kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
رئیس سازمان بورس در پاسخ به کیهان:

خبری از فروش سهام عدالت نیست!

 

سرویس اقتصادی-
در حالی که 3 سال از توقف امکان فروش سهام عدالت می‌گذرد و بسیاری از مردم می‌خواهند سهام عدالت خود را بفروشند، رئیس سازمان بورس گفت که فعلا برنامه‌ای برای باز کردن امکان فروش نمادهای سهام عدالت نداریم.
به گزارش کیهان، مجید عشقی روزگذشته در نشستی خبری با موضوع «برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت» که البته فارغ از اخباری قابل توجه برای سهامداران عدالتی بود، اظهار کرد: برخی شرکت‌ها هنوز سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند که موظف هستند در روزهای آتی این کار را انجام دهند. در غیر این صورت اسامی آنها منتشر می‌شود. به هر ترتیب سود سهام در دو مرحله پرداخت می‌شود. یک مرحله در آذرماه و مرحله دیگر پایان سال جاری است.
وی در پاسخ به این پرسش کیهان که افرادی که شیوه مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، همچنان قادر به فروش همه سهام خود نیستند. آیا این موضوع علاوه‌بر اینکه حق سهامداران را سلب نموده، شائبه تعلل دولت برای حفظ مدیریت خود بر این سهام‌ها در آزادسازی را هم ایجاد می‌کند؟ گفت: فروش سهام عدالت هم کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم نمادها را با چالش جدی مواجه می‌کند. بحث فروش باید به تدریج انجام شود. فعلا برنامه‌ای برای باز کردن فروش نمادهای سهام عدالت نداریم.
عشقی با بیان اینکه فلسفه سهام عدالت ماندگاری آن بود، ادامه داد: فلسفه سهام عدالت این نبود که دولت آن را به مردم عرضه کند و مردم بفروشند. البته باید برای این ماندگاری هم روش‌های تشویقی درنظر گرفته می‌شد که انجام نشد. ولی در آینده برای حفظ سهام عدالت مردم، باید روش‌های تشویقی درنظر گرفت.
رئیس سازمان بورس، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم بین خروج سهامداران مستقیم و غیرمستقیم، تفاوت‌های جدی ایجاد شود. به همین دلیل هر تصمیمی که می‌خواهیم بگیریم باید متناسب با شرایط هر دو طرف باشد.
وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم سهام افراد مستقیم را باز کنیم تا بفروشند و غیرمستقیم‌ها با توجه به برگزار نشدن مجامع، نتوانند اقدامی صورت دهند. بنابراین تعیین تکلیف هر دو گروه باید همزمان باشد.
به گفته عشقی، بخشی از موضوع فروش سهام عدالت هم به شرایط بازار مربوط است. در بعضی از شرکت‌ها بین 30 تا 40 درصد سهام در دست مثلا 19 میلیون نفر می‌افتد و اگر آنها بخواهند 20 تا 30 درصد سهم خود را بفروشند، فشار سنگینی روی سهام شرکت‌ها وارد می‌شود. قرار شده همزمان با تعیین تکلیف مجامع استانی به صورت تدریجی بتوانیم بازگشایی‌ نمادها را انجام دهیم.
وی گفت: البته قبلا مشکل ساختاری هم وجود داشت و تا سال ۹۹ پایگاه داده سهامداران مستقیم شرکت‌های سرمایه‌پذیر، جداگانه نگهداری می‌شد اما الان دارد وارد سامانه جدید می‌شود که در کنار دیگر سهام‌ها قرار بگیرد. سهامداران عدالت فرقی با سهامداران عادی ندارند و بحث فروش سهام عدالت به تدریج انجام خواهد شد.
گفتنی است استدلال رئیس سازمان بورس درباره تاثیر آزادسازی فروش سهام عدالت بر بازار منطقی است، اما بعد از گذشت سه سال و وجود فرصت کافی برای فراهم نمودن مقدمات این کار، این اظهارات قابل قبول نیست. همان‌طور که پیش از این امکان فروش بخشی از سهام عدالت فراهم شده بود، در این سال‌ها می‌شد به صورت پلکانی امکان فروش را حداقل برای سهامداران روش مستقیم فراهم نمود.
بلاتکلیفی 600 روزه
خریداران سهام‌های عدالت استانی
رئیس سازمان بورس، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در جلسه اخیر شورای عالی بورس، موضوع برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت به منظور تعیین تکلیف وضعیت سهامداران، نهائی و گام‌های اولیه برای برگزاری مجامع برداشته شد.
وی افزود: اولین گام فراخوان تشکیل اعضای هیئت‌مدیره خواهد بود که سهامداران بتوانند به عنوان اعضای حقیقی کاندیدا شوند. فراخوان آن نیز روز چهارشنبه هشتم آذر اعلام و زمان ثبت‌نام مشخص خواهد شد. همه مجامع استانی باید تا ابتدای شهریور ۱۴۰۳ برگزار شود. کاندیداها می‌توانند به شکل حضوری و الکترونیکی در انتخابات شرکت کنند.
به گفته عشقی، سهامدارانی که سجامی هستند می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و کسانی که سجامی نیستند باید از هم اکنون فرآیند ثبت‌نام را شروع کنند و به تدریج کارهای مربوط به آنها انجام شود.
رئیس سازمان بورس، درخصوص بلاتکلیفی 600 روزه خریداران سهام‌های استانی سهام عدالت هم گفت: این ایراد درست است و دغدغه خود ما هم هست. یکی از کارهایی که من از ابتدای مسئولیتم پیگیری کردم، این است که نمادها خیلی بسته نماند. اکنون در بورس نمادی که طولانی مدت بسته شده باشد نداریم.
شش میلیون نفر جامانده سهام عدالت می‌گیرند
عشقی با تاکید بر اینکه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فرصت داده شده تا بتوانند نقش مهمی را در راستای حضور سهامداران ایفا کنند، توضیح‌ داد: پس از برگزاری مجامع باید صورت‌های مالی به‌طور مجدد بررسی و رئیس هیئت مدیره انتخاب شود. بعد از شکل‌گیری شرکت‌ها نیز باید کانون سهام عدالت از بین همه استان‌ها تشکیل شود.
او واگذاری مدیریت سبدهای سهامی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی یا کانون سهام عدالت را هدف سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و گفت: طرحی را در دستور کار داریم که هنوز به تصویب نرسیده است، اما در تلاش هستیم پنج تا ۱۰ درصد از منابع در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گیرد تا بتوانند در امور اقتصادی و زیرساختی در استان خود سرمایه‌گذاری کنند.
رئیس سازمان بورس، تعداد مشمولان جدید سهام عدالت را هم شش میلیون نفر دانست و گفت: تخصیص سهام عدالت جدید به مشمولان، مربوط به دولت، سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است. البته کارهای مربوط به مشمولان جدید که شامل افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و ایثارگران هستند، در حال انجام است که حدود شش میلیون نفر را شامل می‌شود و اطلاعات دقیق‌تر را باید از سازمان خصوصی‌سازی اعلام کند.