kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
معاون وزیر راه اعلام کرد

۵۳۰ میلیون تردد در سفرهای نوروزی با مصرف روزانه 120 میلیون لیتر بنزین

 
 
 
سرویس اقتصادی-
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع ۵۳۰ میلیون تردد در سفرهای نوروزی صورت گرفت و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد. 
به گزارش کیهان، سیدکمال‌ هادیانفر، دیروز در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین از ناوگان عمومی استفاده کردند که نسبت به سال گذشته، یک درصد کاهش داشتیم. شش میلیون و ۹۳۲ هزار نفر مسافر جاده‌ای حمل‌ونقل عمومی و شش میلیون و ۵۶۸ هزار نفر مسافر دریایی و سفر به جزایر و گردشی داشتیم. البته سال گذشته ماه رمضان از سوم فروردین و امسال از 23 اسفند شروع شد و شرایط جوی هم ناپایدار بود.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه دو هزار اتوبوس از تهران برای تامین سفرها اعزام می‌کردیم، افزود: بیشتر سفرهای نوروزی در حوزه داخلی با خودروهای شخصی بوده و در مجموع ۵۳۰ میلیون تردد در کشور صورت گرفته و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که یک و شش دهم درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ۲۳ میلیون خودروی شخصی در سفرهای نوروزی استفاده شد و سه میلیون و ۷۷۶ هزار تردد با اتوبوس داشتیم که پنج درصد رشد نسبت به سال قبل داشت. 
هادیانفر ادامه داد: در حوزه ناوگان اتوبوسی، افزایش چشمگیری در ایام نوروز در قیمت بلیت نداشتیم و مردم از عملکرد متولیان رضایت داشتند. البته بیشترین تخلفات در حوزه حمل‌ونقل هوائی رخ داد که در این راستا با ۱۸ شرکت و آژانس برخورد جدی شد و پول‌های اضافه گرفته شده توسط ایرلاین‌ها به مردم پرداخت می‌شود.
او با بیان اینکه حادثه جدی غیرجاده‌ای در ایام نوروز نداشتیم افزود: ۱۰۲ هزار و ۴۷۶ کل تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین بوده که دو و هشت دهم درصد افزایش داشته است. در این تصادفات ۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر مجروح شدند و ۱۱ و شش دهم درصد افزایش داشت. ۶۷۶ فقره تصادف منجر به فوت داشتیم که ۸۲۸ نفر جان خود را از دست دادند. سرعت، سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات رانندگی در ایام نوروز بوده است. ضمن اینکه ۳۴ درصد تصادفات در جاده اتفاق می‌افتد اما ۷۵ درصد کشته‌ها را دارد. البته پویش‌های فرهنگی ۱۸ درصد در کاهش تصادفات رانندگی اثرگذار بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ فقط شش دستگاه اتوبوس بین‌شهری پلاک شد، ادامه داد: امسال واردات دو هزار دستگاه اتوبوس را پیگیری می‌کنیم که به تامین ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد.
 ضرورت تامین اعتبار برای آزادراه شریانی کشور
هادیانفر با اشاره به وجود ۸۸۷ نقطه پرتصادف در کشور، اظهار داشت: ۴۱۲ نقطه از این نقاط تا پایان سال گذشته رفع خطر شد و درصددیم در نیمه نخست امسال باقی مانده نقاط پرخطر را برطرف کنیم.
هادیانفر در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره وضعیت بد زیرسازی و آسفالت آزادراه قم- اصفهان در محدوده قم تا دوراهی یزد که یک آزادراه شریانی در کریدور جنوب- شمال است و از زمان افتتاح دچار این مشکل بوده و تاکنون موجب تصادفات و کشته‌های زیادی شده است، تصریح کرد: انجام روکش آسفالت و به‌سازی این آزادراه نیازمند دو هزار میلیارد تومان هزینه است.
 توضیحات مدیرعامل سازمان بنادر
 درباره اختلاس 108 میلیاردی
روز شنبه هفته جاری بود که «ابوطالب گرایلو»؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از کشف یک اختلاس در مجتمع بندر امام خبر داد و افزود: در اوایل فروردین‌ماه امسال واحدهای ذی‌ربط اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان متوجه سوءاستفاده یکی از کارکنان امور مالی مجتمع بندری امام خمینی(ره) مبنی بر برداشت مبالغی از حساب سازمانی شده و بلافاصله با هماهنگی و اقدام بموقع مقام قضائی، تمامی اشخاص و افرادی که از طریق این فرد به حساب آنها مبالغی واریز شده بود، مورد شناسایی و حساب آنها مسدود شده و مبالغ بازگردانده خواهد شد.
صفایی دیروز در نشست خبری ضمن عذرخواهی از مردم بابت اختلاس انجام شده در مجتمع بندری امام، گفت: ردیابی این متهم در دستور کار قرار گرفته و قطعاً این مبلغ خارج شده از کشور به بیت‌المال مجدد واریز می‌شود. اختلاس‌گر با اسم «آرش اشتری» که سمت کارشناس مسئول مالی یکی از ادارات مالی بنادر تابعه را برعهده داشت که ۱۰۸ میلیارد تومان را از کشور خارج کرده است.
او ادامه داد: چند روز بعد، این اختلاس توسط مسئولان حراست کشف و هم‌اکنون وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و دادستانی در حال ردیابی فرد مذکور هستند و برخورد قاطع با متخلف انجام خواهد شد.
 قیمت بلیت هواپیما در انتظار تعیین تکلیف
محمد محمدی‌بخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ما شرایط بسیار سختی در صنعت هوائی داریم، افزود: بیشتر از ۹۰ درصد فرودگاه‌های ما زیر بار پرواز است و به 108 مقصد پرواز غیر مستقیم و ۳۸ مقصد مستقیم داریم. ضمن اینکه در بازه نوروز سه میلیون و ۳۹۶ هزار نفر با سفر هوایی، جابه‌جا شدند. 
او در پاسخ به اینکه نحوه قیمت‌گذاری بازار بلیت هواپیما چه زمانی به سامان می‌رسد، گفت: قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری در حال تعیین تکلیف شدن است که پس از تصویب و ابلاغ، برای این سازمان مبنای قانونی خواهد بود و بر اساس آن عمل خواهد شد. قیمت پروازهای چارتری، همان قیمت مصوب است اما در قالب «بسته سفر» ارائه می‌شود.
 سعید چلندری؛ مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) هم در نشست خبری اظهار کرد: در ایام نوروز حدود 625 هزار نفر سفر هوائی خارجی داشتند و بار تجاری مسافری 45 درصد رشد داشت. بیشترین پروازها به ترکیه، دوبی و عراق صورت گرفته است. بر این اساس 939 پرواز  با سهم 26 درصدی به ترکیه، 532 پرواز به دوبی با سهم 14 درصدی و نجف و بغداد با 478 پرواز و سهم 13 درصدی ثبت شده است.
همچنین به گفته سحر تاج‌بخش؛ رئیس سازمان هواشناسی نوروز امسال حدود ۱۷ هزار گزارش مختلف در حوزه‌هایی مانند هوانوردی، کشاورزی و دریایی تولید و هشدارهای روزانه نیز صادر شد.
او افزود: موج جدید بارندگی از امروز سه‌شنبه وارد کشور می‌شود و هشدارهای لازم هواشناسی برای این موج بارندگی صادر می‌شود.
سید میعاد صالحی؛ مدیرعامل شرکت راه‌آهن هم گفت: جابه‌جایی یک میلیون و 700 هزار مسافر در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ با 4310 رام قطار انجام شد.