«اسم رمز» آشوبهای 1401 رونمایی شد(اخبار ادبی و هنری)
کتاب «اسم رمز» مجموعه داستان کوتاه از حوادث سال ۱۴۰۱ است که به رشته تحریر درآمده و با همت نشر شهید کاظمی به چاپ رسانده است.
در ابتدای مراسم لاله افتخاری با بیان اینکه باید بهاندازه توانمان وارد صحنه شویم و از تجربیات و دیدههایمان بگوییم، گفت: ما باید با زاویه دیدمان نشان دهیم که دشمن چه میخواهد و دست به دست هم بدهیم تا همانند واقعه کربلا بتوانیم نقشآفرینی کنیم. با رونمایی کتاب «اسم رمز» نشان دادیم که اینبار بانوان از حوادث گذشته رمزگشایی کردند. عدهای با اسم زنان سوءاستفاده کردند و گفتند زن، زندگی و آزادی اما نه به زن رحم کردند و نه به آزادگی.
وی در ادامه بیان کرد: آنها با واژگانی چون زن، زندگی و آزادی که کلماتی ارزشمند و با قداست بودند، سوءاستفاده کردند. البته مردم ایران فهمیدند که چگونه باید در مقابل این نگاه بایستند و به سخنان رهبری توجه داشته باشند. این کار خوبی است که خاطرات و اتفاقات تا قبل از این که به فراموشی سپرده شود، ماندگار شوند.
افتخاری درباره برخورد با این نوع جریانات اعتراضی که در سالهای گذشته کم نبوده است، اظهار داشت: باید یک پادزهری نسبت به این موضوع داشته باشیم تا اگر در آینده موجی از این دست بهوجود آمد سریع بتوانیم به مقابله برخیزیم.
در بخش دیگر برنامه، نفیسه زارعی حبیبآبادی نویسنده اثر با بیان اینکه ما در یک جمع جهادی کوچک و با دغدغه مسائل مهم انقلاب اسلامی دست به قلم شدهایم، اظهار داشت: ما بهعنوان اولین مجموعه تصمیم گرفتیم که روایتهایی از حوادث سال ۱۴۰۱ را جمعآوری کنیم. قالب اثر داستانهای کوتاه امنیتی است. در این کتاب ۸ داستان کوتاه که بهظاهر منفک هستند اما در باطن متصل هستند نوشته شده است و مرکز ثقل همه آنها مسجد و مسجدگریزی است.
نویسنده اثر «دوبنده خاکی» افزود: سعی کردم در این داستانکها نقش مسجد را پررنگ کنم. البته ۹۰ درصد داستان واقعیتهای سال ۱۴۰۱ است اما شخصیتها تخیلی هستند و مخاطب میتواند با منانگاری خود را جای این شخصیتها قرار بدهد. وی با اشاره به این موضوع که نوجوانان مشاورهای این اثر بودند بیان کرد: شکاف نسلی را که ما با نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ داریم سعی کردیم با تجربه افرادی که صاحب فن هستند و با نوجوانان در ارتباطند و حتی خود نوجوانان پوشش بدهیم تا این شکاف کمتر شود؛ تا این اثر یک کتاب خشک ادبی نشود.
زارعی در پایان گفت: این اثر، اثری سیاسی نیست و ما سعی کردیم که دچار جناحبندی نشویم، چرا که اتفاق سال ۱۴۰۱ رویدادی سیاسی نبود بلکه حادثهای بود حول محور رسانه و فرهنگ بود.