دستور وزیر بهداشت برای جلوگیری از تخلفات پزشکی
شیوهنامه اجرایی بسته نظارتی کتاب خدمات سلامت ابلاغ شد
بر اساس شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی کتاب خدمات سلامت، هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیئت وزیران به هر طریقی، ممنوع است.
به گزارش وزارت بهداشت، همچنین عقدهرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفههای مصوب و هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائهدهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات، تخلف محسوب میشود.
بر اساس شیوه نامهای که در راستای اجرای اسناد بالادستی بهداشت و درمان از جمله سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، تدوین شده است، هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیئت وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورت حساب بیمار، دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی، هرگونه دریافتی خارج از بیمارستانها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات ممنوع است.
بر اساس این شیوه نامه در صورت وقوع تخلف در هر یک از مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مراکز دولتی وابسته به دانشگاه یا دانشکدههای علوم پزشکی و نیز تخلف پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مجازاتهای متفاوتی در نظر گرفته شده است.
اعلام مجازاتهای زیرمیزیبگیران
معاون درمان وزیر بهداشت نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تدوین کتاب جدید تعرفهها، گفت: کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت از اول مهر ماه اجرایی شده و قرار است نظارتها بر این کتاب از 15 آبان ماه در سراسر کشور آغاز شود.
دکتر محمد حاجیآقاجانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تخلفاتی که پیش از این به بهانه تعرفههای غیرواقعی صورت میگرفت، افزود: از امروز پرداخت هر گونه وجهی در مطب بابت حق العلاج بیمارستان و همچنین خارج از حسابداری بیمارستان ممنوع بوده تخلف است و باید در قبال هزینهها رسید ممهور به مهر بیمارستان به بیمار ارایه شود، در مجموع نباید پولی خارج از تعرفه از بیمار اخذ شود.
معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: از فردا همه باید به قانون بازگردند و قانون باید در تمام بیمارستانهای دولتی، خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و موسسات پزشکی اجراشود و مردم نباید جدای از پرونده بیمارستان پولی پرداخت کنند.
اعلام تخلفات زیرمیزیبگیران به 1690
آقاجانی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برخورد با تخلفات تعرفهای نیز گفت: در صورتی که خارج از این تعرفهها و خارج از چارچوب بیمارستان پولی از بیمار اخذ شود، مردم میتوانند مراتب را به سامانه تلفنی 1690 اعلام کنند.
معاون وزیر بیان کرد: مردم شکایات، انتقادات و نقطه نظرات خود را به این مرکز منتقل میکنند و پس از انجام کارشناسیهای اولیه، موضوع به مراکز استانی مربوطه ارجاع میشود. آنجا نیز بررسیهای لازم انجام و در صورتی که تخلف محرز شود، پرونده جهت اعمال قانون به دادسرای انتظامی نظام پزشکی استان ارجاع میشود.
وی ادامه داد: شورای عالی نظام پزشکی نیز مصوب کرده که مجازاتهای تخلفات تعرفهای از بند «د» قانون این سازمان اعمال شود که شامل سه ماه محرومیت از طبابت است. یعنی در صورت اثبات اولین تخلف تعرفهای پزشک در دادگاه، سه ماه محرومیت از طبابت را توسط دادگاه نظام پزشکی به دنبال خواهد داشت.
آقاجانی خاطرنشان کرد: تکرار تخلف نیز شامل بندهای بعدی قانون میشود که شامل محرومیتهای طولانیتر و نهایتا محرومیت دائم از طبابت است. البته این جرایم جدا از جرایم نقدی است که توسط سازمان تعزیرات حکومتی اعمال خواهد شد.
کشف روشهای جدید
دریافت «زیرمیزی» توسط پزشکان
گفتنی است، بحث دریافتهای نامتعارف پزشکان پای سازمان تعزیرات حکومتی را نیز به این حوزه باز کرد، به طوری که رئیس شعبه ۵۳ تعزیرات حکومتی از کشف روشهای جدید دریافت زیرمیزی توسط پزشکان متخلف خبر داد و گفت: در روشهای جدید، زیرمیزی به حساب دستیار یا منشی پزشک واریز میشود و در ظاهر پزشک هیچ دخالتی در این موضوع ندارد.
مرتضی خدایی در این مورد اظهار داشت: در روشهای جدید، پول به حساب دستیار یا منشی پزشک واریز میشود و در ظاهر پزشک هیچ دخالتی در این موضوع ندارد.وی ادامه داد: با توجه به برخی شکایتها و مشخص شدن علت دریافت این پولها، رسیدگی به این موضوع آغاز و مشخص شد که این پزشکان متخلف، به محض اینکه پی میبرند که سازمان تعزیرات به این موضوع ورود پیدا کرده است، سریعاً پول را به شاکیان برمیگردانند.
رئیس شعبه 53 تعزیرات حکومتی تصریح کرد: یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان میکرد که برخی از این پزشکان متخلف با آنها تماس میگیرند و مصر هستند که رسیدگی به پرونده آنها توسط مجموعه دانشگاه علوم پزشکی انجام شود و پرونده تخلفاتشان به تعزیرات سپرده نشود که این موضوع نشاندهنده خروجی خوب اقدامات سازمان تعزیرات کشور در بررسی تخلفات در این زمینه است.
خدایی با اشاره به اینکه حوزه قلب و ارتوپدی بیشترین تخلف پزشکان در اخذ زیرمیزی را به خود اختصاص دادهاند، افزود: در حال حاضر 5 پرونده در زمینه روشهای جدید دریافت زیرمیزی در این شعبه در حال بررسی است.
مراجعه 80 درصد بیمهشدگان تکمیلی
به بیمارستانهای خصوصی
رئیس سازمان نظام پزشکی نیز همزمان با ابلاغ شیوهنامه اجرایی بسته نظارتی کتاب تعرفه سلامت، از برچیده شدن بساط تعرفههای غیرمتعارف خبر داد.
علیرضا زالی همزمان با 15 آبان ماه و اجرای کتاب جدید تعرفهها به عنوان گام سوم طرح تحول سلامت گفت: از اهداف این کتاب صیانت از حقوق مردم، پزشکان و گروههای بهداشتی درمانی است.
وی توضیح داد: در حال حاضر در کلانشهرها و مراکز استانها بیش از 80 درصد خدمات بستری در بخشهای دولتی ارائه میشود، بنابراین سامانه ارائه خدمات بستری در بخشهای دولتی حتما نیازمند حمایت سازمانهای بیمه گر پایه خواهد بود.
به گفته وی امسال سازمانهای بیمهگر وارد فرایند تدوین کتاب جدید تعرفهها شدهاند و به دلیل اینکه بار مالی این کتاب در بخش دولتی توسط سازمانهای بیمه گر پایه و وزارت بهداشت تامین شد، پرداخت از جیب مردم در بخشهای دولتی افزایش نخواهد داشت.
زالی ادامه داد: مشکل بخش خصوصی در ارتباط با سازمانهای بیمهگر تکمیلی بود، به طوری که در شش ماهه اول سال 93 در تهران 70 درصد مراجعین تحت پوشش بیمههای تکمیلی به بیمارستانهای خصوصی درجه یک مراجعه کردهاند، البته در شهرستانها این عدد افزایش پیدا میکند و گاهی اوقات حدود 90 درصد از مردم مراجعهکننده به بیمارستانهای خصوصی تحت پوشش بیمههای تکمیلی هستند. رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در بخش دولتی پرداخت هزینههای درمان از سوی مردم در روستاها به حدود 3 درصد و در شهرها به 6 درصد رسیده به طوری که با این اتفاق آرزوی همه کارشناسان عرضهکننده خدمات سلامت محقق شده است.