وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به کیهان:
عملیات ساخت خطآهن رشت- آستارا در چند روز آینده آغاز میشود
سرویس اقتصادی-
وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد تجاری و اجرائی خطآهن رشت- آستارا در چند روز آینده بین دو شرکت ایرانی و روسی امضا و عملیات اجرای آن آغاز میشود.
مهرداد بذرپاش در حاشیه بهرهبرداری از 685 دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درخصوص آخرین وضعیت پروژه خطآهن رشت- آستارا اظهار کرد: درخصوص خطآهن رشت– آستارا، قرارداد تجاری و اجرائی در چند روز آینده بین دو شرکت ایرانی و روسی امضا و عملیات اجرای آن آغاز میشود. این قرارداد در حال نهائی شدن است.
وی ادامه داد: همکاران بنده روز یکشنبه جلسه خوبی با طرف روسی داشتند و طرف روسی امروز وارد ایران میشود تا قرارداد امضا شده و مشغول مذاکرات پایانی برای راهآهن رشت- آستارا شویم. تامین مالی پروژه از طریق وام روسها تامین میشود. کارهای مربوط به قرارداد هم طبق توافق اولیه بین دو رئیسجمهور در زمانبندی مشخص شده پیش میرود و از برنامه عقب نیستیم. وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازیشده به شبکه ریلی به ارزش 3358 میلیارد تومان و همچنین مراسم امضای کاربرگهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: هفتهای نیست که موضوع کریدورها از سوی رئیسجمهوری پیگیری نشود. رهبر معظم انقلاب نیز همواره این موضوع را پیگیری میکنند. در یک سال گذشته، چند کار در دستور کار قرار دادیم. پروژههایی که در این سالها معطل مانده بود مانند پروژه خط آهن همدان به سنندج که کردستان را از بنبست ریلی خارج و به شبکه راهآهن متصل کرد. همچنین بهرهبرداری از پروژه بستانآباد به تبریز پس از سالها و دوخطه کردن راه آهن اهواز- اندیمشک از دیگر پروژهها بود.
او با اشاره به امضای کاربرگهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید خاطرنشان کرد: امروز حدود 658 میلیارد تومان حواله نقد برای پروژههای ریلی اعطا شد.
خصوصیسازی 100 درصدی در ناوگان ریلی باری
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تاکید ما این است که در حوزه ریلی باری باید واگذاری 100 درصدی صورت گیرد. ما آماده واگذاری کشندهها و واگن به بخش خصوصی و شرکتهای صاحب بار هستیم که هم سرمایهگذاری کنند و هم ناوگان در اختیار آنها باشد و ما زیرساخت و مدیریت سیر داشته باشیم. ما حتی حاضر به واگذاری لکوموتیوها هستیم. بذرپاش افزود: سیاست ما واگذاری حوزه ریلی باری به بخش خصوصی بهخصوص شرکتهای صاحب بار است. بنابراین هر شرکتی که توان دارد جلو بیاید؛ البته کاستیهایی همچون بوروکراسی اداری وجود دارد اما خواهش ما این است که در این مسیر خسته نشوند. در حوزه مسافر همینطور است و شرکتهای خصوصی عهدهدار هستند و امیدواریم تا پایان دولت در این خصوص هم به پیشرفت بیشتری برسیم. در حوزه ریلی امروز(دوشنبه) ۶۸۵ واگن به بهرهبرداری رسید که بخش اعظمی باری بوده و توسط بخش خصوصی ساخته یا بازسازی شده است. او با بیان اینکه حوزه ریلی مسافری هم باید صرفه اقتصادی داشته باشد، افزود: هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری دارد حاضر به قرارداد با تهاتر نفت با آنها هستیم. این وظیفه را به شرکت راهآهن محول میکنیم که یک قرارداد برای ساخت ۵۰۰ واگن مسافری با هر شرکت داخلی منعقد کند. تامین منابع مالی با وزارت راه و شهرسازی به هر نحوی انجام خواهد شد؛ از جمله تهاتر نفت. اگر نشد، رفع موانع شود که واردات صورت بگیرد. دولت خریدار واگنهاست چه ساخت داخل چه وارداتی. ما در این حوزه عقبماندگی داریم و افزایش ناوگان مسافری، یک امر اختیاری نیست بلکه ضرورت است. البته تا جای ممکن سفارشگذاری داخلی در برنامه ماست و پس از آن واردات.
رفع مشکل ترمز 8 هزار دستگاه واگن باری
سیدمیعاد صالحی؛ مدیرعامل شرکت راهآهن هم در این مراسم گفت: دهها سال از 24 هزار دستگاه واگن باری کشور، حدود یکسوم ترمز نداشت و به اصطلاح با شیب بسته در شبکه سیر ریلی سیر میکرد؛ به عنوان مثال در یک قطار 40 واگنه باری، ممکن بود دو واگن ترمز داشته باشد و یکی نداشته باشد. برای رفع این معضل در هیئتمدیره راهآهن شش ماه بحث و بررسی صورت گرفت و آذر امسال هشت هزار دستگاه واگن باری به سیستم ترمز مجهز شد. امروز هیچ قطار دارای واگن باری بدون ترمز در سیر نداریم.
او تصریح کرد: حواله مالی و کاربرگ استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید پس از طی ۷۰ خوان بالاخره امضا شد. مدیرعامل شرکت راهآهن در حاشیه مراسم ورود 685 دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور، در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره تفاوت وضعیت امروز ناوگان ریلی با ابتدای دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفتهای خوب دولت سیزدهم در این بخش اظهار داشت: ما وامدار میراث بدهی و انباشت تعمیر چند هزار میلیارد تومانی دولت قبل هستیم. وقتی کار را در سال 1400 شروع کردیم از 150 لوکوموتیو فقط 82 دستگاه کار میکرد که 16 دستگاه از آنها اورهال شده بود و 50 دستگاه کاملا متوقف بود. سه هزار میلیارد تومان انباشت عدم تعمیرات لوکوموتیو وجود داشت. صالحی افزود: فقط 300 واگن باری داشتیم که نیمه دوم همان سال 700 دستگاه تولید شد و در 1401 به 1081 و سپس به 1598 دستگاه رسید که هر سه مورد رکورد محسوب میشود. امسال یکهزار واگن باری نو تولید شده که رشد 48 درصدی دارد.
او درباره پیشفروش بلیت قطارهای مسافری گفت: پیش فروش بلیتهای اسفند از امروز سهشنبه 17 بهمن ماه آغاز میشود و برای اولین بار، کل ظرفیت به صورت اینترنتی عرضه میشود و به منظور حذف صفهای حضوری خرید بلیت، پس از چهار ساعت، بلیتهای باقیمانده همزمان اینترنتی و حضوری (آژانس) عرضه میشود.