kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش روز جهانی دیابت:

25 درصد مردم از ابتلای خود به بیماری دیابت اطلاع ندارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از سال 1395 تا 1400 شیوع دیابت در ایران 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش کیهان، یازدهمین همایش دیابت، رویکرد کاربردی، چالش‌ها و رویکردهای مدیریت بیمارمحور دیابت، صبح سه‌شنبه در محل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم با بیان این‌که از سال 1395 تا 1400 شیوع دیابت در ایران 30 درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: چاقی عامل حدود 70 درصد از بیماری‌های غیرواگیر و از عوامل مهم ابتلا به دیابت به‌شمار می‌رود و حدود 25 درصد مردم از ابتلای خود به بیماری دیابت بی‌اطلاع هستند. در همین راستا وزارت بهداشت پویش ملی سلامت را آغاز کرده تا افراد بالای 18 سال مبتلا به دیابت در کشور از طریق مراکز بهداشت شناسایی شوند.
توصیه‌های پیشگیرانه ابتلا به دیابت
در ادامه رئیس هیئت‌مدیره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت اظهار داشت: علائم اولیه دیابت شامل پرنوشی و پرادراری است اما توصیه ما به همه افراد بالای 35 سال این است که سالانه حداقل یک‌بار قند خون خود را پایش کنند؛ در صورتی که قند خون آن‌ها در محدوده طبیعی قرار داشت هر سه سال یک‌بار قند خون خود را چک کنند.
علیرضا استقامتی گفت: منظور از قند خون طبیعی این است که قند خون ناشتای فرد زیر عدد 100 باشد؛ در صورتی که قند خون بالای 126 باشد ممکن است فرد مبتلا به دیابت باشد و در صورتی که قند خون بین 100 تا 125 باشد می‌تواند به معنای قرار داشتن فرد در مرحله پیش‌دیابت باشد. حدود یک‌چهارم افراد مبتلا به دیابت در جهان و نیمی از مبتلایان دیابت در ایران از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند.
رئیس انجمن دیابت گابریک افزود: شرایط اقتصادی، آموزش و درآمد افراد در دیابت نقش دارند و سهم بیمه‌ها کلیدی است. آلودگی محیطی، تغذیه، دسترسی به مراکز درمانی، میزان سواد، درآمد و سطح اقتصادی در بروز دیابت نقش دارند.
4 قلم داروی دیابتی
تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت
معاون بیمه و خدمات سازمان بیمه سلامت نیز در این همایش اظهار داشت: در هفته دیابت چهارقلم داروی جدید بیماران دیابتی که تاکنون هیچ پوشش بیمه‌ای نداشت، از این پس با پوشش بیمه ارائه می‌شود. علاوه‌بر این خدمات توانبخشی، لیزردرمانی، اندازه‌گیری قندخون و تجهیزاتی از جمله نوار قندخون و سوزن سنجش قندخون هم شامل بسته بیمه‌ای است.
مهدی رضایی افزود: داروی داپاگلیفلوزین، در دو دُز 5 و 10 میلی‌گرمی و داروی ترکیبی داپاگلیفلوزین و متفورمین در دو دُز 750 و 1000 میلی‌گرمی هم با پوشش 75 درصدی به بیماران دیابتی ارائه می‌‌شود. نوار قندخون هم به تعداد معین تحت پوشش بیمه به بیماران داده می‌شود و در 6 ماه نخست امسال هزار و 100 میلیارد تومان هزینه برای این بیماران پرداخت شده است.
وی از دیابت به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کشور یاد کرد و گفت: دیابت، از یک سال پیش تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار گرفته است.
کمبود دارویی کشور به 100 قلم رسید
همچنین در این برنامه، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: کمبودهای دارویی در مهرماه سال گذشته 420 قلم بوده که بخش مهم این کمبودها مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌ها، سوسپانسیون‌ها، داروهای اعصاب و روان، بیهوشی و... بوده اما الان میزان کمبودهای دارویی به حدود 100 قلم کاهش پیدا کرده است.
محمد پیکانپور با بیان این‌که هفته گذشته جلساتی با مسئولان بانک مرکزی برای تامین ارز دارو برگزار شد، افزود: امسال حوزه دارو به میزان 40 درصد ارز بیشتری را نسبت به سال گذشته به خود اختصاص می‌دهد که منجر به کاهش کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته شده است؛ با این وجود برخی داروها نیاز به ارز اختصاصی دارند که باید تامین شود.
وی درباره وضعیت تامین داروهای دیابت مانند متفورمین بیان داشت: میزان نیاز کشور به داروی متفورمین ماهانه 135 میلیون عدد است و در 7 ماه گذشته یک میلیارد و 700 میلیون عدد داروی متفورمین در کشور تولید و تامین شده بنابراین دسترسی مردم به این دارو بهبود پیدا کرده است.