kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
نویسنده و مترجم آمریکایی خواستار شد

ضرورت رسیدگی به جنایات اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری(اخبار ادبی و هنری)

«آلفرد دی زایاس»، نویسنده و تاریخدان، در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی گفت: نقض آتش‌بس در چندین نوبت توسط رژیم اسرائیل دور از انتظار و عجیب نبود. در عین حال، شاهد آن بوده‌ایم که دولت‌هایی نظیر کلمبیا، آفریقای جنوبی و یا الجزایر، از ضرورت اقدام مؤثر دیوان کیفری بین‌المللی در رسیدگی به جنایات جنگی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها علیه مردم نوار غزه سخن گفته‌اند و به نظر من، جنایات اسرائیل علیه مردم غزه باید در دیوان بین‌المللی دادگستری پیگیری شود.

وی بیان کرد: توجه داشته باشیم که مردم غزه برای بیش از یک دهه است که در بزرگ‌ترین زندان روبازِ جهان به دلیل محاصره همه‌جانبه رژیم اسرائیل علیه خود زندگی می‌کنند. از این رو، آنچه در قالب عملیات هفتم اکتبرِ جنبش حماس شاهد بودیم، در واقع جلوه‌ای از تلاش‌های این مردم برای درهم شکستن زندان و حصری بود که به آن‌ها تحمیل شده است. اکنون مسئله حماس و مردم فلسطین توجهات زیادی را در عرصه بین‌المللی به خود جلب کرده است.
این تحلیلگر افزود: اکنون یک نوع آگاهی در عرصه بین‌المللی ایجاد شده که هر کشور و ملتی که امضا‌کننده «معاهده نسل‌کشی» است می‌تواند بند نهم این معاهده را فعال کند و بلافاصله دیوان بین‌المللی دادگستری بایستی جهت بررسی موضوع و به پاسخگویی واداشتن افراد و گروه‌هایی که اقدام به نسل‌کشی می‌کنند وارد میدان شود. هیچ بهانه‌ای هم در این رابطه پذیرفته نیست و دیوان بین‌المللی دادگستری بایستی فوراً و فارغ از هرگونه تبعیض و استانداردهای دوگانه‌ای وارد عمل شود.
آلفرد دی زایاس با اشاره به شکست اسرائیل در جنگ شناختی، تصریح کرد: آنچه در قالب عملیات هفتم اکتبر مشاهده کردیم نمودی عینی از عصبانیت ملت فلسطین از رویه‌ها و اقدامات صهیونیست‌ها بوده است. به نظر من اسرائیل در جریان جنگ غزه نه تنها اعتبار متصور برای خود را از دست داده بلکه در جنگ نظامی و اطلاعاتی و شناختی نیز با شکست‌های قابل توجهی رو‌به‌رو شده است.
به گفته این نویسنده در گذشته، اسرائیلی‌ها با اهرم‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای گسترده خود، حمایت‌های زیادی را در عرصه بین‌المللی به سمت خودشان جلب می‌کردند و خود را به مثابه قربانی جا می‌زدند. با این حال، اکنون معادله به کلی تغییر کرده و می‌بینیم که اسرائیل به مثابه کنشگری شناخته می‌شود که به نسل‌کشی دست می‌زند و انسان‌های بی‌گناه را قتل‌عام می‌کند. اسرائیلی‌ها اکنون خود را به مثابه نازی‌های عصرِ حاضر به جهانیان معرفی کرده‌اند.