kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
کارشناس اقتصادی مطرح کرد

نشانه‌های تصمیم بازارساز برای استمرار روند کاهشی نرخ ارز

 
با توجه به مازاد عرضه ارز در سامانه نیما، کارشناسان اقتصادی معتقدند برنامه بازارساز در بازار ارز، کاهش قیمت دلار غیررسمی به نرخ‌های پایین‌تر است.
به گزارش فارس، این روزها بازار ارز در آرامش کامل به سر می‌برد. با تثبیت ارزی، قدرت کاهشی‌ها به شدت زیاد شده و دلار آزاد طی یک هفته گذشته بیش از هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
در شرایطی که آذرماه در سنوات گذشته به خاطر رسیدن موعد تقاضای سال نو میلادی، دلار تهران صعودی می‌شد، دلار‌ در این ماه روند صعودی نداشت. دلار حتی کاهش یافت و در پایان آذر نسبت به مدت مشابه ماه قبل شش دهم درصد کاهش یافت.
برنامه بازارساز طی یک ماه گذشته درصدد نزدیک کردن نرخ دلار رسمی به نرخ ارز غیررسمی بوده است. به نظر می‌رسد نرخ ارز در معاملات رسمی، به قله خود رسیده و در همین محدوده نیز متوقف خواهد شد.
با توجه به مازاد عرضه ارز در سامانه نیما، به نظر می‌رسد بانک مرکزی نرخ هدف خود را برای دلار آزاد، عددی بین بازه 47 تا حداکثر 48 هزار تومان تعیین کرده و با شیوه‌های مختلف به دنبال رسیدن به این موضوع است.
 دلیل کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی
در یک هفته گذشته، موضوعی در فضای پیرامونی بازار شکل گرفت و آن بحث درخصوص کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی بود.
تحلیل‌گران با استناد به روند گذشته تراز‌نامه بانک مرکزی می‌گویند اتفاق اخیر در ذخایر خارجی بانک مرکزی حداقل در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده و بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، همان رویه‌ای را تکرار کرده که همه بانک‌های مرکزی که مورد حمله سوداگرانه قرار گرفتند، انجام دادند.
در مقابل، «شیریجیان»، معاون بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی درباره کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی گفته است: کاهش، هیچ ربطی به ارزپاشی ندارد و ذخایر خارجی بانک مرکزی همواره در طول سال کم و زیاد می‌شود.
 نرخ دلار باز هم کاهش می‌یابد
«کامران رحیمی»، کارشناس اقتصاد هم با بیان اینکه تغییر قیمت دلار به عوامل مختلفی بستگی دارد، گفت: بانک مرکزی از ابتدای امسال با سیاست تثبیت خود توانسته است بخش عمده‌ای از این عوامل را تحت کنترل خود در بیاورد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از عوامل مهم، پاسخگویی بازارساز به همه تقاضای موجود در بازار است که با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا این اتفاق رخ داده است. وی افزود: کنترل قیمت دلار از طریق درهم و تامین ارز مورد نیاز در بازارهای هرات و سلیمانیه از دیگر سیاست‌های بانک مرکزی از ابتدای سال بوده است.
رحیمی تاکید کرد: داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد نرخ ارز غیررسمی که در یک ماه گذشته کاهشی بوده است، بازهم روند نزولی به خود خواهد گرفت.
 تثبیت نرخ با توسعه مرکز مبادله
«علی سعیدی»، مدیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه می‌توان انتظار داشت با توسعه مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ ارز از یک ثبات طولانی مدت برخوردار شود، اظهار داشت: با توسعه این مرکز تثبیت نرخ ارز ادامه‌دار می‌شود و برنامه بانک مرکزی هم همین است که تمام تقاضا‌های واقعی بازار جذب مرکز مبادله ارز و طلا شود. تقاضا‌های ارز خدماتی را هم می‌توانیم در این مرکز شناسایی کرده و پاسخگو باشیم.
وی افزود: با توسعه مرکز مبادله ارز و طلا مراجعه مردم به بازار غیر رسمی برای خرید ارز کمتر و مرکز مبادله ارز و طلا به عنوان مرجعیت قیمت مشخص می‌شود. حتی می‌تواند به بازار غیر رسمی هم سیگنال‌دهی می‌کند. مدیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: قبل از این هم معاملات بازار غیر رسمی ارز در حداقل ممکن قرار داشت، اما نقش علامت‌دهی و نرخ‌دهی به کل بازار را بازی می‌کرد. وقتی قیمت‌ها هر روز بر روی تابلو و از طریق سایت این مرکز اعلام شود به مرور مرجعیت قیمت گذاری برای نرخ ارز در کشور پیدا می‌کند.
سعیدی در پاسخ به این گفته که عده‌ای تقاضای ارز دارند، اما نه به خاطر واردات و صادرات و نه به خاطر مسافرت خارجی بلکه می‌خواهند از تورم در امان باشند که وی گفت: بانک مرکزی سهمیه ارزی هر نفر را با داشتن کد ملی، سالانه دو هزار دلار در نظر گرفته است که مردم می‌توانند این ارز سرمایه‌گذاری را هم از مرکز مبادله طلا و ارز خریداری
 کنند. 
وی همچنین عنوان کرد: همه کسانی که متقاضی دریافت ارز هستند، باید حساب ارزی در بانک باز کنند و هفت روز پس از واریز ارز به حساب فرد، می‌تواند اسکناس آن را هم از بانک دریافت کند.
مدیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مورد حجم واردات امسال و تأمین دلار آن بیان داشت: امسال حدود 42 میلیارد دلار واردات انجام شده است که دلار آن نیز تأمین شده است.