کریدور هند- اروپا با ناامنی حیفا زیر سؤال رفته است
به گزارش فارس، «عمر بولات» در گفتوگو با الجزیره درباره ابعاد اقتصادی جنگ غزه گفت: بر اساس پیشبینیهای سازمانهای بینالمللی، اگر درگیری به اسرائیل و فلسطین محدود شود تأثیر آن بر قیمت نفت بسیار کم خواهد بود اما در صورت توسعه و تبدیل آن به جنگ منطقهای با مشارکت کشورهای تولیدکننده نفت مانند ایران، قیمت هر بشکه ممکن است از سطح فعلی 77 دلار بالاتر برود و این قطعاً تأثیرات منفی بر اقتصاد جهانی و منطقه خواهد داشت. در حالی که اقتصاد جهانی یک دوره تورمی را پشت سر میگذارد و در وضعیت شکنندهای قرار دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا جنگ چیزهای زیادی را متحول خواهد کرد، گفت: آری، به عنوان مثال، کریدورهای حملونقل نمونه آن است. یکی از نتایج اجلاس گروه 20 که در ماههای اخیر در هند برگزار شد اعلام کریدور اقتصادی جدید و امضای یادداشت تفاهم برای ایجاد شبکه ریلی و بندری بود که هند را به خاورمیانه و خاورمیانه را به اروپا متصل میکند.
وزیر خارجه ترکیه گفت: اگرچه اسرائیل یکی از کشورهای امضاکننده یادداشت تفاهم در چارچوب این پروژه نیست، اما از آنجایی که بندر حیفا یکی از مهمترین گذرگاههای این کریدور است با توجه به درگیریهای جاری بین اسرائیل و فلسطین؛ ایمنی این کریدور زیر سؤال است.
بولات درباره تاثیر جنگ بر تجارت جهانی هم گفت: صندوق بینالمللی پول نظر خود را اعلام کرده و گفته است که تاثیر درگیریهای اسرائیل و فلسطین بر اقتصاد منطقهای و جهانی، در شرایطی که رشد اقتصادی کُند است، نرخهای بهره و هزینه پرداخت بدهیها را افزایش میدهد. من هم همین دیدگاه را دارم.
وی در پیشبینی روابط تجاری بین رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه پس از جنگ جاری نیز گفت: جهان اسلام که تلاش میکند از مردم فلسطین حمایت کند سعی دارد منابع مالی اسرائیل برای جنگ را قطع کند. از جمله اینکه محصولات اسرائیلی را تحریم میکند.
وزیر خارجه ترکیه در عین حال در پاسخ به اینکه آیا وزارتخانه متبوع وی تصمیمی برای اعمال تحریمها علیه اسرائیل یا شرکتهای حامی آن گرفته است، اذعان داشت: کشور ما تحریمهایی را که در چارچوب سازمان ملل متحد است به رسمیت میشناسد. در این زمینه، ما در تلاش هستیم تا به تمامی تصمیماتی که در سازمان ملل علیه اسرائیل درخصوص حملات تروریستی اسرائیل اتخاذ میشود پایبند باشیم.