تابستان آمد اما میوهها همچنان گران است
به گزارش خبرگزاریها، با وجود اینکه انتظار است با آغاز فصل برداشت، قیمت اغلب میوهها در بازار کاهشی باشد اما قیمت میوه همچنان قصد پایین آمدن ندارد و هر چه هوا گرمتر میشود بازار میوه هم داغتر میشود. این روزها تعداد افرادی که از قیمت بالای میوه گلایه دارند بیشتر شده است.
بر اساس قیمتهایی که اتحادیه صنف حقالعملکاران (بارفروشان میدان میوه و ترهبار تهران) برای فروش در میدان میوه و ترهبار مرکزی تهران منتشر کرده است، قیمت میوهها نسبت به هفتههای گذشته روند افزایش داشته است. البته این فهرست، قیمتهای عمدهفروشی است و مغازهداران میوه را عمدتا از این مکان خریداری کرده و در مغازههای سطح شهر میفروشند. بر اساس مصوبهای که وجود دارد مغازهداران میتوانند تا 35 درصد قیمتها را افزایش دهند اما گزارشهایی وجود دارد که آنها تا 100 درصد قیمت را افزایش میدهند.
بر اساس قیمتهای اتحادیه صنف حقالعملکاران (بارفروشان میدان میوه و ترهبار تهران)، قیمت هر کیلوگرم آلبالو از 45 تا 65 هزار تومان است. توت سیاه تا 60 هزار تومان، توت فرنگی تا 120 هزار تومان و خیار گلخانهای هم تا 24 هزار تومان عرضه میشود.
با اینکه فصل برداشت زردآلو است اما این محصول در بازار تا کیلویی 70 هزار تومان فروخته میشود. گیلاس تک دانه هم با قیمتهایی تا 95 هزار تومان و گوجه سبز 60 هزار تومان عرضه میشود. میوههای پرمصرف در تابستان هم هندوانه است که کیلویی 12 هزار تومان و ملون کیلویی 14 هزار تومان فروخته میشود.
موز وارداتی هم که از قارهای دیگر و با طی چندین ماه مسیر با کشتی به کشور میآید کیلویی 45 تا 64 هزار تومان عرضه میشود که با اینکه ارزانتر از بسیاری از میوههای داخلی است اما برای طبقه متوسط هم گران است. قرار بود به ازای صادرات سیب، موز وارد شود تا قیمت هر دو میوه مناسب شود اما موز همچنان گران است و قیمت سیب هم به شدت بالا رفته. بنابراین عدهای سود دو سره از صادرات و واردات میبرند و هزینهاش را مردم میدهند!
راهکار تعدیل قیمت میوه
درباره گرانی میوه همیشه دلائل کلیشهای مثل بالا بودن هزینههای تولید، نقش وانتیها و گاریها و... مطرح میشود حال آنکه گرانی محصولات کشاورزی نه در بخش تولید که در سطح کلان عرضه رخ میدهد. تولیدکننده و مصرفکننده در بازار محصولات کشاورزی همواره متضرر میشوند و سود آن به دلالان بزرگ میرسد که قیمت میوه را از باغ تا مغازه چند برابر میکنند.
راه به پایان رسیدن این اجحافات، تشکیل یک زنجیره تامین کارآمد و منسجم برای نزدیک کردن قیمت تولید و عرضه میوه از طریق تعاونی فراگیر ملی و حذف دلالان و سودجویان است. به این ترتیب هم کشاورزان و باغداران بر اساس سیاستهای اصل 44 توانمند میشوند و هم مردم با قیمتهای کمتری به میوه و دیگر محصولات غذایی دسترسی پیدا میکنند.
به گزارش سازمان خواروبار جهانی ملل متحد، ایران رتبه اول تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست و در سالهای اخیر، بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده میوه در جهان، رتبه هشتم را کسب کرده است.