kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
بررسی‌ها نشان داد

رشد جابه‌جایی ریلی بار و مسافر در دولت سیزدهم


.
عملکرد حوزه حمل‌ونقل ریلی نشان داد که جابه‌جایی بار و مسافر داخلی و بین‌المللی از طریق ریلی در دولت سیزدهم با رشد همراه بوده است.
به گزارش ایرنا، عملکرد حوزه حمل‌ونقل ریلی نشان داد؛ مجموع جابه‌جایی بار و مسافر از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تا پایان بهمن‌ماه امسال به ۱۰۱ میلیارد (تن کیلومتر+ نفر کیلومتر) رسید. این آمار حاکی از رشد هفت درصدی است. در بخش حمل بار بین‌المللی ریلی نیز رشد ۲۸ درصدی به ثبت رسیده و در مدت یاد شده هشت‌ میلیون و ۳۶۹ هزار تن بار بین‌المللی در این بخش، حمل شده است.
در بخش توسعه و نوسازی ناوگان ریلی نیز با ثبت رشد ۱۶۵ درصدی، 3570 دستگاه از این نوع ناوگان نوسازی شده است. همچنین عملکرد حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش زیرساخت‌ها نشان داد که دولت سیزدهم پنج پروژه؛ از جمله همدان- سنندج، بستان‌آباد- خاوران، خط دوم اهواز- اندیمشک، بافق- زرین‌شهر، زاهدان- خاش و متروی شهر جدید پرند را احداث و به بهره‌برداری رسانده است.
راه‌آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر، راه‌آهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر، خط ریلی بستان‌آباد- خاوران به طول ۴۴ کیلومتر، خط دوم راه آهن اهواز- اندیمشک به طول ۷۰ کیلومتر و خط دوم راه‌آهن بافق- زرین‌شهر به طول ۶۰ کیلومتر، پروژه‌های نیمه‌تمامی بودند که در این دولت خاتمه یافته است.
تکمیل خط دوم اندیمشک- اهواز
۱۰۰ کیلومتر از خط دوم مسیر ریلی اندیمشک- بامدژ در سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان خوزستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و دیروز هم ۴۰ کیلومتر دیگر این مسیر از بامدژ تا اهواز (از ایستگاه راه‌آهن بامدژ- خاور، خاور- نظامیه، نظامیه- اهواز) به بهره‌برداری رسید. با اجرائی شدن این پروژه، سرعت سیر قطارهای مسافربری به ۱۲۰کیلومتر بر ساعت رسید.
البته افزایش دو برابری ظرفیت حمل بار از ۱۰ به ۲۰ میلیون تن، افزایش سرعت سیر قطار از ۱۲۰ به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ایجاد ۵۶۰ نفر فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، بخشی از مزایای قابل ذکر این پروژه است.
شایان ذکر است، این پروژه قسمتی از طرح احداث خط دوم راه‌آهن اندیمشک- اهواز- بندر امام خمینی(ره) است. تاکنون برای اجرای این پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و مبلغ مورد نیاز برای اتمام پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان است. ارزش به‌روز این پروژه ۱۴۰ کیلومتری، هفت‌هزار میلیارد تومان و پیشرفت آن ۹۷ و نیم درصد است.