kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
دردسر تازه برای بایدن

 سناتور پُرنفوذ و ضدایرانی آمریکا تا گلو در فساد غرق شده است

 
رسوایی و فساد، دامن «باب منندز» سناتور پرنفوذ و ضدایرانی آمریکا را هم گرفت و وی از ریاست کمیته روابط خارجی سنا برکنار شد.
 «باب منندز» سناتور دموکرات برجسته آمریکا و رئیس ‌کمیته روابط خارجی سنا  در یک پرونده فدرال به اتهام رابطه همراه با فساد با سه تاجر و گرفتن رشوه متهم شده است. در کیفرخواستی که برای وی منتشر شده، نام همسر او و سه مظنون دیگر که احتمالا در این طرح دخیل بوده‌اند، وجود دارد. به گفته دادستانی آمریکا، در بازرسی از خانه این سناتور آمریکایی حدود ۱۰۰ هزار دلار شمش طلا و نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار پول نقد به دست آمده است. دفتر دادستانی منهتن در این باره گفت: منندز 69 ساله، صدها هزار دلار پول نقد و قطعات طلا را از سه تاجر ثروتمند دریافت کرده تا در ازای آن از قدرت و نفوذ خود به عنوان یک سناتور ارشد نیوجرسی به نفع دولت مصر و دخالت در پرونده‌های قانونی مربوط به این تاجران استفاده کند. به گزارش ایسنا،  در واقع این کیفرخواست جدید، دومین رسوایی فساد مالی سناتور منندز در دوران خدمتش به شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۵ نیز این سناتور آمریکایی اهل نیوجرسی به اتهام رشوه در زد و ‌بندی با یک چشم پزشک ثروتمند متهم شد. گفته می‌شود که این پزشک هدایای مختلفی به ارزش نزدیک به یک میلیون دلار را در ازای امتیازات سیاسی با این سناتور مبادله کرده بود. این پرونده در اواخر سال ۲۰۱۷، زمانی که هیئت منصفه موفق به صدور رأی نشد، خاتمه یافت.
«چاک شومر» رئیس ‌اکثریت سنا در بیانیه‌ای اظهار کرد پس از طرح اتهامات سناتور منندز که رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکاست، به طور موقت و تا زمان رسیدگی به پرونده از ریاست این کمیته کناره گذاشته شد و وی حق برخورداری از فرآیند دادرسی منصفانه را دارد. به گزارش تسنیم سناتور منندز یکی از دوستان و متحدان مهم رئیس‌جمهور بایدن در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکاست. وی طرفدار کمک‌های کنگره به اوکراین و مخالف افزایش قدرت چین است. پس از طرح این اتهامات، فیل مورفی فرماندار دموکرات نیوجرسی و نیز برخی دیگر مقامات دموکرات این ایالت، و برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از منندز خواستند تا از حضور در سنا کناره‌گیری کند.با این حال این سناتور قدرتمند و پرنفوذ آمریکایی تصریح کرد که این کار را نخواهد کرد و در سنا باقی می‌ماند. براساس این گزارش، دادستان‌ها در دادخواستی خواستار مصادره برخی اموال منندز از جمله منزل شخصی‌اش در نیوجرسی و خودروی لوکس وی و حدود 566 هزار دلار پول نقد، قطعات طلا و توقیف حساب‌های بانکی‌اش شدند. بر اساس این گزارش این اتهامات علیه سناتور منندز می‌تواند بر تلاش دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت در مجلس سنا در انتخابات سال آینده تاثیر به سزایی داشته باشد. همچنین این اتهامات برای جو بایدن هزینه خواهد داشت. منندز در کنار بایدن در تلاش برای جلب هر چه بیشتر کمک‌های کنگره به اوکراین و به دنبال رهبری آمریکا بر موضوعات مختلف جهانی از تغییرات آب و هوایی تا مسئله چین است.علاوه‌ بر این منندز دوستی مهم برای بایدن در تمام اولویت‌های سیاست خارجی دولتش است. وی روند تایید صلاحیت نمایندگان معرفی شده از سوی بایدن برای پنتاگون در سنا را رهبری می‌کرد و از زمان آغاز تهاجم روسیه با اوکراین به رئیس‌جمهور آمریکا برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، اقتصادی و نظامی بیشتر برای کی یف کمک می‌کرد.انتظار می‌رود، سناتور بن کاردین جانشین موقت وی به عنوان رئیس‌ کمیته امور خارجی سنا شود. سناتور کاردین پیشتر در سال 2015 زمانی که اتهاماتی علیه منندز مطرح اما بعدها پرونده بسته شد، برای مدتی جانشین منندز شده بود.
مواضع ضدایرانی منندز
منندز در جدیدترین موضع‌گیری خود در رابطه با ایران به انتقاد از توافق تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان پرداخت که با میانجی‌گری قطر انجام گرفت و بر اساس آن، ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به بانک مرکزی قطر منتقل شد تا ایران از این طریق بتواند از این پول خود برای معاملات بشردوستانه استفاده کند. او با وجود استقبال از بازگشت پنج آمریکایی به خانه که به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده بودند، نسبت به آزاد‌سازی پول بلوکه ‌شده ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این کار سایرین را برای گروگان‌گیری بیشتر شهروندان آمریکایی تشویق می‌کند. این سناتور آمریکایی سال گذشته نیز در جریان اغتشاشات در ایران تلاش کرد به این اغتشاشات دامن بزند و با اعلام حمایت از آن، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات ایرانی شد. او پیش از این هم بارها با تکیه بر ادعاهای نخ‌نما شده واشنگتن و غرب علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شده بود که برجام راه را برای دستیابی ایران به سلاح اتمی باز می‌گذارد. باب منندز درگفت‌وگو با رادیو ان‌پی‌آر گفته بود، به این دلیل با توافق هسته‌ای مخالف است که سایر موضوعات را در رابطه با ایران، ازجمله سیاست‌های منطقه‌ای و توسعه برنامه موشکی ایران را در بر نمی‌گیرد.