kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹
مسقط میزبان مذاکرات هسته‌ای

ظریف: لغو کامل تحریم‌ها و افزایش ظرفیت غنی‌سازی ایران مهم‌ترین محور مذاکرات است

اولین روز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در عمان، در حالی سپری شد که مقامات کشورمان، لغو کامل تحریم‌ها و افزایش ظرفیت غنی‌سازی ایران را مهم‌ترین محور مذاکرات هسته‌ای برشمردند.


روز گذشته، گفت و گوهای سه جانبه هسته‌ای ظریف با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا در مسقط، پایتخت عمان آغاز شد.
پیش از آغاز این نشست، وزیر امور خارجه ایران،در گفت و گو با شبکه «پرس‌تی‌وی» تأکید کرد که تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران نتوانسته اهدافی که کشورهای تحمیل‌کننده تحریم‌ها در نظر داشتند را محقق کند.
ظریف تصریح کرد: این تحریم‌ها بخشی از راه‌حل نیست و غیرقانونی می‌باشد و نتایجی که آنهایی که این تحریم‌ها را تحمیل کردند به دنبال آن بودند، محقق نکرده است.
 ناکامی غرب در تحریم‌ها
وزیر خارجه ایران افزود: «مهم است که غرب این مسئله را بفهمد که تحریم‌ها هرگز به راه‌حلی برای این موضوع ختم نمی‌شود. تحریم‌ها بخشی از راه‌حل نیست. تحریم‌ها مهم‌ترین بخش مشکل به حساب می‌آید. ماهیت تحریم‌ها غیرقانونی است. این تحریم‌ها باید لغو شود. این تحریم‌ها هیچ نتیجه مثبتی به همراه نداشته است. تنها چیزی که این تحریم‌ها برای غرب به همراه داشت، حدود 19 هزار سانتریفیوژ بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: لغو تحریم‌ها، موضوع اصلی و مهم مذاکرات است و میزان فعالیت‌های غنی‌سازی ایران نیز یکی دیگر از موضوعات کلیدی این گفت‌وگوها است.
ظریف خاطرنشان کرد: ایران معتقد است که توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران تنها زمانی محقق خواهد شد که طرف دیگر مذاکره‌کننده تمایل سیاسی برای انجام چنین توافقی داشته باشد.
همچنین، وزیر امور خارجه کشورمان، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری دولت مبنی بر اینکه تا چه حد دیدگاه‌های ایران و طرف‌های غربی مذاکرات هسته‌ای به یکدیگر نزدیک شده است، افزود: «میان دیدگاه‌های دو طرف در خصوص حجم برنامه غنی‌سازی و نحوه برداشتن تحریم‌ها هنوز فاصله وجود دارد؛ هرچند در مورد راه‌حل‌های مختلف صحبت کرده‌ایم».
وی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص جا نداشتن سلاح‌هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران و با بیان اینکه جهت رسیدن به اهداف توافق ژنو، برای طرفین بهترین راه‌حل‌های فنی وجود دارد، گفت: «مذاکره کنندگان غربی باید متوجه شوند که تحریم‌ها تأثیری نداشته و فایده‌ای نیز برای آنها ندارد و توهمی بیش نیست و صرفاً یک مانع است».ظریف تأکید کرد: ما همچنان بر حقوق مردم ایران اصرار می‌کنیم و مصمم هستیم به نتیجه برسیم.
 دیدار ظریف
 با همتای عمانی
وزیر امور خارجه ایران، شنبه شب پس از ورود به مسقط پایتخت عمان و گفت وگوی کوتاه با «یوسف بن علوی» همتای عمانی خود، گفت: «برنامه هسته‌ای ایران هیچگاه هدف نظامی نداشته و نخواهد داشت.»
وی تاکید کرد: «بهترین راه برای غرب این است که به این واقعیت توجه کند، اقداماتی که برای فشار و تحریم ایران تا به حال انجام داده هیچ خاصیتی برای آنها نداشته است؛ ضرورت دارد به یک راه حل براساس احترام و همکاری برسیم؛ بهترین راه حل برای غرب این است که به واقعیت بی‌اثر بودن تحریم‌ها توجه کند.»
ظریف تاکید کرد: «اگر غرب علاقه و امید به چنین راه حلی داشته باشند این امکان هست که در فاصله باقیمانده تا سوم آذرماه، به آن راه حل برسیم و تفاهم پیدا کنیم.»
 آمریکا و اروپا
 تمام دنیا نیستند
عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان نیز تاکید کرد که ایران به غنی‌سازی اورانیوم برای تامین نیازهای صنعتی ادامه خواهد داد. این مسئله مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.
«مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 در گفتگو با هفته‌نامه «اشپیگل» در پاسخ به این پرسش که آیا چین، هند و روسیه نسبت به غرب متحدان بهتری برای ایران هستند، گفت: اروپا و آمریکا تمام دنیا نیستند و زمانی که یک کشور تصمیم می‌گیرد با ایران کار نکند این به معنای پایان راه نیست.
عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در ادامه گفت: اما راه‌های چاره و فرصت‌های دیگری برای تعامل با  دیگر کشورها  وجود دارد. بسیاری از تجار همچنین از اروپا برای کشف فرصت بهبود همکاری با ایران به کشور ما می‌آیند. این نشان می‌دهد که تحریم‌ها مانع نبوده است و ایران هراسی زوال یافته است.
 بروجردی: ممکن است خروجی «نوعی توافق» باشد
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در جمع خبرنگاران، در خصوص برگزاری مذاکرات بین ایران و 1+5 در عمان گفت: اتفاقی جز اینکه زمان رو به پایان است، نیفتاده و احتمال اینکه خروجی مذاکرات عمان نوعی توافق باشد، منتفی نیست ولی به‌هیچ‌وجه نمی‌توان پیش‌بینی خوشبینانه عنوان کرد که همه‌چیز در عمان به پایان خواهد رسید.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مواضع ایران بسیار شفاف است و بارها اعلام شده و به هیچ وجه از مواضع اعلام شده عقب‌نشینی صورت نخواهد گرفت و از خطوط قرمز تعیین شده عبور نخواهد شد، اگر توافق حاصل نشود، صورت‌حساب آن را حتماً باید به حساب آمریکا نوشت که احتمال دارد چارچوب منطقی توافق را نپذیرد.
 پایبندی ایران به تعهدات
برخلاف ادعاهای موسسه امنیت و علوم بین‌الملل، انجمن کنترل تسلیحات واشنگتن اعلام کرد که ایران تعهدات خود در قبال توافق ژنو را نقض نکرده است.
اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا (ISIS) بعد از انتشار گزارش روز جمعه هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که ایران احتمالاً از طریق افزایش تلاش‌ها برای تولید دستگاهی که بتواند اورانیوم را سریع‌تر غنی‌سازی کند، توافق موقت ژنو را نقض کرده است.
این اندیشکده آمریکایی مدعی شده بود که ایران از زمان گزارش قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر بطور مداوم در تأسیسات تحقیقاتی، سانتریفیوژهایIR-5 را با گاز اورانیوم طبیعی تغذیه می‌کند.
موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا در تحلیلی مدعی شده بود: ایران احتمالاً توافق موقت را از طریق تزریق گاز اورانیوم طبیعی به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-5 نقض می‌کند.
با اینحال انجمن کنترل تسلیحات واشنگتن ضمن رد این ادعاها گفت که هیچ نقضی مشاهده نمی‌کند و ادامه داد: هیچ اورانیوم غنی‌شده‌ای از این دستگاه خارج نشده است.
«جوفی جوزف» مدیر سابق عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در دفتر کارکنان شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که ایران توافق ژنو را نقض نکرده است و تأکید کرد: «نقض تنها در صورتی رخ می‌دهد که ایران، یک مدل جدید سانتریفیوژ را در تأسیسات تحقیقاتی خود معرفی کند و آن را با اورانیوم خوراک‌دهی کند.»
از طرف دیگر «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن رد ادعای موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا در مورد این ادعا که تزریق گاز به دستگاه سانتریفیوژ IR-5 نقض توافق بوده گفت: ایران با این کار نه تعهدات پادمانی و نه برنامه مشترک اقدام را که سال گذشته در ژنو به دست آمد را نقض نکرده است بلکه می‌تواند نه فقط در یک دستگاه بلکه در یک آبشار هم به کرات گاز تزریق کرده و فعالیت تحقیق و توسعه را ادامه دهد.
خبرگزاری فرانسه: تعداد سانتریفیوژها در قبال لغو تحریم‌ها
در حالی که وزرای خارجه ایران و آمریکا و رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی‌های خود را در عمان آغاز کرده‌اند، خبرگزاری فرانسه نوشت که ایران و‌ آمریکا در مسقط بر سر شرایط توافق هسته‌ای چانه‌زنی می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید: در میان موضوعات مورد بحث، تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم که ایران می‌تواند در قبال لغو تحریم‌ها و بازرسی‌‌های دقیق از تأسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد، به چشم می‌خورد.
دیدار شرمن و مقامات صهیونیست
یک هیئت از رژیم صهیونیستی با گروهی از مقامات آمریکایی به ریاست «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا حدود 10 روز پیش در واشنگتن دیدار داشتند.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به جزئیات دیدار فوق نوشت: «رایس» و «وندی شرمن» که ریاست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5  را برعهده دارد، در این دیدار تصریح کردند که علی‌رغم تلاش مستمر دیپلماتیک، گمان نمی‌کنند که تا مهلت 24 نوامبر سال جاری میلادی توافق جامع هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران محقق شود.
همچنین روز گذشته، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: جامعه بین‌المللی باید قاطعانه خواستار منحل شدن ظرفیت‌های هسته‌ای ایران شود و یا تسلیم توافق شود.
رئیس کابینه رژیم صهیونیستی در حالی از عدم پذیرش توافق هسته‌ای با ایران دم می‌زند که علاوه بر آنکه  رژیم متبوعش، رژیمی جعلی است، طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز نیست و پذیرش یا عدم پذیرش آن، تاثیری در تحقق یا عدم تحقق توافق هسته‌ای نخواهد داشت.
مذاکرات سه جانبه میان «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «کاترین اشتون» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (یکشنبه) آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد و روز سه‌شنبه هفته جاری، مذاکرات مدیران سیاسی ایران و 1+5 به ریاست اشتون در مسقط آغاز می‌شود.
خبرگزاری رویترز گزارش کرد که یک مقام ارشد آمریکایی درباره نشست سه جانبه «جان کری»، «محمد جواد ظریف» و «کاترین اشتون» در «مسقط» پایتخت عمان گفت که مذاکرات سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک نشست مهم است و تمرکز بر حصول پیشرفت برای رسیدن به توافق تا مهلت تعیین‌ شده می‌باشد.
رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد ایران که نزدیک به مذاکرات است نیز گزارش کرد که مذاکره‌کنندگان در نشست سه‌جانبه قرار است درباره «شکاف‌هایی که همچنان زیاد است، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و چارچوب زمانی لغو تحریم‌ها» بحث کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی‌رغم آنکه طرفین اعلام کرده‌اند که به پیشرفت‌هایی در مذاکرات دست یافته‌اند اما همچنین تأکید دارند که شکاف‌ها در خصوص موضوعات کلیدی بر سرجای خود باقی است.
در نوامبر سال گذشته میلادی، ایران و 1+5 به توافق موقت هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» رسیدند که در 20 ژانویه اجرایی شد و 6 ماه بعد مدت آن به پایان رسید و طرفین به توافق رسیدند که مذاکرات را برای یک  دوره چهارماهه تمدید کنند و تا 24 نوامبر سال جاری میلادی مهلت تعیین شده که طرفین به توافق نهایی برسند اما گرچه پیشرفت‌هایی حاصل شده اما در خصوص موضوعات کلیدی همچنان اختلافاتی باقی مانده است.