kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶

ترخیص صدها اتوبوس بین‌شهری از گمرک در انتظار تأیید وزارتخانه‌ها

 
 
بلیت اتوبوس در حالی این روزها کمیاب شده که صدها دستگاه اتوبوس بین‌شهری وارداتی با وجود مصوبه قانونی، منتظر تایید وزارتخانه‌ها در گمرک مانده است.
یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی به خبرگزاری فارس خبر داده که صدها دستگاه اتوبوس بین شهری نو و دست دوم پشت چراغ قرمز بروکراسی وزارت‌خانه‌ها منتظر اضافه شدن به ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری است. هشت ماه پیش بود که بالاترین سطح تصمیم‌گیری دولت یعنی هیئت وزیران، پیشنهاد مشترک سه وزارتخانه‌ برای واردات دوهزار دستگاه اتوبوس بین شهری دست دوم را تصویب کرد اما تاکنون حتی یک اتوبوس هم به کشور وارد نشده است. 
درحالی حدود هشت ماه از مصوبه هیئت وزیران برای واردات اتوبوس می‌گذرد که متقاضیان و شرکت‌های واردکننده بین سازمان راهداری و وزارت صمت پاسکاری می‌شوند.
جعفرزاده؛ مدیرعامل یک شرکت واردکننده اتوبوس چند روز پیش گفت: برای واردات اتوبوس از اروپا بسترسازی کردیم. شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم علاقه‌ای به فروش اتوبوس نداشتند اما با یک سری فرآیندها موفق شدیم اتوبوس‌های اروپایی را خریداری کنیم.
گفتنی است، حدود هشت ماه از طرح برنامه واردات اتوبوس‌های دست‌دوم به کشور که منت آن هم بر سر سفرهای اربعین گذاشته شد(!) می‌گذرد اما به‌گفته فعالان این بخش به‌دلیل برخی موانع که در رأس آن سازمان راهداری و وزارت صمت قرار دارند،‌ واردات اتوبوس با مشکل مواجه شده است.
 ضرورت تشدید نظارت بر شرکت‌های مسافربری
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور هم اخیرا گفت که تعداد اتوبوس‌های فعال بین شهری در دو سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته و هم اکنون 7500 دستگاه فعال است. همچنین افزایش تعداد مسافر سبب شده تا قیمت‌ها به صورت غیر رسمی تا دو برابر افزایش پیدا کند. البته اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور نیز از افزایش مجدد قیمت در نوروز 1403 خبر داده است.
این در حالی است که یک نهاد پژوهشی سال گذشته عمده مسافران اتوبوس‌های بین شهری را جزء دهک‌های 2 تا 5 درآمدی دسته‌بندی کرد. دهک یک تا 3 جزء ضعیف‌ترین اقشار جامعه به لحاظ اقتصادی هستند. 
کمبود بلیت اتوبوس و قطار همواره در ایام نوروز و روزهای پایانی تابستان وجود داشت اما در طول یک‌سال اخیر، به مشکل هرروزه تبدیل شد. کمبود اتوبوس، دخالت آژانس‌ها در عرضه بلیت، قرار گرفتن اتوبوس‌های بین شهری در اختیار ارگان‌ها و تورهای درون شهری و تبدیل شدن به وسیله حمل بار در داخل و خارج، از دلائل اصلی کمبود بلیت این وسیله سفر است و نظارت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.