kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
خدمات رئیس‌جمهور شهید ادامه دارد

خودکفایی کامل گندم با تولید ۱۵ میلیون تن محصول

 
 
 
مجری طرح گندم پیش‌بینی کرد تولید گندم امسال به ۱۵ میلیون تن می‌رسد که با این میزان کشور در این محصول استراتژیک به خودکفایی کامل می‌رسد. 
به گزارش رسانه‌ها؛ سهراب سهرابی با پیش‌بینی اینکه تولید گندم امسال به ۱۵ میلیون تن می‌رسد، افزود: همه نیازهای گندم خبازی و صنعت امسال، بدون نیاز به واردات از تولید داخل تامین می‌شود؛ چرا که با توجه به تولید ۱۳ میلیون تن سال گذشته، امسال دو میلیون تن افزایش تولید وجود دارد. ضمن اینکه امسال تا ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان صورت می‌گیرد که نسبت به ۱۰ میلیون و 500 هزار تن سال گذشته، یک میلیون و 500 هزار تن افزایش خواهد داشت.
او درخصوص سازوکار پرداخت مطالبات نیز گفت: امسال برنامه نحوه پرداخت‌ها به این شکل است که  ابتدا کشاورزمان در سامانه پهنه‌بندی اطلاعاتش وارد می‌شود و سطح زیر کشت و اهلیتش تعیین می‌شود و بعد از آن برآورد تولید اتفاق می‌افتد. سپس تمام اطلاعات در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور قرار می‌گیرد و از محل اعتباراتی که در این مسیر پیش‌بینی شده پرداخت‌ها مستقیما از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب زارعان انجام می‌شود. این کار می‌تواند سرعت کار را بالا ببرد. حدود ۵۰ درصد از وجه کشاورزان تاکنون پرداخت شده یا در حال پرداخت است و مابقی آن هم پرداخت خواهد شد. 
افزایش 165 درصدی تولید گندم در 3 سال
گفتنی است، افزایش تولید گندم از چهار میلیون و 540 هزار تن در سال زراعی 99 -1400 به 
15 میلیون تن در سال جاری می‌رسد که به معنای جهش 165 درصدی در تولید این محصول اساسی است. پیش‌بینی‌ها از تولید دو میلیون تن گندم، فقط در استان خوزستان حکایت دارد. 
اعتمادسازی دولت سیزدهم؛ به‌ویژه شخص آیت‌الله رئیسی در کشاورزان با توجه ویژه به رفع محرومیت‌های روستاها و کشاورزان، تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی (افزایش 250 درصدی نرخ خرید تضمینی در سه سال)، پرداخت بموقع مطالبات آنان و اقدامات فنی وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان و مهندسان کشاورزی در سه سال گذشته، مهم‌ترین دلایل خودکفایی گندم نان در سال گذشته و خودکفایی کامل در سال جاری است که موجب ارتقای جایگاه امنیت غذایی کشور، صرفه‌جویی ارزی و افزایش اقتدار ملی شده است. 
از سوی دیگر، در حالی که میزان واردات گندم در سال 1400 حدود هفت میلیون و 500 هزار تن به ارزش هفت میلیارد دلار بود حالا کشور از این بابت، نیاز به واردات و خروج ارز ندارد. تغییرات آب و هوایی، وقوع جنگ‌ها، نقض قوانین بین‌المللی تجارت آزاد توسط کشورهای صادر‌کننده، افزایش روزافزون تقاضا و فشار روی تولید؛ باعث شده تامین غذا بیش از دهه‌های قبل اهمیت پیدا کند و در آینده هم دوچندان خواهد شد.
در این میان کارشناسان حوزه کشاورزی و امنیت غذایی بر این باورند که سیاست تمرکز بر خودکفایی تولید محصولات اساسی که از آغاز دولت سیزدهم شروع شده و نقطه عطف آن روی محصول اساسی گندم بوده باید در دولت‌های بعدی ادامه یابد. همچنین اجرای کامل «اصلاح الگوی کشت» که در دولت سیزدهم کلید خورده و بخشی از آن اجرا شده در دستور کار جدی دولت بعدی باشد و تکمیل شود. 
بر این اساس؛ تولید فرنگی‌جات، صیفی‌جات و دیگر محصولات غیراساسی که بسیار آب‌بر است باید محدود به نیاز کشور شده و به جای آن تولید نهاده‌های دام و طیور، برنج، دانه‌های روغنی و پنبه که موجب خودکفایی و ثبات در تولید و عرضه گوشت، مرغ، برنج، روغن و پارچه می‌شود در دستور کار قرار بگیرد. ضمن اینکه شیوه‌های نوین آبیاری و تقویت خاک هم باید به‌کار گرفته شود.
 تامین ذخایر محصولات اساسی تا آبان‌ماه
وزیر جهاد کشاورزی در نشست قرارگاه امنیت غذایی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی کشاورزی ایران رو به بهبود است، اعلام کرد: میزان ذخایر محصولات اساسی در وضعیت بی‌نظیر است و ذخایر نهاده تا پایان مهرماه و بیشتر از آن هم تأمین شده است. ضمن اینکه تراز تجاری بخش کشاورزی، 
دو میلیارد دلار بهبود یافته است.