حاصل یک انحصار دیگر
عملکرد نادرست تاکسیهای اینترنتی از اختلال در خدمترسانی تا دهنکجی به قانون
عملکرد نادرست تاکسیهای اینترنتی از اختلال در خدماترسانی تا دهنکجی به قانون، حاصل ایجاد انحصار دیگری در اقتصاد کشور است.
سهشب که برخی خبرها از قفل شدن برخی خیابانهای تهران حکایت داشت، انبوه مسافران در شهر با ناکارآمد شدن سیستم حملونقل و بهویژه تاکسیهای آنلاین، دچار مشکل شدند و برخی گزارشها نشان میداد که حتی تا سه ساعت هم نتوانستند خدماتی دریافت کنند.
به گزارش ایسنا، پرداخت هزینه به روشهای مختلف، دسترسی شبانهروزی به تاکسی اینترنتی، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان از جمله مزیتهایی است که تاکسیهای اینترنتی در مقایسه با تاکسیهای قدیمی باید برخوردار باشند. شاید مهمترین ویژگی که سبب تمایز آنها با روش سنتی میشود را بتوان در دسترس بودن ۲۴ ساعته تاکسیهای اینترنتی دانست.
اما شواهد نشان میدهد که این موارد شاید این روزها و البته در مناسبتها و روزهای خاص، کمتر از سوی شرکتهای تاکسیهای اینترنتی به آن توجه شده و وقوع اختلالهای گاه و بیگاه نارضایتی و دردسر برای مسافران ایجاد شده است. مهمترین دلیل این امر، منحصر شدن خدمات تاکسی اینترنتی به دو شرکت است که یکی از آنها تا 90 درصد بازار را در اختیار دارد. در واقع تاکسی اینترنتی هم به درد خودروسازان دچار شده و به نظر میرسد برای درمان آن، باید بازار رقابتی با حضور شرکتهای داخلی و خارجی متعدد تشکیل بشود.
تاکسیهای غایب در روزهای پرمسافر
طی روزهای گذشته برخی کاربران از اختلال در دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی خبر دادند؛ اگرچه در ساعتهای اولیه دلیل این امر از سوی این دو شرکت اعلام نشد اما در نهایت گفته شد که مشکل به واسطه اختلال در ارتباط با یکی از شرکتهای تأمینکننده داده بوده و در نتیجه حدود یک ساعت با اختلال در خدمترسانی مواجه بودند.
اما در شرایطی که انتظار میرفت با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تردد در شهر، شرایط برای استفاده از تاکسیهای اینترنتی آسان شود بار دیگر اتفاق مشابهی در سهشنبه شب (چهارشنبهسوری) رخ داد و شهروندان بیش از روزهای گذشته بهواسطه شلوغی خیابانها نیازمند تاکسی بودند اما شاهد مختل شدن عملکرد و سرویسدهی اسنپ و تپسی بودند. ضمن اینکه طبق اعلام کاربران، اگر شهروندی هم میتوانست از تاکسیهای اینترنتی استفاده کند با افزایش کرایهها روبهرو میشد. ضمن اینکه برخی تاکسیهای اینترنتی با فرصتطلبی از وضع موجود و بیرون از سیستم شرکتهای خود، مسیری که همیشه شهروندان ۵۰ هزار تومان پرداخت میکنند را چند برابر درخواست میکردند. برخی تاکسیها و مسافربرهای شخصی هم این رویه را در پیش گرفتند. البته این مشکلات، محدود به روزهای پایانی سال نیست و تاکسیهای اینترنتی در روزهای پرمسافر همچون دو روز آخر هفته یا تعطیلات مناسبتی هم غایب هستند.
گفتنی است، گزینه «عجله دارم» که از مدتی قبل به تاکسیهای اینترنتی اضافه شده بود و قیمتها را ۲۰ درصد افزایش میداد با گلایه کاربران و دستور تعزیرات، حذف شد اما تاکسیهای اینترنتی با دهنکجی به قانون، قیمت کرایههای خود را شدیدا افزایش دادند. کرایه تاکسیهای اینترنتی در یکماه اخیر و قبل از حذف «عجله دارم» هم بین 50 تا 100 درصد (بسته به مسیرها) افزایش یافته بود که همچنان پابرجاست.
هشدار سازمان تعزیرات
در واکنش به این مسئله، سازمان تعزیرات حکومتی تأکید کرده است: «سازمان تعزیرات در راستای وظیفه ذاتی خود که مبارزه با گرانفروشی است به موضوع عجله دارم تاکسیهای اینترنتی ورود کرد و سبب حذف این گزینه شد اما بر حسب گزارشهای ارائه شده، آنها سرویسدهی را کاهش دادهاند یا قیمت را بالا بردند که همینجا تذکر جدی میدهم که هر دوی این اقدام مصداق تخلف است و اگر احراز شود که تعمدا از ارائه خدمات امتناع یا گرانفروشی کردهاند و دنبال گروگان گرفتن مردم هستند برخورد قاطع
خواهد شد.»
بر این اساس از مردم خواسته شده که اگر با این مسایل مواجه شدند با سامانه ۱۳۵ تماس و اعلام شکایت کنند. سازمان تعزیرات حکومتی دستور داده با اختصاص دو شعبه ویژه در تهران برای برخورد با تخلفات مربوط به تاکسیهای اینترنتی، پروندههای مربوط به این حوزه آنی و برخط رسیدگی شود. شهردار تهران هم بر تلاش برای اشراف بر تاکسیهای اینترنتی با هدف جلوگیری از اجحاف به شهروندان تأکید کرد.