استقبال ۶۰۰ رسانه از نمایشگاه رسانههای ایران(اخبار ادبی و هنری)
فرشاد مهدیپور سهشنبه ۱۷ بهمن در نشست رسانهای بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران گفت: این نمایشگاه و هماندیشی و پویشی است که رسانههای ایران در کنار هم دارند و با یک پوستاندازی و تحول پس از وقفه ۶ساله برگزار میشود.
وی افزود: در دوره جدید معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ فرآیند برخی رویدادها از جمله نمایشگاه رسانههای ایران که به دلایلی چون کرونا متوقف شده بود از سر گرفته شد؛ جشنواره رسانهها پیشتر برگزار شده و قرار بود نمایشگاه رسانههای ایران نیز در پاییز امسال برگزار شود که به ۲۹ بهمنماه موکول شد.
مهدیپور اظهار داشت: گروههای تولید محتوا و دانشبنیانهای حوزه رسانه در نمایشگاه حضور دارند. آینده رسانه به حوزه رسانه گره خورده و نیاز داریم با دانش جدید این ارتباط برقرار شود.
وی افزود: گروه دیگری که به آن در نمایشگاه توجه میشود «انسانرسانهها» هستند که غرفه بزرگی برای این گروه در نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
وی درباره وقفه ۶ساله در برگزاری مجدد نمایشگاه رسانههای ایران گفت: توقف نمایشگاه دلایل زیادی داشته و احیای آن مورد مطالبه بود. تلاش کردیم با حداقل هزینهها، از رسانهها در این دوره از نمایشگاه میزبانی کنیم.
مهدیپور اظهار داشت: امسال تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان از رسانهها حمایت شده که شامل یارانهها، آگهیهای دولتی و تامین کاغذ است. در گذشته بودجه برای خرید کاغذ حذف شده بود اما در دو سال گذشته رقمی برای تامین کاغذ در نظر گرفته شد. امیدواریم تا پایان سال این رقم از هزار میلیارد تومان عبور کند که در قیاس با سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عدد قابل توجهی است.
وی در عین حال با اشاره به برنامههای ویژه بخش بینالملل بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات منطقه بعد از طوفانالاقصی بخشهایی برای رویداد غزه پیشبینی شده که تعدادی از فعالان و رسانههای خارجی دعوت میشوند.
برای حضور در نمایشگاه امسال، از رسانههای روسیه، قطر، ترکیه، لبنان و چین و برخی فعالان رسانهای از کشورهای اروپایی و کنشگرانی که در ۱۲۰ روز گذشته درخصوص تحولات غزه فعال بودند، دعوت شده است.
محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها نیز از طراحی و برگزاری چهار کارگاه درخصوص ارتقای سواد رسانهای خبر داد که در این کارگاهها روزنامهنگاران و دانشجویان حوزه ارتباطات جامعه هدف هستند.
وی افزود: حداقل چهار نشست تجربهکاوی نیز در نمایشگاه در نظر گرفته شده که بخشی نهائی شده و بخشی دیگر نیز نهائی میشود. برای نوجوانان و دانشآموزان هم کارگاه رسانهسازی برگزار میشود، همانند آنچه در دنیا وجود دارد. همچنین حداقل ۴ نکوداشت از پیشکسوتان رسانه و حداقل هشت نشست درخصوص مبانی تئوری و نظری در روزنامهها برگزار میشود. چهار نشست رونمایی از کتاب نیز خواهیم داشت.
در پایان این نشست از پوستر نمایشگاه رسانهها با طراحی محمد روحالامین رونمایی شد.