نگاه تحولی آموزش و پرورش در تربیت دانشآموزان
ضرورت یک نسـل معنـوی و محکم در برابر توطئههای دشمن
عیسی صادقی
آسیبهای اجتماعی همواره در معرض روی دادن و تغییر ذهنیت و ساختارهای یک نظام اجتماعی همسو با هویت تاریخی ملتها بودند و آنها را از رشد و پیشرفت خود دور کردند.
بالطبع نوجوانان و جوانان هر جامعه نخستین گروهی هستند که گریبانگیر این آسیب و خطراتی که درصد بیشتر آن از سوی کشورهای استکباری و متخاصم علیه جوامع مستقل و دارای تاریخ و آداب و رسوم کهن برنامهریزی و اجرائی میشود قرار میگیرند که در این زمینه نقش آموزش و پرورش هر کشوری برای مقابله با چنین حوادثی و تقویت هویت و ذهنیت صحیح نوجوانان و جوانان در مدارس با تدوین یک برنامه پرورشی تاثیرگذار کاملا مشهود است.
با توجه به اتفاقات تلخ سال گذشته که از سوی کشورهای غربی با ایجاد یک جنگ ترکیبی هدفمند برای تغییر هویت ملی و مذهبی نظام اجتماعی کشور و غلبه بر تفکر جوانان و نوجوانان دنبال میشد، حالا در سال جدید و با در نظر گرفتن تجربیات تلخ آشوبهای سال قبل مدیران ارشد سازمان آموزش و پرورش کشور برای رشد و تقویت تفکر آرمانی دانشآموزان در جهت شناخت حقه و برنامههای شوم دشمن در قالب جنگ نرم درصدد تقویت برنامههای معنوی از جمله توجه بیشتر به احکام و نماز و دروس سواد فرهنگی و رسانهای در مدارس کل کشور هستند و قرار است طرحهای گوناگونی با این مضامین در ماههای نه چندان دور اجرائی کنند.
سند تحول بنیادین، گفتمانی مؤثر
در مدارس کشور
محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان در گفتوگو با گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «با وجود برخی ناهنجاریهای مختلف اجتماعی که از سوی تعدادی معدودی نوجوان در کشور قابل مشاهده است، نخستین اقدام در جهت تقویت معنویت و احیای تفکر جوانان در مدارس میتواند توجه به احکام و کتابهایی نظیر نهجالبلاغه به عنوان یک اصل مهم در جهت رشد تربیتی و آموزشی و ترمیم ذهنیت معنوی دانشآموزان در مدارس کشور بدل شود تا فضای پرورشی و فرهنگی مراکز آموزشی را پرنشاطتر کند.»
ابراهیمی تصریح میکند: «به لطف خدا مولدسازی در اجرای طرحهای عمرانی آموزش و پرورش امسال بیش از گذشته به نتایج اثر بخشی رسیده و بیش از ۴۰۰ مدرسه نیمهساز در روند طرح مولدسازی تا پایان سال به اتمام میرسند تا در تسریع روند آموزشدهی و رشد نهضت سوادآموزی تاثیر بسزایی داشته باشند.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه میکند: «باید بحث سند تحول بنیادین را در متن امور فعالیتهای مهم کارکنان و معلمان قرار داده شود تا مدیران بیش از پیش با این سند آشنا شوند و درباره اجرا و انجام آن در مدارس گفتمانسازی کنند.»
وی یادآور میشود: «در جلسات گذشته آموزش و پرورش با دیگر نهادها از جمله ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات اسلامی در جهت پیشبرد اهداف تحولی برای کمک به نسل جدید و محافظت از آنان در برابر خطرات جنگ فرهنگی دشمن و تأکید بر نماز به عنوان یک امر امیدآفرین برای جوانان، ما را به تحقق تحولی ماندگار امیدوارتر میکند.»
ابراهیمی خاطرنشان میکند: «تأکید فراوان روی نقش الگویی معلم میتواند در ترغیب دانشآموزان به مسائل معنوی، احکام و نماز تأثیر مؤثری داشته باشد و در گام بعدی دانشآموزان در برپایی نماز مشارکت حداکثری و مطلوبی از خود نشان دهند.»
طرحها و اردوهای آموزشی در مدارس
مهدی نم نبات، کارشناس فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «ما در سال جاری دوره آموزشی جدید را برای مدیران و معلمان تعریف کردهایم که دانشآموزان را برای حضور در مسابقات و مراسمات قرآنی و اردوهای معنوی شامل راهیان نور و اماکن مذهبی راهنمایی کنند.»
وی تاکید میکند: «علاوهبر آن اجرای طرح مبین برای مدیران در دستورکار آموزش و پرورش قرار دارد تا رسیدگی به موضوعات نماز و احکام بیش از گذشته در اولویت مدارس قرار گیرد؛ خوشبختانه در حوزه معارف قرآنی طرح حفظ قرآن در کل مدارس کشور امسال با استقبال بیش از ۳۰ هزارنفری دانشآموزان و اشتیاق آنان روبهرو شده است.»
این کارشناس فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش میگوید: «علاوهبر برنامههای قرآنی برنامه مانور زلزله را طبق استانداردهای لازم در مدارس اجرا خواهیم کرد تا دانشآموزان با مهارتهای جدیدتری برای مقابله با حوادث ناشی از زلزله مواجه شوند و اقدامات لازم به کار بگیرند.»
نم نبات یادآور میشود: «یک طرح اردویی با نشاط را برای دانشآموزان قم اولی و مشهد اولی در نظر گرفتهایم و تمهیدات لازم را پیشبینی کردهایم که متعاقبا جزئیات بیشتر از این طرح اعلام خواهد شد.»
وی میگوید: «مقرر شده تا جشنوارهای با عنوان طرح سلامت درون مدرسهای در مدارس استانهای اصفهان، شهرکرد و یزد اجرا شود و این طرح در جهت توجه بیشتر دانشآموزان به حوزه سلامت بهخصوص سلامت روح و روان با جدیت در دستور کار قرار گیرد.»
وی اضافه میکند: «طبق آییننامه جدید، هر مدیر مدرسه باید دانشآموزان مدرسه را حداقل ۲ بار به اردوی تربیتی و آموزشی ببرد و در بخشنامه این طرح به آشنایی دانشآموزان با گروهها و فعالیتهای مشارکتی و جمعی تأکید شده است؛ اردوهای مدارس باید با هدف تربیتی و یا آموزشی باشند و برای این مورد برنامهریزیهای دقیقی صورت پذیرد.»
پیشبرد اهداف تربیتی - تحولی
آموزش و پرورش کشور
سردار مجتبی فدا، فرمانده سپاه صاحبالزمان (عج) استان اصفهان به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «با گرامیداشت هفته بسیج باید بگوییم، هر کسی که در مراسمات مذهبی شرکت میکند بسیجی است و بسیج متعلق به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بسیجیان در صف اول انسجام این نظام ارزشمند هستند.»
وی با بیان اینکه همکاریهای آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بالاترین سطح است، اضافه میکند: «کشور هر چه دارد از دانشآموزانش دارد و آموزش و پرورش دارای ظرفیتهای بسیار زیادی است که مشابه آنها در هیچ دستگاه دیگری موجود نیست، بهترین دستگاه فرهنگی کشور آموزش و پرورش است. اینکه دغدغه معلم معیشت باشد بزرگترین ضربه را به بدنه کشور و جامعه میزند و راه را برای گمراهی جوانان و رفتن آنها به دام دشمنان باز میگذارد.»
فرمانده سپاه صاحبالزمان (عج) استان اصفهان اذعان میکند: «مدیران آموزش و پرورش در کنار اهمیت به دروس کلاسی باید احکام و معنویت را در برنامه درسی بگنجانند، چرا که آسیبهای فعلی جامعه که ما با آن سروکار داریم منشأ کمکاری در حوزه رشد معنویت دانشآموزان بوده است.»
فرمانده سپاه صاحبالزمان (عج) اصفهان ادامه میدهد: مساجد در کنار اقامه نماز باید پایه و اساس اصلی کشور باشد و تنها محلی برای برگزاری نماز نباشد، خلأ آموزش و پرورش در مساجد از سوی مربیان معنوی و قرآنی میتواند برطرف شود و در هدایت جوانان و نوجوانان به عنوان گنجینههای ارزشمند فرهنگی نظام جمهوری اسلامی تاثیرگذار باشد.»
وی یادآورمیشود: «باید بدانیم حوادث کوچک در مقیاس کوچک میتواند تأثیرپذیری جهانی داشته باشد لذا این مسئله باید برای دانشجو معلمان و معلمان کشور به عنوان یک اولویت اساسی قرار بگیرد که پرورش یک نسل کوچک چه مقدار میتواند یک نتیجه بزرگ و تاریخی را در پی داشته باشد.»
تقویت سطح مطالعاتی کودکستانها با اهمیت
به نشریات کودکان
محسن براهویی، کارشناس آموزش و تربیت کودک ابراز میکند: «برای اینکه جامعهای مقاوم در برابر تغییر افکار لحظهای جوانان و نوجوانانش داشته باشیم باید سطح نگاهمان به تربیت و رشد آموزش کودکان در کودکستانها را افزایش دهیم و در این خصوص توجه به مجلات حوزه کودک و نوجوان و محتوای آن به عنوان یک ابزار مطالعاتی میتواند بسیار مفید باشد و ذهن آنها را برای شناخت جنبههای گوناگون جامعه سازگار و آماده کند.»
وی میافزاید: «محتوای چنین مجلاتی که مخصوص دانشآموزان است توسط کارشناسان و متخصصان حوزه کودک و نوجوان تدوین انتشاریافته و موضوعی که اهمیت دارد این است که مدیران باید در خصوص افزایش سرانه مطالعه با استفاده از این مجلات توسط دانشآموزان ابتکارات لازم را به کار بگیرند؛ ارتقای سرانه مطالعه دانشآموزان از طریق مجلات رشد قابل تحقق و بسیار مطلوب است.»
کارشناس حوزه تربیت و آموزش کودک ادامه میدهد: «ما باید دانشآموزان را برای استفاده از مجلات آموزشی و اهمیت دادن به موضوع مطالعه برنامهریزی کنیم که قطعاً در رشد ذهنی و فکری آنان در آینده نقش مثبتی خواهد داشت.»
براهویی یادآورمیشود: «با شرایط کنونی مدیران مدارس نیاز به آموزش و دورههای توانمندسازی ویژهای دارند تا بهروز باشند. در همین راستا برخی مؤسسات اقدام به تشکیل کانالهای توانمندسازی کردند تا معلمان و مدیران بتوانند با بهرهمندی موثرتر و موضوعات جدید در زمینه تغییر روش تدریس و پرورش کودکان و نوجوانان آشنا شوند.»
وی متذکر میشود: «در عموم مناطق کشور، اجرای برنامههای عملیاتی مهمی با موضوعات مختلفی نظیر محتوا و روشهای نوین آموزشی اجرا شده که استقبال خوبی را به دنبال داشته و باید الگویی برای سایر مناطق باشد چرا که با افکار و نوع نگاه نسل جدید همخوانی بیشتری دارند.»