وزیر صمت:
عمر برخی شرکتها و فناوریها در کشور تمام شده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اعتقاد ندارم که همه شرکتهای نیمهتعطیل باید احیا شود؛ چرا که عمر یکسری از فناوریها تمام شده و زیرساختهای آن نیست.
به گزارش ایسنا، عباس علیآبادی دیروز در بیست و ششمین دوره همایش رتبهبندی شرکتهای برتر ایران اظهار کرد: توسعه صنعتی کشور بیشتر در قالب اقدامات فرصتطلبانه اتفاق افتاده و به همین جهت معمولاً شاهد ورود فناوریهایی هستیم که عمرشان تمام شده است.
وی افزود: اعتقاد ندارم که همه شرکتهای نیمهتعطیل باید احیا شود؛ چرا که عمر یکسری از فناوریها تمام شده و زیرساختهای آن نیست. همچنین در مواردی هزینههای حمل بیشتر از هزینههای تولید است. بنابراین در ایدرو رصد و صلاحیتسنجی فناوریها صورت گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه جهتدهی رشد صنعتی پایدار بر اساس صادرات محور بودن است، افزود: نیاز است شرکتهای بزرگ در عرصه بینالمللی حضور پیدا کرده و به رقابت بپردازند. البته تشکیل سرمایه یکی از مهمترین مسائل شرکتهاست.
وی با اشاره به اینکه رتبهبندی شرکتهای برتر برای شفافسازی فضای کسب و کار و میزان اثرگذاری مهم است، ادامه داد: امسال در رتبهبندی ۵۰۰ شرکت، ۶۱ شرکت دانشبنیان و در ۱۰۰ شرکت برتر، پنج شرکت دانشبنیان حضور داشتند. شرکتهای دانش بنیان در حوزههای فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، فناوریهای شیمیایی، ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته، برقیسازی، داروسازی و تجاریسازی حائز رتبههای خوبی شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد خوبی داشته است.
وعده وزیر درباره بازار خودرو
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علیآبادی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیروز در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بازار خودرو روبهبهبود است اما عدهای در این بازار به دنبال منافع خود و سودهای کلان هستند و از این فضا سوءاستفاده میکنند. مردم باید حوصله کنند زیرا وضعیت خوبی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تولید خودروهای داخلی را افزایش خواهیم داد، افزود: تولید خودروهای مونتاژی افزایش یافته است. البته عرضه آزاد در خودروهای وارداتی داریم و تا پایان سال تعهدات انجام خواهد شد و از سوی دیگر واردات خودرو نیز ادامه دارد. ضمن اینکه خودروهای برقی و وارداتی عرضه خواهد شد و مردم میتوانند انتخاب کنند.
وزیر صمت همچنین در جلسه هیئت دولت از آغاز تحویل هفتهای ۱۰۰ خودروی برقی به شهرداری تهران خبر داد و گفت: این تعداد تا اسفند به هفتهای ۱۰۰۰ خودرو خواهد رسید.
وی با پرداختن به تحویل اخیر تاکسیهای برقی به شهرداری پایتخت ادامه داد: این اقدام تا پنج برابر در مصرف سوخت صرفهجویی کرده و بهرهوری را افزایش میدهد.
گفتنی است، امروز مصرفکننده با بازاری روبهروست که نه تنها خودرو وارداتی در آن نیست بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بیسامانی بازار اضافه کرده است.
خبری از کاهش قیمت نیست و افزایش قیمتها در خودروهای داخلی با نزدیک شدن به بازار شب عید تا 90 میلیون تومان رسیده است. درخودروهای مونتاژی نیز افزایش قیمتها بیش از 250 میلیون تومان است. در این شرایط مشخص نیست وزارت صنعت چه تدبیری را برای مدیریت بازار دارد. چرا کسانی که در خودروهای داخلی و وارداتی ثبتنام کردهاند نمیتوانند در زمان مقرر محصولات خود را دریافت کنند؟
چرا وزارت صمت پاسخی به مصرفکنندگان نمیدهد که باید تحت عنوان خودروی ارتقایافته هزینه بالایی را برای خرید خودرو پرداخت کنند؟ چرا مصرفکننده باید زیان خودروساز را پرداخت نماید؟ در این شرایط مسئولیت وزارت صمت چیست؟ با نزدیک شدن به بازار شب عید باید معاملات رونق داشته باشد اما خبری از خرید و فروش خودرو نیست.
امروز آن دسته از افرادی که توانستهاند خودروهای وارداتی دریافت کنند آنها را در پارکینگها نگه داشته و در خودروهای داخلی نیز به امید افزایش بیشتر قیمتها کسی تمایل به فروش ندارد از آن طرف شرکت خودروساز نیز صدور فاکتور را به کندی انجام میدهد. در این شرایط آیا وزارت صمت همچنان به بیان وعدههای خود پرداخته و خبری از سیاستگذاری روشن برای ساماندهی بازار ندارد؟