kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۱۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
امیر نصیرزاده در مسکو:

زیاده‌خواهی غرب به رهبری آمریکا عامل جنگ اوکراین است

 

جانشین رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح در کنفرانس امنیتی مسکو گفت:‌ ما معتقدیم چنانچه سلطه‌جویی و زیاده‌خواهی غرب به رهبری آمریکا نبود این جنگ ویرانگر در اوکراین اتفاق نمی‌افتاد. بانیان این جنگ و آنهایی که در شعله‌ور شدن آتش آن نقش دارند باید در رویکردشان تجدید نظر کنند.
امیر خلبان عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در همایش امنیتی مسکو، در این همایش به سخنرانی پرداخت و بر ضرورت مقابله با یک‌جانبه‌گرایی‌ آمریکا تاکید کرد.
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: موضوعات و محورهایی که در سال‌های اخیر برای این کنفرانس در نظر گرفته شده انتخاب‌های هوشمندانه‌ای بوده و به جرات می‌توان تغییرات در نظم جهانی را به عنوان مهم‌ترین موضوع امنیت جهانی نامید. با پایان نظم دو قطبی، آمریکا همواره تلاش نموده است تا نظام تک‌قطبی و یک‌جانبه‌گرایی به رهبری این کشور را برای برقراری نظم جهانی به نظام بین‌الملل تحمیل نماید و برای رسیدن به هدف خود سیاست‌های جنایتکارانه متعددی را اتخاذ نمود که مهم‌ترین ویژگی همه این سیاست‌ها بی‌توجهی به استقلال کشورها، عدم احترام به تمامیت ارضی آنها و بی‌ارزش بودن جان انسان‌های بی‌گناه می‌باشد.
امیر خلبان نصیرزاده بیان داشت: از جمله سیاست‌های خصمانه آمریکا برای دستیابی به هژمونی قدرت یک‌جانبه ایجاد کانون متخاصم در مناطق مختلف است که بر اساس آن دوستی هر کشوری با کشور دیگر منجر به دشمنی با کشور ثالث می‌شود، این سیاست نظم امنیتی را در آن منطقه بر هم زده و باعث می‌شود کشورها در تخاصم مستمر با یکدیگر باشند و آمریکا با حمایت و پشتیبانی از برخی طرف‌های درگیر، بحران را مدیریت کرده و منافع زیادی را به دست می‌آورد، منطقه غرب آسیا مثال خوبی برای سیاست کانون متخاصم آمریکا است که طی سال‌های اخیر بیش از هفت جنگ را در آن به‌وجود آورده است.
جانشین رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح با ‌اشاره به اینکه یکی دیگر از سیاست‌های اتخاذ شده از سوی آمریکا متوسل شدن به جنگ‌های نیابتی است که خود عامل مهمی در باز تعریف نظم منطقه می‌باشد، ادامه داد: اینها ابزارهای مختلف را برای رسیدن به اهداف معین به خدمت می‌گیرند؛ برای مثال از جنگ رسانه نیابتی می‌توان به شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی ‌اشاره کرد که با بیان استراتژی غرب و تبلیغ دیدگاه‌ها و ایدئولوژی‌های غربی فرهنگ ملی و اعتقادی ملت‌ها را از طریق جنگ شناختی و ادراکی مورد هجوم قرار داده و آن را از درون متلاشی می‌نماید تا یارای مقاومت و مقابله در مقابل انواع تهاجم‌های دشمن نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: کشوری مانند آمریکا با آن همه جنایت از جمله به عنوان تنها کشوری که از سلاح هسته‌ای علیه غیر نظامیان استفاده کرده حامی حقوق بشر، نشر دهنده دموکراسی و توسعه‌گر نظم جهانی معرفی ‌گردد و بدون اینکه دغدغه پاسخگویی به افکار عمومی و مراجع حقوقی را داشته باشد و سردار سلیمانی که رهبری مبارزه با خطرناک‌ترین گروه تروریستی تاریخ بشر به نام داعش را بر عهده گرفته آنها را تار و مار نموده و مردم منطقه و چه بسا جهان را از شر آنان رها نموده بود به شکل ناجوانمردانه‌ای به شهادت برساند.
امیر خلبان نصیرزاده بیان داشت: ما معتقدیم چنانچه سلطه‌جویی و زیاده‌خواهی غرب به رهبری آمریکا نبود این جنگ ویرانگر در اوکراین اتفاق نمی‌افتاد. بانیان این جنگ و آنهایی که در شعله‌ور شدن آتش آن نقش دارند باید در رویکردشان تجدیدنظر کنند و بدانند به خطر ‌انداختن امنیت دیگران می‌تواند موجب واکنشی شود که شاید پیش‌بینی آن برایشان مشکل باشد. آنچه امروز در اوکراین شاهد آن هستیم و روزانه در آن ده‌ها انسان قربانی می‌شود و آثار و تبعات طولانی مدتی را نیز برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت، مصداق بارز سلطه‌جویی و زیاده‌خواهی‌های غرب برای حفظ و ادامه هژمونی بوده و این تلاش تاکنون فجایع زیادی به بار آورده است.
جانشین رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفت: ‌اشغال سرزمین فلسطین و سرکوب نزدیک به ۸ دهه‌ای مردم مظلوم این سرزمین توسط صهیونیست‌ها با طراحی استعمارگر پیر و ادامه آن توسط دولت استکباری آمریکا از مصادیق دیگر یک‌جانبه‌گرایی و ظلم و ستم سازمان یافته در حق یک ملت است که حاصل نظامات گذشته جهانی است.
امیر خلبان نصیرزاده اظهار داشت: با وجود این امروزه ‌اندیشمندان تردیدی در افول هژمونی آمریکا و حرکت جهانی به سوی نظم چند قطبی ندارند چرا که زمانی که یک نظام به سمت تنزل پیش می‌رود ساختارهای آن هم رو به افول خواهند گذاشت. لذا؛ هم اکنون در دوره گذار از دنیای تک‌قطبی هستیم.
جانشین رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: در این دوره، شاهد ظهور قدرت گفتمانی و روایت‌سازی به پشتوانه فناوری‌های نوین از جمله فضای سایبری و بهره‌گیری از آن در جنگ شناختی هستیم و نه‌تنها تعداد دولت‌های کنشگر در صحنه جهانی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته بلکه کنشگران غیر‌دولتی هم نقش بیشتری یافته و از تنوع هم برخوردار شده‌اند همین تعداد و تنوع به نوعی، منطقه‌گرایی را تشدید کرده است.