kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
رئیس ‌سازمان بورس:

خروج سیمان و فولاد از بورس فقط با مجوز شورای عالی بورس امکانپذیر است

 

سرویس اقتصادی-
رئیس ‌سازمان بورس با بیان اینکه همواره آمادگی داریم مصالح پیمانکاران مسکن را با قیمت‌های عادلانه تامین کنیم، گفت: فقط با مجوز شورای عالی بورس خروج سیمان و فولاد از بورس کالا امکانپذیر است.
به گزارش کیهان، مجید عشقی روزگذشته یک نشست خبری برگزار کرد. این نشست البته حاشیه‌هایی داشت، چرا که بازار سرمایه در این روز تحت تأثیر اخبار درگیری‌ها بین رزمندگان حماس و‌ اشغالگران رژیم صهیونیستی در فلسطین ‌اشغالی، دچار رفتار ناشی از ترس سهامداران تازه‌کار و برخی از نوسان‌گیران شد و شاخص کل با ریزش 51 هزار واحدی در مرز دو میلیون واحد قرار گرفت.
عشقی درخصوص این ریزش گفت: تحولات سیاسی طبیعتاً اثرگذار است اما صف فروش آنچندانی نداریم. در این مواقع خود حقوقی‌ها دست به کار می‌شوند و این پنیک (رفتار جمعی ناشی از ترس) موقتی است.
او اضافه کرد: توصیه می‌کنم سهامداران عجله نکنند و قطعا این شرایط ادامه نخواهد داشت و حقوقی‌ها خرید خود را انجام می‌دهند و نیازی به تعطیلی بورس هم نیست و با یک شرایط موقت رو‌به‌رو هستیم.
رئیس‌ سازمان بورس در ادامه در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره خروج سیمان و فولاد از بورس و چالش‌هایی که برای موجودیت این بورس ایجاد می‌کند، گفت: براساس ماده 13 قانون جهش تولید مسکن، وزارت اقتصاد باید برای حذف ریسک ساخت مسکن، امکان پیش‌خرید دو مصالح ساختمانی فولاد و سیمان را در بورس کالا فراهم کند. ما همیشه اعلام کرده‌ایم که در راستای تحقق ماده 13 قانون جهش تولید مسکن آماده عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا هستیم. همواره آمادگی داریم از طریق صندوق‌های کالایی و غیره کمک کنیم تا پیمانکاران مسکن، مصالح مورد نیازشان را با قیمت‌های عادلانه تامین کنند. فقط با مجوز شورای عالی بورس خروج سیمان و فولاد از بورس کالا امکانپذیر است. عشقی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما پیرامون برخی ادعاها پیرامون نقش بورس کالا در افزایش قیمت برخی کالاها افزود: انتقادات به بورس کالا به‌خاطر این است که برخی با ساز و کار بورس کالا آشنایی ندارند. بورس کالا همواره در حال تقویت شدن است و محلی شفاف برای عرضه و تقاضاست. قبلا اقدامات اصلاحی در بورس کالا انجام شده و باز هم این اقدامات اصلاحی انجام خواهد شد. ممکن است دوره‌ای کمبود تولید و عرضه داشته باشیم مثل کاهش تولید سیمان در تابستان 1400 و مشکلات رخ داده در آن مربوط به بورس کالا نیست. گاهی تقاضا را تحریک می‌کنیم و تقاضا بیش از حد بالا می‌رود. مثل تابستان 97 که تقاضا برای خرید کالا 10 برابر شد. اینها ربطی به بورس کالا ندارد.
وی اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، تنوع‌بخشی به روش‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گرفت و راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از صندوق املاک و مستغلات تا صندوق بازنشستگی در همین جهت صورت گرفت.
صندوق سرمایه‌گذاری مسکن
رئیس‌ ‌سازمان بورس افزود: تاکنون سه صندوق اهرمی جدید حدود 30 هزار میلیارد تومان منابع جذب کرده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده استقبال از صندوق‌های مذکور است. از سوی دیگر با راه‌اندازی صندوق املاک برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، پیش‌فروش متری و دستور راه‌اندازی سلف مسکن اصلاح شد.
عشقی با ‌اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از 206 مجوز نهاد مالی نهائی و‌ تقدیم‌ متقاضیان شد و نهادهای فعال مالی به 1000 مورد رسیدند، تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به 400 صندوق رسیده است. دو سال قبل صف طویل شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و... روی میز سازمان بورس بود که این صف از بین رفته است. اکنون می‌توان مدعی شد که در حوزه خدمات مالی با یک صنعت رقابتی مواجه هستیم.
وی با ‌اشاره به حذف صف‌های طولانی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها برای دریافت مجوز، تصریح‌کرد: سازمان بورس از دستگاه‌‌های پیشرو در اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت بود و در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران از سال ۱۴۰۱ سودها از طریق سامانه سجام پرداخت می‌شود و نیازی به انجام از طریق بانک‌ها نیست.
واریز سود سجامی برای 12 میلیون نفر
رئیس ‌سازمان بورس گفت: در نیمه اول امسال برای 12 میلیون سهامدار و 116 ناشر بورسی دو میلیارد و 700 میلیارد تومان سود از طریق سجام واریز شده است.
عشقی خاطرنشان کرد: سازمان بورس سه هدف اصلی در برنامه راهبردی شامل حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت، ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی و تسهیل‌گری در تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک دارد.
وی بیان‌داشت: برای حمایت از حقوق سرمایه‌‎گذاران اقداماتی مانند گواهی سپرده کالایی، افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران، اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت، کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه و واریز سودهای رسوبی انجام شده است.
عشقی درباره اینکه چرا پس از گذشت چند ماه متخلفان افشای اطلاعات نرخ خوراک پتروشیمی اعلام نشده‌اند و آیا متخلفی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند، اظهار داشت: متخلفان را شناسایی کرده‌ایم اما اعلام متخلفان براساس قانون و ماده 36 بعد از قطعی شدن پرونده تخلفاتی اعلام و پرونده کیفری انها تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه عمده متخلفان پرونده افشای اطلاعات نرخ خوراک افراد حقیقی هستند، گفت: پرونده متخلفان به قوه قضائیه ارجاع داده شده و قوه قضائیه ضابط تعیین کرده و در حال حاضر ضابط تعیین شده در حال بررسی این پرونده‌های تخلف هستند.
به گفته رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش روند انتشار اوراق تامین مالی بخش غیردولتی و تسهیل فرآیندهای تشکیل سرمایه شرکت‌ها (به‌منظور افزایش سرمایه) از دیگر اهداف بوده است. همچنین طرح نظارتی مبارزه با ناهنجاری‌های کلان در بازار سرمایه، احراز صلاحیت مدیران ناشران، تعیین تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی از برنامه‌های نیمه دوم امسال است.
رئیس ‌سازمان بورس گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت‌ها و عرضه اوراق در سال جاری به 750 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که یک رکورد مناسب ارزیابی می‌شود.