پاسخ آموزش و پرورش به اُفت معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره شائبه افت معدل دانشآموزان گفت: قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون سالهای قبل «مع الفارق» است.
به گزارش ایسنا، محسن زارعی در ویژه برنامه «گفتگو» که به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد، درباره واکنشها نسبت به نتایج امتحانات نهایی دانشآموزان در خرداد ۱۴۰۲ و قیاس آن با نتایج سالهای قبل، اظهار داشت: این روزها نتایج حاصل از آزمون نهایی خردادماه مبنای قضاوتی شد که گفته میشود «افت معدل در آموزش و پرورش» رقم خورده است و یا «دانشآموزان دچار افت شدید آموزشی شدهاند»؛ این در حالی است که وقتی قضاوتی انجام میشود باید مسئله را کامل تبیین کنیم. زارعی با بیان اینکه آنچه در خرداد ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، یک تغییر رویکرد بود، یادآور شد: آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری را یک فرصت دید و این امر را مبنای یک تحول قرار داد. این تحول به عنوان یک تغییر مسیر برای آموزش و پرورش رقم خورد. خروجی آموزش و پرورش به نظام آموزش عالی و جامعه چالش اصلی نظام آموزش و پرورش بود. سؤال این بود چرا دانشآموزان به دنبال یادگیری «کپسولی» هستند و مبتنی و با تاکید بر حافظه محوری این اتفاق رقم میخورد و با تاکید بر همین حافظه محوری ارزشیابی رقم میخورد. وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش برای فاصله گرفتن از این حافظه محوری در ارزشیابی خود تغییر رویکرد داد، بیان داشت: باید گفت در سالهای قبل نظام دیگری تحت عنوان نظام سنجش در قالب آزمون های چهارگزینهای و کنکور در پایان تحصیلات دانشآموزان به عنوان آزمون سرنوشتساز وجود داشت که آینده دانشآموز را رقم می زد. دانشآموزان نیز باید خود را برای این آزمون سرنوشتساز مهیا میکردند. موفقیت در این آزمون با تأکید بر تکنیکها حاصل میشد و آزمونی کاملاً هنجاری بود. این امر آنچنان به نظام آموزش عمومی سایه افکنده بود که حافظه محوری یک اصل برای دانش آموزان شده بود. معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری باعث شد آموزش و پرورش مسیر خود را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق دانشآموزان سوق دهد، ادامه داد: آموزش و پرورش ارزشیابی را نقطه شروعی برای یک تحول قرار داد و تصمیم بر این امر شد که ارزشیابی نقطه آغاز تحول این مسیر باشد. این تحول با طراحی سوالات مبتنی بر مفهوم از خرداد ۱۴۰۱ شروع شد و با شیبی ملایم در شهریور و دیماه ۱۴۰۱ ادامه یافت و در خرداد ۱۴۰۲ تکمیل شد. آزمون نهایی خرداد ۱۴۰۲ با رویکردی متفاوت در شیوه اجرا و طراحی سوال برگزار شد چراکه آموزش و پرورش بنا داشت کاملا وضعیت موجود را به نمایش بگذارد. زارعی تاکید کرد: قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمونهای سالهای قبل قیاس معالفارق است چراکه این آزمونها با یکدیگر هموزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش و پرورش تغییر رویکرد بود. در اجرا و تصحیح نیز برای اینکه کوچکترین خطایی انجام نگیرد، دو بار تصحیح الکترونیکی رقم خورد که برای استانداردسازی کامل این اقدام انجام شده است. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خروجی آزمون خرداد ۱۴۰۲ را مبنای تحلیل قرار داد، افزود: باید تغییر روشهای تدریس در دبیران و تغییر در مطالعه دانشآموزان انجام شود تا دانشآموزان خود را برای یادگیری مفهومی و عمیق آماده کنند.