناس زبده و نخبه وجود دارد که از توان آنها استفاده می‌شود.
اوجی یکی از راهکارهای مطلوب برای جلوگیری از کسری بودجه و افزایش منابع درآمدی دولت را افزایش تولید نفت دانست و افزود: ذخایر هیدروکربنی مایع بیش از ۱۵۳ میلیارد بشکه است و هر چه بتوانیم تولید نفت و ظرفیت پالایشگاهی را افزایش دهیم، درآمدهای ارزی قابل توجهی به دولت می‌رسد که توان اقتصادی دولت و منابع ارزی کشور را افزایش خواهد داد.
وزیر نفت با اشاره به سفرهای بین‌شهری در تابستان و تمهیدهایی که این وزارتخانه برای ذخایر بنزین اندیشیده است، گفت: برای موضوع بنزین روش‌های غیرقیمتی پیش گرفتیم و مصرف بنزین را مدیریت کردیم.
اوجی با بیان اینکه یکی از اقدام‌های این دولت افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بود، گفت: افزایش تولید به افزایش درآمدها منجر خواهد شد. به‌ویژه در بخش نفت که درآمدهای ما ارزی است و این موضوع کمک شایانی به درآمدهای مالی دولت خواهد کرد.
وی با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ عدد ۱۰درصد و در سال ۱۴۰۲ عدد ۲۰ درصد بوده است، تصریح کرد: ما تولید نفت را تاکنون به رقم روزانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسانده‌ایم. این رقم در آستانه دولت چهاردهم کاری بسیار بزرگ است که البته این ریل‌گذاری ادامه خواهد یافت.
وزیر نفت بیان کرد: از پارسال برنامه‌ریزی کرده بودیم تا پایان امسال تولید نفت به چهار میلیون بشکه در روز برسد، بدان معنا که روزانه ۴۰۰ هزار بشکه باید به تولید نفت ما اضافه شود. همه شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برای این هدف برنامه‌ریزی کرده‌اند.
 تحول بخش نفت در دولت سیزدهم
گفتنی است در سال ۱۳۹۸ میانگین تولید نفت خام ایران روزانه دو میلیون و 290 هزار بشکه بود که در سال ۱۳۹۹ این عدد به روزانه دو میلیون و 106 هزار بشکه و در خرداد ۱۴۰۰ هم به روزانه دو میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه رسید.
با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی و به کارگیری دیپلماسی فعال انرژی، تولید نفت به دو میلیون و 400 هزار بشکه و پس از آن در سال ۱۴۰۱ به میانگین دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲ به سه میلیون و 300 هزار بشکه رسید و در سال ۱۴۰۳ تاکنون میانگین تولید نفت‌ خام کشور سه میلیون و 570 هزار بشکه بوده است.
مجموع صادرات نفت خام هم از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۹۸ اکنون به سالانه 565 میلیون بشکه رسیده است. همچنین ارزش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی نیز از ۱۰ میلیارد و 9 میلیارد به ترتیب در سال‌های ۸۹ و ۹۰ اکنون به 36 میلیارد دلار رسیده است.
آمارهای مؤسسه بین‌المللی vortexa نشان می‌دهد که در مقطعی در دولت روحانی صادرات نفت ایران نزدیک به صفر شد و در ماه‌های آخر آن دولت و قبل از تشکیل دولت شهید رئیسی، صادرات نفت و میعانات گازی ایران کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود.
این مؤسسه بین‌المللی که از مؤسسات معتبر در زمینه آمارهای نفتی، رهگیری نفتکش‌ها و بارگیری محموله‌های نفتی است، در گزارش‌های مختلفی از افت صادرات نفت ایران در دولت گذشته و افزایش آن در دولت سیزدهم خبر داده است.
آمارهای این مؤسسه نشان می‌دهد در اواخر دولت دوازدهم، به علت فروش نرفتن نفت ایران، حجم نفت و میعانات گازی ایران که در نفتکش‌ها روی آب نگهداری می‌شد به اوج خود رسیده بود به‌طوری که تا ۱۳۰ میلیون بشکه نفت در ماه‌های پایانی دولت روحانی روی آب بود!
دولت دوازدهم به صراحت اعلام کرد که در فروش نفت‌و‌گاز کشور ناتوان است و در شرایط تحریم نمی‌تواند این منابع را به فروش برساند. از سوی دیگر، دولت دوازدهم مدعی بود که حتی اگر بتوانیم نفت و میعانات گازی کشوری را بفروشیم، نمی‌توانیم به درآمدهای ارزی حاصل از فروش آنها دسترسی داشته باشیم. با شروع به کار دولت سیزدهم فروش نفت ایران افزایشی شد و به‌تدریج حجم ذخایر نفت و میعانات روی آب، کاهش یافت.
این وضعیت مناسب اکنون در اختیار دولت چهاردهم قرار دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های شکل گرفته، کشور را به خوبی اداره کند.