kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶

لزوم بهره‌برداری از علم افاضی در کنار علم عقلی(سلوک عارفانه)

 
 
پیغمبر(ص) فرمود: اگر کسی موفق شد، چهل شبانه‌روز هوا و هوس را به کلی مرخص کند و در این چهل شبانه‌روز، جز برای خدا کاری نکند، و جز برای او زنده نباشد، چشمه‌های معرفت و حکمت از درونش می‌جوشد و بر زبانش جاری می شود. پس معلوم می‌شود که اسلام، علمی را که به آن «علم افاضی» می‌گویند (یعنی علمی که از درون می‌جوشد) قبول دارد. ضمن اینکه علم عقلی را قبول دارد و به سوی آن دعوت می‌کند، این علم را هم قبول دارد. به موسی(ع) می‌فرماید: ما یک بنده‌ای داریم، نزد او می‌روی و از او علم می‌آموزی «علمناه من لدنا علما» ما به آن بنده از نزد خودمان علم دادیم (کهف- 65) یعنی او علمش را از یک بشر نیاموخته، از درون و باطنش علمی را جوشانده‌ایم.(1)
____________
1- کمال انسان و انسان کامل. شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 30، بینش مطهر، ص 52