kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۸۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
 گزارش خبری کیهان

نامزدها از برنامه‌های خود چه گفتند؟

نامزدهای انتخابات در برنامه‌های تلویزیونی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند که البته اولین نطق تلویزیونی مسعود پزشکیان با آشفتگی و عصبانیت افراطیون مدعی اصلاحات مواجه شد. این طیف‌ کنشگری انتخاباتی را خارج از چارچوب نظام اسلامی و قانون اساسی می‌خواهد.



سرویس سیاسی ـ

تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در جریان است و فضای انتخابات در کشور حاکم شده است. چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه 8 تیرماه برگزار می‌شود و آقایان پزشکیان، پورمحمدی، جلیلی، زاکانی، قاضی‌زاده‌هاشمی و قالیباف با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
نامزدهای انتخابات در برنامه‌های تلویزیونی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم.
 جلیلی: به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز داریم
سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با مردم» از حماسه حضور مردم در تشییع تاریخی رئیس‌جمهور شهید و جمعی از شهدای خدمت قدردانی کرد و گفت: شما مردم، شهادت رئیس‌جمهور صادق و خدمتگزار را به حماسه تبدیل کردید و در ۴۵ سال گذشته بارها و بارها نشان دادید، بیرون کشیدن فرصتها از دل تهدیدها هنر شماست.
 با مطالعه شب امتحانی نمی‌توان
 در بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت
جلیلی بیان داشت: برنامه تدوین شده باید بر پایه مطالعات عمیق و با استفاده از تجربه‌های علمی و عملی باشد و به درکی عمیق از ریشه‌های مسائل کشور رسیده باشد، همچنین این برنامه باید به راهکارهای حساب شده‌ای دست یافته باشد و سالها روندهای جهانی را با بینشی عمیق دنبال کرده باشد و از دستاوردهای مردم ایران آگاهی داشته باشد، با مطالعه شب امتحانی نمی‌شود در این بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت.
وی با اشاره به گفتمان دولت سایه اذعان کرد: در یازده سال گذشته عمده وقت من و صدها نفر از همراهانم در گفتمان دولت سایه، بر شناخت مسائل کشور و راه‌حل آن‌ها متمرکز بود. کمتر وقت داشتم تا در جلسات محفلی و گعده‌های سیاسی شرکت کنم؛ البته این موجب گلایۀ برخی دوستان هم شد. تلاش کردم ذهنم را به روی حاشیه‌ها و لابی‌ها و جلسات کم مایۀ سیاسی ببندم و در عوض، درهای دفترم را به روی صدها کارشناس و متخصص و مدیر و دانشمند و فعال اجتماعی و دانشگاهی و... باز کنم، کسانی که از ماندن پشت لابی‌های خسارت بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری از تشکیل ده‌ها کارگروه تخصصی با حضور سلایق مختلف در دولت سایه خبر داد و گفت: ده‌ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور و طراحی راه‌حل‌های جدید تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم. تعداد مدیران و کارشناسانی که با ما همکاری کردند به بیش از هزار نفر رسید. در فهرست طولانی و پرشمار همکاران ما در دولت سایه، همه نوع سلیقه سیاسی در همۀ سطوح کارشناسی از مدیران عالی دولت‌های گوناگون تا مدیران میانی و کارشناسان حضور داشتند.
جلیلی دیدار با کارگران هپکو، کوله بران بانه، صیفی کاران آبدان بوشهر، کشاورزان کریم آباد رشتخوار، شرکت‌های دانش بنیان در نیشابور، فعالان اقتصادی در چابهار را از جمله ملاقات‌های خود با اقشار و اصناف مختلف برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار فعالسازی این ستاد چابک و کم هزینه ولی پرکار، بیش از ۱۴۰ بار به نقاط مختلف کشور سفر کردم و از نزدیک و در دل میدان با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا شدم.
وی با اشاره به اقدامات دولت سایه در ارائه راهکارهایی برای فروش نفت به دولت شهید رئیسی، یادآور شد: قبل از شهید رئیسی ادعا می‌شد نمی‌توانیم نفت را بفروشیم، ما در دولت سایه راهکارهای فروش نفت در همان شرایط را تهیه کردیم، به دولت وقت دادیم و در همان دولت، فروش نفت شروع به رشد کرد. کار در دوره شهید رئیسی تکمیل شد و به جایی رسید که فروش ما به بیش از ۱ و نیم میلیون بشکه در روز رسید. البته این حداقلی است و ما به این راضی نیستیم؛ ما باید دنبال توسعۀ صنایع پایین دستی و زنجیره ارزش افزوده باشیم تا به جای نفت خام، فرآورده‌های آن را صادر کنیم تا نفع بیشتری به کشور برسد. ما برای این موضوع برنامه‌های مشخصی داریم که منتشر خواهد شد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به طراحی سازوکاری برای سرمایه‌گذاری مردم در پروژه‌های سود ده گفت: اگر سازوکاری تعریف شود تا مردم در سهام پروژه‌های سود‌ده مثل ساخت پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه سرمایه‌گذاری کنند، این دو سر سود خواهد شد. اعتماد مردم صدمه دیده است. در سال ۹۹ از مردم دعوت کردیم وارد بورس شوند، به جای این که بازار اولیه را رونق بدهیم، مردم را در بازار ثانویه مشغول کردیم. مردم به جای مشارکت در اقتصاد مولد، افتادند به بورس بازی. در نهایت مردم ضرر کردند و اعتماد آنها از بین رفت. این ناشی از برنامه نداشتن دولت بود. باید مردم را وارد اقتصاد کرد و برایش برنامه هم داشت.
وی با بیان اینکه به تصمیم‌های نقطه زن نیاز داریم، خاطرنشان کرد: در لحظه‌ای که نظم دنیا و منطقه غرب آسیا در حال تغییر است، ما بیش از هر لحظه دیگری به «تصمیم‌های نقطه‌زن» نیاز داریم، در غیر این صورت از سایر کشورها چند دهه عقب خواهیم ماند.
 حجت‌الاسلام پورمحمدی:
 دولت باید بستر شادی را در جامعه ایجاد کند
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با اشاره به اهمیت و ابزار تحقق شادی برای زندگی، گفت: مفهوم شادی یک گرانیگاه در همه عرصه‌ها است که در وهله نخست دل شاد می‌خواهد که خود، با زندگی خوب و آرام شکل می‌گیرد.
وی بیان داشت: زندگی‌ای شاد است که تضمین داشته باشد و اعضای خانواده احساس خوبی از همزیستی با یکدیگر داشته باشند. همچنین پدر خانواده درآمد مناسبی داشته باشد، در محله سکونت خوب و شهر دلنشینی داشته باشند، محیط آموزشی درست بوده، محیط تفریح گردش مناسبی در اختیار داشته باشند و روابط اجتماعی‌شان سالم و مناسب باشد که در این صورت شادی اصیل از این‌جا تولید می‌شود.
حجت‌الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: باید یک تفکر شادی‌زا آن هم شادی ماندگار و عمیق را تولید کنیم و دولت موظف است در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید بستر شادی را در جامعه ایجاد کرده و گسترش دهد، گفت: دولت باید با مقوله شادی هوشمندانه برخورد کند و در فضای حذف، طرد، تنگ نظرانه و اخم و غضب برخورد نکند.
 اقتصاد کشور نیازمند مردمی شدن است
سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی «با مردم» با تسلیت مجدد شهادت آیت‌الله رئیسی گفت: باور نمی‌کردم کمتر از ۳ سال بگذرد و من مجددا برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید در قاب تلویزیون با مردم صحبت کنم.
 آرمان شهید رئیسی نباید روی زمین بماند
وی افزود: ملت بزرگ ایران! رئیس‌جمهور شهید ما عملکرد مردمی داشت، کارهای بسیار خوبی شروع شده که برخی به نتیجه رسیده و در حال انجام است این سید عزیز دیروز برادر بزرگ انقلابی ما بود اما امروز من به عنوان الگو و اسوه سخت کوشی، صداقت و مردم داری در عرصه دولتمردی او را می‌شناسم و خود را مکلف به ادامه راه و مسیر شهید عزیز می‌دانم. اکنون خود را عهده‌دار مسئولیت سنگین ادامه دادن مسیر شهید عزیز می‌دانم؛ به این نتیجه رسیدم ثبت‌نام کنم و خودم را به مردم عرضه کنم، نکته اول این بود که دولت شهید رئیسی به نظر کارهای نیمه تمامی داشت، آرمان‌ها و رؤیاهایی داشت، مسیر و رویکردها را تغییر داده بود ۵ سال دیگر برای اتمام آنها فرصت داشت، لازم بود این کارها به سرانجام برسد و نباید می‌گذاشتیم این کار نیمه تمام بماند. نکته دوم به خاطر مردم بود، حق مردم است اجازه ندهیم در هیاهوی انتخاباتی تصمیم آنها دچار خدشه شود، وظیفه داریم روشنگری و با مردم گفت‌وگو کنیم. برای مسیر درست با آنها صحبت کنیم اجازه ندهیم نسخه‌های ارتجاعی که برگشت به عقب است و قبلا تجربه شده دوباره تکرار شود؛ آرمان شهید رئیسی نباید روی زمین بماند.
قاضی زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: این گرانی کمرشکن که هر روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند، باید ریشه یابی شود البته در دولت سیزدهم اقداماتی مانند کنترل رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه انجام شد؛ با استمرار این اقدمات باید نتایج مورد نظری که قرار بود در پایان دولت ایجاد شود را به دست بیاوریم و کام مردم را شیرین کنیم؛ همچنین برای حذف اقتصاد دولتی به جای اقتصاد ملی آمده‌ام.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم باید سهامداران دارایی‌ها دولت شوند و همچنین توزیع ثروت متمرکز که فقط در مناطق مرکزی هست و نواحی پیرامونی فقیر مانده‌اند و شهرهای کوچک دور از امکانات مانده‌اند، روند توزیع منابع را معکوس کنیم و ثروت به این مناطق گسیل داریم.
وی با بیان اینکه شعار دولت من دولت مردم و خانواده است، گفت: وقتی از دولت مردم صحبت می‌کنیم یعنی مردم فعال ما یشاء هستند؛ دولت اگر وظیفه تصمیم گیری دارد، این‌جا مردم برای دولت تصمیم می‌گیرند؛ اگر دولت وظیفه اجرا دارد دولت باید اجرا را به مردم واگذار کند، دولت باید به جایی وارد شود که مردم در آن حضور ندارند.
قاضی زاده‌هاشمی بیان داشت: باید به مدیران استانی اختیاراتی بدهیم، در بنیاد شهید این کار را انجام دادم و ۳۷ درصد مراجعات خانواده شهدا و ایثارگران به مرکز کاهش یافت چون کارشان در همان استان و شهرستان راه می‌افتاد و نیازی به مراجعه به مرکز نداشتند؛ ظرفیت‌های زیادی در هر استان هست که با اعطای اختیارات، این ظرفیت‌ها را گسترش می‌دهیم، هر شهرستانی پایتخت موضوعی یک مسئله خواهد شد.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در برنامه «صف اول» نیز اظهار داشت: طبیب مراکز درمانی بودم و کار پزشکی کردم در یکی از واحدهای درمانی کشیک دادم. از این شروع کردم تا بعد معاون مدیرکل در سطح یک شهرستان شدم. سلسله مراتب اداری را از این جا آغاز کردم تا به قائم‌مقام وزیر و بعد نمایندگی مجلس رسیدم. سپس عضو هیئت‌رئیسه مجلس و بعد نائب رئیس‌مجلس و در نهایت معاون رئیس‌جمهور شدم. همچنین با مجمع تشخیص مصلحت نیز همکاری داشتم. تقریبا در تمام حوزه‌های کلان مدیریتی کشور حضور داشتم و یک احاطه کامل از موضوعات کشور در اختیار دارم.
 پزشکیان: باید هر دولتی که روی کار می‌آید
 برنامه توسعه را بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی
 از سوی رهبر انقلاب اجرائی کند
مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای تحقق برنامه‌های بالادستی کشور از جمله برنامه هفتم توسعه دارد، گفت: من در روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری و در 5 دقیقه زمانی که برای تبیین برنامه‌های خودم داشتم، تصریح کردم که ما قرار نیست برنامه جدیدی بنویسیم و سیاست جدیدی را در کشور اعلام کنیم.
وی افزود: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مشخص است و نهایتا کاری که دولت محترم در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده، تبدیل به قانون شده و طبیعتاً باید هر دولتی که روی کار می‌آید، برنامه توسعه را بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اجرائی کند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است تناقضی میان برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های دولت جنابعالی وجود داشته باشد؟ اگر چنین چیزی باشد رویکرد شما در قبال این مسئله چیست؟ خاطرنشان کرد: تناقض اگر خلاف جهت سیاست باشد باید اصلاح شود اما اگر برنامه در جهت اجرای سیاست‌ها است باید برنامه را ادامه داد.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد، دادن اختیار، قرارداد بستن کنتراتی یا مدیریت عملکردی و اصلاحات و تغییرات اساسی در نوع برخورد با مدیران 5 استراتژی است که من دنبال خواهم کرد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: معمولا دولت‌ها وقتی برنامه اعلام می‌کنند برای رسیدن به این برنامه‌ها کار کارشناسی هم از نظر منابع مالی،‌نیروهای انسانی پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گرفته است. قدم اول این است که ما جهتی که دولت در پیش گرفته بوده دنبال کنیم و سعی کنیم که برنامه‌های بالادستی را درست و بموقع اجرا کنیم.
پزشکیان گفت: یکی از دلایل تحقق تنها 25 تا 30 درصد برنامه ششم توسعه این بود که افرادی اجرای کار را بر عهده داشتند که اصلا از برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای کار را نداشتند. هر دولتی که می‌آید مهم نیست بلکه آنچه مهم است این است که راه تغییر نکند و هدف گم نشود و هر کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در جایگاهی که قرار گرفته است، سیستم را به هدف برساند.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری عنوان کرد: امروز در اطراف تهران همه چیز در حال گسترش است در حالی که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیروها جهت برقراری تعادل میان منابع و مصارف است. به نظر من تهران و سایر شهرهای بزرگ روزی با مشکلات آب و محیط زیست مواجه خواهند شد.
 پزشکیان: من اصولگرا هستم
پزشکیان همچنین در نشست با فعالان اصلاح‌طلب تصریح کرد: در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات گفته‌ام من اصولگرا هستم، به این دلیل که اصولی دارم و آن هم حق و عدالت است. برای رسیدن به این دو اصل باید اصلاحات کرد. نمی‌توان بدون اصلاحات به حق و عدالت رسید.
گفتنی است، نطق تلویزیونی پزشکیان با آشفتگی و عصبانیت افراطیون مدعی اصلاحات مواجه شد زیرا این طیف کنش‌گری انتخاباتی را خارج از چارچوب نظام اسلامی و قانون اساسی می‌خواهد اما منافقانه به درون نظام خزیده است و در صورتی که کاندیدای مورد حمایتش، از اصول و مبانی نظام دفاع کند، بدترین برخوردها و اهانت‌ها را روانه او می‌کنند.
 محسن رضایی: نیروهای انقلاب چاره‌ای جز
 اجماع بر نامزد مقبول ندارند
خبر دیگر اینکه، محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: در نشست صمیمانه مجمع اجماع نیروهای انقلاب، آخرین وضعیت و سازوکار اجماع نیروهای انقلاب بررسی شد و نمایندگان گروه‌ها و احزاب جبهه انقلاب نظراتشان را اعلام کردند. نیروهای انقلاب چاره‌ای جز اجماع بر نامزد مقبول ندارند و مشارکت همه گروه‌ها در «‎مانا» تا زمان اجماع و پس از آن ادامه می‌یابد.
 ایوبی رئیس ستاد انتخاباتی
 حجت‌الاسلام پورمحمدی شد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری طی حکمی حجت‌الله ایوبی را به عنوان‌ رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.
به گزارش فارس، ایوبی استاد دانشگاه تهران، دبیرکل پيشين کمیسیون ملی یونسکو و رئیس سازمان سینمایی را در کارنامه خود دارد.
 شعارهای انتخاباتی کاندیداها 
در همین حال، هر کدام از داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری شعاری را برای دولت آینده خود انتخاب کرده‌اند. این شعارها به شرح ذیل است؛
پزشکیان / برای ایران
پورمحمدی / دولت قرار؛ عدالت ثروت
جلیلی / یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه
زاکانی / دولت خدمت
قاضی‌زاده / دولت مردم و خانواده
قالیباف / خدمت و پیشرفت
 بیانیه حزب اعتدال و توسعه در حمایت از پزشکیان
حزب اعتدال و توسعه طی بیانیه‌ای، حمایت خود را کاندیداتوری مسعود پزشکیان برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت بزرگ و شایسته ایران
حادثه تلخ، غم‌انگیز و ناباورانه شهادت رئیس‌جمهور و یاران همراه او عموم ملت ایران را در اندوه فرو برد. قطعا یاد و خاطره شهدای راه خدمت و تلاش‌ها و مجاهدت‌های آنان در تاریخ و حافظه ملت بزرگ ایران برای همیشه جاویدان خواهد ماند. خوشبختانه با رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بلافاصله مقدمات انتخابات ریاست جمهوری فراهم آمد و ملت بزرگ ایران اکنون در آستانه انتخابی بزرگ قرار گرفته است. هرچند انتظار می‌رفت شورای محترم نگهبان، در تأیید نامزدهای ثبت‌نام کرده، از سلایق مختلف سیاسی که از شایستگی لازم برخوردار بودند‌، انعطاف‌ بیشتری از خود نشان می‌داد و زمینه را برای مشارکت گسترده اقشار مختلف فراهم می‌نمود و بر اعتماد عمومی تمامی جریانات و احزاب سیاسی می‌افزود.
حزب اعتدال و توسعه ضمن تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری اقشار مختلف ملت در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه 1403، اعتقاد دارد که برای حل مشکلات اساسی جامعه نیاز به انتخاب فردی شایسته است که ویژگی‌های مطلوب برای احراز پُست بالاترین مقام اجرائی کشور را داشته و در فرصت چهار ساله، توان انجام اقدامات لازم و اصلاحات شایسته برای خروج کشور از معضلات داخلی و بحران‌های خارجی را داشته باشد. بر این اساس، طبق تصمیم نهائی شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، ضمن احترام به تمامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده، حمایت خود را از جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که به سبب دیدگاهها و مشی اعتدالی، سلامت نفس‌، ساده زیستی‌، مردمی بودن و اعتقاد به بهره‌گیری از سلایق مختلف در اداره کشور، از مقبولیت بیشتری در میان مردم برخوردار می‌باشد اعلام می‌دارد.
در ادامه این بیانیه آمده است: از همه بانوان، جوانان، فرهیختگان و کسانی که دغدغه آینده و سربلندی ایران را دارند دعوت می‌شود با مشارکت فعال در انتخابات از این شخصیت دانشمند و برجسته حمایت کنند. بدیهی است در این شرایط خطیر و حساس، وحدت ملی و انسجام همه جریانات سیاسی، با سلایق مختلف ضامن پیروزی ملت ایران و حفظ منافع ملی کشور خواهد بود.
 اعلام حمایت شورای وحدت
 از کاندیداتوری حجت‌الاسلام پورمحمدی
شورای وحدت اصولگرایان از کاندیداتوری حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.
شهاب الدین صدر نیز به عنوان رئیس ستادهای مردمی شورای وحدت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منصوب شد.
 ارکان ستاد انتخاباتی پزشکیان مشخص شدند
مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، طی احکامی ارکان ستاد انتخاباتی خود را به شرح زیر منصوب کرد.
علی عبدالعلی‌زاده: رئیس ستاد
محمدجواد آذری جهرمی: قائم‌مقام ستاد
سیدمحمدعلی افشانی: معاون امور استان‌ها
علی شکوری راد: معاون تبلیغات
حجت نظری: معاون جوانان و دانشجویان
فاطمه راکعی: معاون بانوان
احمد صادق بناب: معاون مالی و اقتصادی
ابراهیم شیخ: معاون روابط عمومی
کمیته دانشگاهیان: پیروز حناچی
معاونت اقوام، ادیان و مذاهب: محمد رئوف قادری
ریاست دفتر و معاونت اجرائی ستاد: نورالدین آهی
قائم‌مقام معاونت بانوان: پروانه مافی
ریاست کمیته نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی: ناصر نصیری
 وزیر کشور: پیش‌بینی مشارکت خوبی
 در انتخابات داریم
خبر دیگر اینکه، احمد وحیدی، وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفته است: برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای نامزدها ملاک انتخاب مردم می‌شوند و پیش‌بینی مشارکت خوبی در حوزه انتخابات داریم.
 رصد دقیق تبلیغات نامزدها در فضای مجازی
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت: تبلیغات نامزد‌ها کاملا رصد می‌شود، حتی تذکر می‌گیرند و برمبنای قانون با آنها رفتار می‌شود.
به گزارش فارس، وی اضافه کرد: به جهت حساسیت انتخابات ریاست‌جمهوری، به فضای مجاز‌ی اهمیت می‌دهیم و در کمیسیون تبلیغات نامزد‌ها نکته‌هایی لحاظ شده و در فضای مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 دکتر طحان‌نظیف: برخی از پرونده‌ها
 بیش از یک بار بررسی شدند
همچنین، دکتر‌هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: پرونده هر ۸۰ نفر ثبت‌نام‌کننده بررسی و تمام سوابق این افراد مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه برخی پرونده‌ها روشن هستند و می‌شود به سرعت درباره آن‌ها تصميم‌گيری کرد، بیان داشت: در مقابل اما برخی پرونده‌ها برای بررسی به زمان بیشتری نیاز دارند. به طوری که در جلسات بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر برخی از پرونده‌ها بیش از یک بار بررسی شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: پس از بررسی پرونده‌ها در نهایت رای‌گیری صورت می‌گیرد، این رای‌گیری طبق رویه شورا کاملا مخفی است.
طحان نظیف در تشریح جزئیات این رای‌گیری گفت: کاغذهای متحدالشکل به همراه اسم و عکس نامزد و عبارات احراز یا عدم احراز در اختیار اعضای شورا قرار می‌گیرد و فرد گزینه احراز یا عدم احراز را انتخاب می‌کند.
وی با بیان اینکه داوطلبی که صلاحیتش برای ریاست جمهوری احراز می‌شود باید حداقل ۷ رای احراز به دست بیاورد، گفت: اینکه فردی برای ریاست جمهوری احراز نشد لزوما به معنای اینکه مشکلی داشته باشد نیست، در انتخابات ریاست جمهوری با موضوع رد صلاحیت مواجه نیستیم با دو عنوان احراز و عدم احراز مواجه هستیم؛ علت آن هم این است که شرایطی که برای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بسیار بالاست. ممکن است فردی برای مسئولیت در بخش‌های دیگر از جمله وزارت و نمایندگی مجلس و... گزینه مناسبی باشد اما ممکن است از شرایط ریاست جمهوری برخوردار نباشد.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اینکه نتیجه احراز صلاحیت‌ها پیش‌بینی‌پذیر نبود معنایش این است که با جدیت سوابق همه داوطلبان بررسی و بحث‌ها به صورت جدی صورت گرفته است. در نهایت نیز رای‌گیری انجام شده است. لذا اين موضوع نشان از جدیت در بررسی‌ها است.
طحان نظیف با اشاره به این نکته که تغییر برخی روندها در انتخابات نیازمند قانون‌گذاری است، گفت: در برخی موضوعات نیازمند قانون‌گذاری هستیم و شورای نگهبان قادر به قانون‌گذاری نیست.
 بازدید دکتر صادقی‌مقدم و دکتر طحان‌نظیف
 از روند چاپ تعرفه‌های انتخاباتی 
و آماده‌سازی دستگاه‌های احراز هویت
دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان و دکتر‌هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر سه‌شنبه از روند چاپ تعرفه‌های انتخابات توسط وزارت کشور بازدید کردند.
دکتر صادقی‌مقدم و دکتر طحان‌نظیف همچنین صبح امروز به کارگاه آماده‌سازی دستگاه‌های احراز هویت برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری رفتند و اقدامات وزارت کشور برای آماده‌سازی این تجهیزات را مورد ارزیابی قرار دادند.
این بازدید‌ها به همراه جمعی از مدیران ستادی شورای نگهبان و وزارت کشور صورت گرفت که در بازدید از روند چاپ تعرفه‌های انتخابات، محسن اسلامی مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور و سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز حضور داشت.
گفتنی است؛ ناظران شورای نگهبان نیز به صورت شبانه‌روزی بر فرآیند‌های چاپ تعرفه‌های انتخاباتی و آماده‌سازی دستگاه‌های احراز هویت نظارت دارند.
 مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
 درخارج از کشور منصوب شد
در همین شرایط، سید محمد تقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزیر کشور طی حکمی علیرضا محمودی را به عنوان مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور منصوب کرد.
در حکم رئیس ستاد انتخابات کشور خطاب به علیرضا محمودی آمده است: امید است با استعانت از خداوند منان و با تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق، مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تحت نظر ستاد انتخابات کشور فراهم و گزارش اقدامات را به صورت مستمر به دبیرخانه ستاد ارسال نمائید.
علیرضا محمودی، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را برعهده ‌دارد.
 ۲۵۰ نقطه در سراسر دنیا برای اخذ رأی
 از ایرانیان خارج کشور
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور پیشتر گفته بود: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تنها انتخاباتی است که همزمان با داخل کشور، در خارج از کشور نیز برگزار می‌شود و ۲۵۰ نقطه در سراسر دنیا برای اخذ رأی از ایرانیان خارج کشور در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرده بود: نحوه و مکان و ساعت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم از طریق نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به آگاهی هموطنان مقیم رسانده می‌شود.
به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور هموطنان مقیم خارج کشور جهت اخذ رأی می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی مجاز در روز انتخابات و در ساعات اعلامی از سوی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به شعب اعلامی سفارتخانه‌ها یا سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.
گفتنی است؛ بر اساس تبصره (اصلاحی ۲۶/۱۰/۱۳۹۱) ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، رأی‌دهندگان در خارج از کشور در صورت همراه نداشتن شناسنامه و کارت ملی می‌توانند با ارائه گذرنامه معتبر ایرانی، رأی دهند؛ بنابراین به موجب این ماده ایرانیان خارج از کشور می‌توانند در صورت عدم دسترسی به شناسنامه یا کارت ملی از گذرنامه معتبر ایرانی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کنند.