kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲

شروع عقب‌نشینی ارتش اوکراین از خارکیف / تایمز: هفته‌های آینده تعیین‌کننده خواهد بود

 
 
سرویس خارجی-
در پی شکست‌های میدانی، اوکراین اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور از بخش‌هایی از «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال‌شرق این کشور عقب‌نشینی کرده‌اند. تایمز انگلیس هم با اشاره به این وضعیت نوشته است هفته‌های آینده برای اوکراین بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.
این روزها «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال‌شرق این کشور به صحنه زورآزمایی دوطرف درگیر در جنگ تبدیل شده است. طی روزهای گذشته منابع خبری از پیشروی سریع و گسترده نیروهای روسی در منطقه خبر داده بودند. 
روز جمعه نیز رسانه‌های این کشور اعلام کردند: ارتش روسیه وارد شهر مرزی «ووچانسک» در خارکیف شده است. به دنبال آن نیز اعلام شد، روسیه دست‌کم 9 روستا و شهرک دیگر را در این منطقه تصرف کرده است. رسانه‌های غربی نیز با تأیید این اخبار اعلام کردند که این پیشروی‌ها، سریع‌ترین پیشروی نیروهای روسی از زمان آغاز جنگ بوده و نیروهای اوکراینی با وضعیت «بسیار خطرناکی» روبه‌رو هستند. دیروز اما مقامات اوکراینی از عقب‌نشینی نیروهای این کشور از بخش‌هایی از «خارکیف» خبر دادند. یکی از سخنگویان ارتش اوکراین در تلویزیون دولتی این کشور گفت: «در نقاطی خاص در لوکیانتسی و ووچانسک، به دلیل اقدامات تهاجمی و تیراندازی دشمن، مانورهایی برای حفظ جان سربازان انجام گرفت و یگان‌ها به مواضع مناسب‌تری منتقل شدند.»
نبرد خیابان به خیابان
آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته است، مسئولان «ووچانسک» نیز اعلام کرده‌اند که درگیری‌ها در این شهر مرزی، شدید و خیابان به خیابان است. ارتش اوکراین نیز می‌گوید: اوضاع در مناطق مرزی همچنان دشوار است اما نیروهای اوکراینی همچنان به مقاومت ادامه می‌دهند تا مانع از پیشروی بیشتر آنها شوند. رئیس ستاد کل ارتش اوکراین نیز گفته است که «اوضاع دشوار است». بنابر اعلام مقام‌های اوکراینی «ولودیمیر زلنسکی» سفر خود به «اسپانیا» و «پرتغال» را  به دلیل تشدید حملات روسیه و وخیم‌تر شدن اوضاع در جبهه‌های نبرد لغو کرده است. انتظار می‌رفت که زلنسکی در این سفر، یک توافقنامه همکاری امنیتی دوجانبه با «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا امضا کند. 
روزهای تعیین‌کننده در راه است
روزنامه انگلیسی «تایمز» نیز با اشاره به حمله موفقیت‌آمیز روسیه به «خارکیف» اعلام کرده که «هفته‌های آینده برای اوکراین بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود.» آن طور که تایمز نوشته است، مناقشه‌ای بین لهستان و اسپانیا در مورد تحویل سیستم‌های پاتریوت وجود دارد، زیرا این امر باید زودتر انجام می‌شد. این روزنامه با اعلام اینکه «حقیقت این است که اکنون زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا این انتقال صورت بگیرد» اضافه کرد: «جنگنده‌های اف-16 نیز هنوز چند ماه تا رسیدن به اوکراین فاصله دارند و آموزش مهندسان و مشکلات لجستیکی پیچیده‌تر از آموزش خود خلبانان است». به گزارش باشگاه خبرنگاران این روزنامه در پایان گزارش خود نوشته است: «همه اینها منجر به افزایش تلفات در میان پیاده‌نظام اوکراینی شده و نیروی انسانی را به یک منبع ارزشمند تبدیل کرده است. مقامات اوکراین باید تصمیم بگیرند که ارتش را به کجا برای نبرد در مرز روسیه بفرستند.»
من می‌ترسم!
بر اساس مصاحبه‌های صورت‌گرفته در میدان نبرد از سربازان اوکراینی توسط «نیویورک‌تایمز» ارتش این کشور بیش از هر زمان دیگری از هفته‌های نخست جنگ آسیب‌پذیرتر شده و روسیه نیز تلاش می‌کند تا از این پنجره فرصت به نفع خود استفاده کند و بیش از پیش به مواضع اوکراین در سراسر مرز شمالی و حومه شهر خارکیف حمله می‌کند. رسانه آمریکایی معتقد است تاخیر چند ماهه ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، افزایش تلفات و کمبود جدی مهمات، باعث شده تا اوکراینی‌ها خسته و دلزده از جنگ باشند. «اولکساندر ولوشین» فرمانده ۵۷ساله و کهنه‌کار گردان تانک اوکراین در این‌باره به نیویورک‌تایمز گفت: «اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم، باید بگویم من می‌ترسم. چون اگر گلوله‌ای در کار نباشد، اگر من سرباز نداشته باشم، اگر تجهیزاتی در کار نباشد، مردان من نمی‌توانند بجنگند.»
به گزارش ایسنا «نیویورک‌تایمز» می‌نویسد: تلاش روسیه برای پیشروی از یک روستای ویران‌شده به روستای دیگر در ساعت‌ها فیلم جنگی به اشتراک گذاشته شده توسط تیپ‌های اوکراینی در جبهه ثبت شده است. پیاده‌نظام روسیه با پای پیاده و استفاده از موتورهای کراس و ماشین‌های مخصوص آف‌رود از زمین‌های مین‌گذاری‌شده عبور می‌کند تا از پهپادهای انتحاری اوکراین سبقت بگیرد. نیروهای روس در ستون‌های زرهی با اندازه‌های مختلف حمله می‌کنند و حملات بزرگ که اغلب توسط تانک‌هایی هدایت می‌شود، با ورقه‌های بزرگ فلزی پوشیده شده و مجهز به تجهیزات جنگ الکترونیک پیچیده برای محافظت در برابر پهپادها هستند. ناظران غربی به این وسایل نقلیه لقب «تانک‌های لاک‌پشتی» داده‌اند. اوکراینی‌ها آنها را «سلاح عجیب» نامیده‌اند.
بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز یک بحث مناقشه‌برانگیز و داغ بر سر اینکه «چه کسی مسئول این شکست است؟» همچنان ادامه دارد. یک کانال تلگرامی متعلق به ارتش اوکراین، گردان مکانیزه ۱۱ ارتش را مسئول این شکست می‌داند که به روس‌ها اجازه داده تا نفوذ کنند و حمله انجام دهند. این گردان اما این اتهام را به‌شدت رد کرده و گفته سربازانش تا آخرین نفر و با وجود بمباران شدید، ایستادگی کردند. یک‌سری از سربازان مطلع که نسبت به انتقاد از این گردان تردید داشتند، گفتند که مسائلی مانند ارتباطات ضعیف و نبود تسلیحات، همگی باعث این شکست شده است. یکی دیگر از مسئولان نظامی اوکراین نیز گفت: «روس‌ها از شکاف موجود در ارتش اوکراین استفاده کردند و همین باعث شد تا ما اوچرتین، نووباخموتیوکا و بعد سولوویو را از دست بدهیم.» وی ابراز امیدواری کرد که اوضاع با ورود تسلیحات غربی بهبود یابد و افزود: «اما تا آن موقع باید بمیریم و سرزمین‌های خود را از دست بدهیم.»