kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
وزیر راه و شهرسازی:

راه‌آهن ایران از 5 جهت به کشورهای همسایه متصل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از برنامه اتصال راه‌آهن ایران از 5 جهت به کشورهای همسایه خبر داد.


به گزارش فارس، عباس آخوندی دیروز در شانزدهمین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی به لزوم اتصال شبکه ریلی کشور به سیستم ریلی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: باید از شرق به هرات، از شمال به ترکمنستان، از شمال غرب به آذربایجان، از غرب به سوریه و از جنوب به بصره متصل شویم.
وی همچنین با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار برای توسعه ریلی اظهار داشت: با صندوق توسعه‌ هماهنگ شده تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در قالب BOT جذب کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به اتصال خطوط ریلی کشور به شبکه راه‌آهن شهری اشاره کرد و افزود: لازم است در راستای توسعه ریلی کشور همه آبادیهای این سرزمین به خط آهن متصل شوند.
وی اظهار داشت: در حوزه شهری و درون‌شهری بسیاری از شهرها به قطارهای شهری روی آورده‌اند و مترو و قطارهای شهری در حال توسعه است.
آخوندی ادامه داد: در بخش مسافری هنوز صنعت ریلی در قسمت حومه‌ای نقش برجسته‌ای ندارد و لازم است سکونت‌های حاشیه شهرهای بزرگ از این طریق به سیستم ریلی متصل شوند.
وی گفت: از مدیرعامل راه‌آهن خواسته‌ام بازنگری بنیادین بر ساختار راه‌آهن برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: البته نرخ‌گذاری، تراکبندی و اصول فنی سیستم ریلی حومه‌ای با سیستم ریلی بلندمدت متفاوت است.
وزیر راه و شهرسازی، یادآور شد: در شهرهای بزرگ اتصال بین کلان‌شهرها و حومه از نظر ترافیکی، کیفیت زندگی  و ایمنی و امنیت باید در دستور کار باشد که این نیازمند برنامه‌ریزی دولت و بخش خصوصی است.
آخوندی افزود: ظرفیت اشغال بیش از 90 درصد صندلی‌های قطار نشان از استقبال مردم از سیستم ریلی دارد و لزوم توسعه این بخش را ضروری می‌سازد.
وی یادآور شد: خطوط ریلی در بسیاری از شهرها وجود دارد اما باید بتواند با شبکه جاده‌ای رقابت کند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال خط‌آهن تهران-قم با وجود فعالیت اما کمتر مورد استقبال است زیرا مدت زمان سیر در این مسیر حدود 100 دقیقه است در حالیکه در آزادراه تهران - قم این مسیر بسیار کوتاه‌تر است.
وزیر راه و شهرسازی، یادآور شد: در حوزه بار باید بتوان به موضوع تجاری‌سازی توجه کرد؛ حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر باید تجاری‌سازی شده و قابلیت رقابت با جاده را داشته باشد.
وی این را هم گفت که تا نگاه بازرگانی وارد سیستم ریلی نشود و شرایط رقابت جاده و ریل فراهم نشود توسعه نمی‌یابیم.
آخوندی تاکید کرد: در این راستا تجاری‌سازی شبکه ریلی در دستور کار است.
اختصاص 7/5 میلیارد ریال به راه‌آهن
محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی، نیز در این همایش، گفت: مصوب شد 7/5 میلیارد ریال تا سال 1403 خورشیدی از محل صرفه‌جویی سوخت به راه‌آهن اختصاص یابد.
معاون وزیر راه با بیان اینکه تا چند سال آینده مشکل ترافیک خطوط ریلی رفع می‌شود، افزود: تصویب بند «ق» در قانون بودجه اتفاق مهمی بود، با تصویب بند «ق» شرکت نفت صرفه‌جویی حاصل از مصرف سوخت در بخش ریلی درون شهری و برون شهری را به این سیستم‌ها اختصاص می‌دهد.
وی توضیح داد: به ازای افزایش هر تن کیلومتر بار دو سنت دلار و به ازای افزایش هر نفر کیلومتر یک سنت دلار به راه‌آهن پرداخت می‌شود.
معاون وزیر راه گفت: در بخش مترو نیز به ازای هر نفر مسافر 12 سنت دلار سال آینده توسط شرکت نفت بابت صرفه‌جویی به مترو پرداخت می‌شود.
پورسیدآقایی بیان کرد: 20 درصد رقم سهم راه‌آهن (100 ریال به ازای هر تن کیلومتر) به ازای هر نفر 30 ریال به توسعه زیرساخت از محل صرفه‌جویی اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: در دوران کار یک واگن از ابتدای بهره‌برداری تا پایان سال 1403 دولت به ازای هر یک تن کیلومتر 100 ریال پرداخت می‌کند.
معاون وزیرراه افزود: در بخش مسافری در راستای حمایت از این سیستم هم یک سنت صرفه‌جویی (265 ریال) تا سال 1403 به هر کس که واگن و لکوموتیو جدید وارد شبکه کند اختصاص می‌یابد.
وی بیان کرد: اگر هر قطار مسافری در سال 500 هزار کیلومتر حرکت کند با رقمی که به آن اختصاص می‌یابد کمتر از 6 سال بازگشت سرمایه دارد.
وی افزود: در مصوبه دیگر راه‌آهن به ازای ورود هر واگن باری جدید تا 3/5 سال یا 4 میلیون کیلومتر حق دسترسی دریافت نمی‌شود.
وی توضیح داد: در واقع رقم صرفه‌جویی به این واگن اختصاص نمی‌یابد اما به ازای هر واگن 110میلیون تومان تخفیف حق دسترسی در 3/5 سال اعمال می‌شود.
معاون وزیر راه اضافه کرد: همچنین در کلیات قانون که در مجلس تصویب نشد، قرار بود بخشی از وجوه میعانات گازی به توسعه ریلی اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: محور جنوب حدود 60 سال است که بازسازی نشده و زیرسازی و بالاست آن تغییر نکرده است فعلا دو پلاک از مسیر بازسازی شده و تا پایان سال 4 پلاک دیگر بازسازی می‌شود.
معاون وزیر راه گفت: همچنین در خط آهن شمال بخصوص ساری به گرگان، تراورس‌ها کماکان چوبی بوده و پیچ‌ها با دست باز می‌شود. به همین دلیل حداکثر سرعت 40 کیلومتر است.
وی اظهار داشت: همچنین خط آهن تهران مشهد در حال آزمایش به صورت علائمی است.
وی یادآور شد: برقی‌سازی خط آهن تهران مشهد منتظر خط اعتباری فاینانس ایران و چین است که تا پایان سال مشکل فاینانس حل شده و پروژه اجرایی می‌شود.