kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

زلنسکی برکنار می‌شود

 
 
 
سرویس خارجی-
افسر بازنشسته اطلاعاتی آمریکا با ‌اشاره به شکست‌های پیاپی اوکراین در میدان نبرد، خبرهایی که می‌گویند «ولودیمیر زلنسکی احتمالا برکنار می‌شود» را تایید کرد.
با شکست سنگین اوکراین در ضد حمله اخیر (ضد حمله بهاره) زمزمه‌ها درباره کنار گذاشتن «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین هم بیشتر شده است. برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند او -که زمانی بازیگر فیلم‌های کمدی بوده است- توسط ژنرال‌های ارشد اوکراینی با کودتا برکنار خواهد شد. برخی هم بر این باورند که وی ترور خواهد شد. «اسکات ریتر» افسر بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی.ای) نیز در همین راستا گفت که ارتش اوکراین در صحنه نبرد شکست خورده و آینده سیاسی ولودیمیر زلنسکی کاملا مبهم است. 
فارس در این‌باره به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشته است: «ارتش اوکراین در صحنه نبرد شکست خورده است و سؤال اصلی این نیست که چه زمانی ارتش فروخواهد پاشید، این اتفاق دیر یا زود رخ می‌دهد؛ سؤال اصلی این است که دولت زلنسکی چه زمانی سقوط خواهد کرد؟....ممکن است که زلنسکی به زودی از قدرت عزل شود؛ حدود ۴۰۰ هزار نظامی اوکراینی کشته شده و تعداد زیادی از سلاح‌های غربی منهدم شده است.»
 او دو هفته پیش نیز گفته بود که کشورهای غربی امید خود را به موفقیت‌آمیز بودن ضد حمله ارتش اوکراین از دست داده‌اند و تلاش دارند از نتایج پیروزی روسیه در اوکراین بکاهند.این افسر سابق سی.آی.ای گفته بود: «اتفاق جدیدی در بلوک غرب رخ داده است؛ اینکه همه به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند اهدافشان را محقق کنند و اکنون در این فکر هستند که چگونه عواقب شکست حتمی خود را کم کنند.» اعتراف محافل غربی به شکست در اوکراین موضوع تازه‌ای نیست. حتی در تاریخ ۱۹ تیر ماه نیز «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به شکست اوکراین در نبرد با روسیه اعتراف کرد. او تصریح کرد که نبرد فعلی در اوکراین یک «شکست راهبردی» برای اوکراین بوده است. برخی از خبرنگاران در جلسه کنفرانس خبری،‌گمان می‌کردند که منظور متیو میلر، شکست راهبردی برای روسیه است اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر جمله خود را تأیید کرد که منظور وی اوکراین بوده است. اعتراف به شکست در حالی است که از ابتدای جنگ اوکراین، کشورهای غربی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا مانع از شکست اوکراین شده و به زعم خود شکستی راهبردی را به روسیه تحمیل کنند.
اعزام مستشاران نظامی آمریکا به اوکراین
با شکست اوکراین در ضد حمله اخیر برخی رسانه‌ها از اعزام مستشاران نظامی آمریکا به اوکراین خبر می‌دهند. مجله «فارن افیرز» در گزارشی در همین زمینه نوشته است: «آمریکا از زمان جنگ روسیه- اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند 1400) بیش از ۴۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است و متحدان آمریکا همچنین قصد دارند جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین ارسال کنند که احتمالا سال آینده میلادی به این کشور خواهند رسید. علاوه‌ بر این، از ماه دسامبر ۲۰۲۲(دی 1401) مستشاران غربی بیش از ۶۳ هزار سرباز اوکراینی را در ۱۷ تیپ رزمی جدید آموزش داده‌اند. مربیان تاکتیک‌های فردی، رزمایش‌ها، تکنیک‌های دسته جمعی، تجهیزات خاص و مهارت‌های مربوط به رهبری را آموزش داده‌اند. از نظر برخی سیاستگذاران، تصور اینکه غرب چه چیز دیگری برای ارائه دارد، دشوار است. به گزارش ایسنا «فارین افیرز» می‌افزاید: «اما همچنان یک گام مهم دیگر وجود دارد که آمریکا می‌تواند برای کمک به اوکراین از آن بهره بگیرد. واشنگتن باید محدودیت‌های مربوط به تعداد حضور پرسنل‌های آمریکایی در اوکراین را بردارد و مستشاران نظامی را در داخل این کشور مستقر کند. اعزام این مستشاران به اوکراین باعث می‌شود، سربازان بیشتر اوکراینی آموزش‌های درجه یک را فرا بگیرند. همچنین این اقدام باعث می‌شود تا آمریکا، نیاز اوکراین را به درستی درک کند. استقرار مستشاران آمریکایی داخل خاک اوکراین به واشنگتن اجازه می‌دهد تا اصلاحات دفاعی ضروری را بهتر پشتیبانی کند و مسیر را برای عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا هموار می‌سازد.» این گزارش می‌افزاید: «همچنین استقرار این مستشاران از چند جهت به کیف کمک خواهد کرد. ساده‌ترین مسئله این است که این مستشاران درک متفاوتی از درگیری را به واشنگتن ارائه می‌دهند و باعث می‌شوند تا آمریکا اجازه انتخاب تاثیرگذارترین تسلیحات را برای اوکراین داشته باشد. این درک و بینش برای نیروهای مسلح آمریکا ارزشمند خواهد بود. در این میان برخی مقامات از اعزام مستشاران آمریکایی به اوکراین واهمه دارند و بر این باورند که آمریکا با این اقدام می‌تواند تنش‌ها را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تشدید کند.»