kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
با انهدام سد بزرگ کاخوفکا

80 روستا و 2800 خانه در جنوب اوکراین زیر آب رفت

 
 
 
 
سرویس خارجی-
با انهدام سد بزرگ «کاخوفکا» در جنوب اوکراین 2800 خانه و 80 روستا در این منطقه که تحت تسلط روس‌هاست زیر آب رفته است. روسیه می‌گوید به دنبال شکست اوکراین در ضد حمله بهاره، اوکراینی‌ها این سد را منفجر کرده‌اند.
جنگ اوکراین با شروع «ضد حمله بهاره» کیف وارد مرحله جدیدی شده است. مقام‌های ناتو و اروپا شروع این حمله را تایید کرده‌اند. آنها می‌گویند در حالی که ارتش اوکراین در جست‌وجوی نقاط ضعف خطوط دفاعی ارتش روسیه است، نبردهای میان ارتش اوکراین و روسیه دو سه روز گذشته در شرق اوکراین بیش از پیش تشدید شده است. آنها اما حاضر نیستند درباره نتیجه این ضد حمله موضعی بگیرند! 
در مقابل وزارت دفاع روسیه به صراحت اعلام کرده است که در طول سه روز گذشته ضد حمله اوکراین با شکست مواجه شده است. وزیر دفاع روسیه در این زمینه گفت که نیروهای او توانسته‌اند پاتک اوکراین را در سه روز نخست مهار کنند و در درگیری‌ها بیش از 3700 سرباز اوکراینی کشته یا زخمی شده‌اند. به گزارش فارس، شویگو این را هم گفت که: «در روزهای گذشته رژیم اوکراین تهاجمی که از مدت‌ها پیش وعده داده بود را در بخش‌های مختلف جبهه جنگ آغاز کرد. این تلاش‌ها مهار و دشمن متوقف شد. دشمن به اهدافش دست پیدا نکرد و متحمل خسارات سنگین و غیرقابل وصف شد.»
سد بزرگ کاخوفکا
 وزیر دفاع روسیه همچنین انفجار سد کاخوفکا در جنوب اوکراین را نیز به شکست در این ضد حمله مرتبط دانست و خاطرنشان کرد: «کیف در نا امیدی تصمیم به انتقال نیروهایش از خرسون گرفت و یک حمله خرابکارانه به سد کاخوفکا ترتیب داد.» «شویگو» با‌ اشاره به اینکه مسئولیت انفجار نیروگاه برق آبی کاخوفکا بر عهده مقامات اوکراینی است افزود: «کیف پس از شکست در عملیات تهاجمی خود در خرسون، تصمیم گرفت به منظور تقویت ظرفیت تهاجمی خود در نقاط دیگر، واحدها و تجهیزات نظامی‌اش را از خرسون منتقل کند و در نتیجه به طور قابل توجهی مواضع خود را در این منطقه تضعیف کرد... در پی این تحولات، نیروهای اوکراینی در ساحل راست رودخانه دنیپر مواضع دفاعی گرفتند و حمله به سد برق آبی کاخوفکا نیز برای جلوگیری از اقدامات تهاجمی ارتش روسیه در منطقه انجام شده است.»
فاجعه سیل
 یک منبع در خدمات اضطراری روسیه نیز اعلام کرد پس از فرو ریختن سد نیروگاه برق-آبی «کاخوفکا» در جنوب اوکراین، حدود دو هزار و ۷۰۰ خانه را سیلاب فراگرفت و در مجموع 80 روستا زیرآب می‌روند. طبق این گزارش، مقام‌ها ۴۰ سرپناه موقت با ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ نفر را مستقر کردند که در حال حاضر ۳۴۵ غیرنظامی در آنها ساکن شده‌اند. به نوشته خبرگزاری دولتی تاس، سه‌شنبه شب ارتش اوکراین به این نیروگاه حمله کرد. گلوله‌باران دریچه‌های هیدرولیک سد را تخریب کرد که باعث خروج کنترل‌نشده آب شد تخریب این سد باعث آسیب زیست‌محیطی جدی شده و زمین‌های کشاورزی در امتداد رودخانه دنیپرو با آب شسته شده و این خطر وجود دارد که کانال کریمه شمالی کم‌عمق شود. این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است. در حالی روسیه اوکراین را مقصر انفجار این سد می‌داند که کیف انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته و خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آن و هم‌چنین اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه روسیه شده است. «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه معتقد است هدف از تخریب نیروگاه کاخوفکا اقدام تروریستی برای از بین بردن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی بوده است و این اقدام «با چراغ سبز آمریکا» صورت گرفته است. بعدها معلوم شد حمله خرابکارانه به خطوط لوله نورد استریم نیز کار آمریکایی‌ها بوده است!
تاثیر جنگ اوکراین در کاهش نفوذ آمریکا در آسیا
نشریه چینی «آسیا تایمز» هم در گزارشی به تاثیر مداخله گسترده آمریکا در جنگ اوکراین بر سایر پرونده‌های واشنگتن پرداخته است: «در شرایطی که واشنگتن همچنان حمایت خود را از جنگ‌ها، مسلح‌‌سازی و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه از طریق متحدانش متمرکز می‌کند که نتایج منفی در پرونده‌های مختلف از جمله نفوذ واشنگتن در خاورمیانه را به همراه داشته است. این تأثیر منفی در رفتن بسیاری از کشورها به سمت چین که از نظر اقتصادی و به صورت صعودی با آمریکا رقابت می‌کند و با روسیه به سمت دنیای چند قطبی متحد می‌شود، قابل مشاهده است.» به گزارش ایسنا، در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین موجب فلج شدن قدرت رزمی آمریکا در دیگر مناطق جهان شده است. در خاورمیانه نیز سیاستگذاران آمریکایی در روابطشان با عربستان و امارات موقعیتشان را از دست داده‌اند. امارات نیز مشارکت خود را در نیروی ناوبری تحت رهبری آمریکا در منطقه خلیج‌فارس به حالت تعلیق درآورده است.» گلوبال تایمز با بیان اینکه «سعودی‌ها تصمیم به کاهش دوباره تولید نفت گرفتند که باعث افزایش قیمت نفت شد» نوشت: «این یک چالش برای جو بایدن است که خواستار کاهش قیمت نفت شده بود. علاوه‌بر این یکی از مهم‌ترین نتیجه‌ها این است که آمریکا بسیاری از نفوذ خود را در خاورمیانه از دست داده است و تلاش‌های این کشور برای «راضی نگه داشتن» ایران این پیام را به منطقه می‌دهد که بازنده واقعی واشنگتن است....واکنش‌های جهانی به جنگ اوکراین ثابت می‌کند که روسیه و چین موفق شده‌اند کشورهای جنوب را قانع کنند به غرب به عنوان موجودیتی نگاه کنند که به دلایل خودخواهانه از کشورهای غیرغربی بهره‌برداری می‌کند و برخی از سیاست‌های غرب مثل تحمیل تحریم‌ها علیه طرف‌های سوم تنها منجر به دامن زدن به این وضعیت می‌شود.» 
لغو پیمان همکاری مسکو با کیف در دریای آزوف
خبرگزاری تاس در خبری دیگر اعلام کرد براساس اعلام شورای عالی فدراسیون روسیه، لایحه لغو پیمان منعقد شده بین مسکو و کیف درباره استفاده مشترک از دریای آزوف و تنگه کِرچ، به تصویب رسیده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ۲۴ مه(سوم خرداد) این لایحه را به مجلس دوما اراده داده و این مجلس نیز اول ژوئن(11 خرداد) این لایحه را تصویب کرده بود. براساس یادداشت توضیحی ذیل این لایحه، پس از الحاق مناطق خرسون، زاپروژیا‌، دونتسک و لوهانسک به روسیه، شرایط کاملا جدیدی به وجود آمده است زیرا دریای آزوف و بندر کرچ منحصرا در حوزه قضایی و حقوقی فدراسیون روسیه قرار گرفته‌اند. در این یادداشت تاکید شده است «باتوجه به اینکه اوکراین نسبت به این آب‌ها، جایگاه خود به عنوان کشوری ساحلی را از دست داده، از این‌رو فسخ معاهده ضروری بود.»این پیمان در ۲۰۰۳ بین روسیه و اوکراین در بندر کرچ منعقد شد. در این پیمان به اهمیت دریای آزوف و تنگه کرچ برای توسعه اقتصادی هر دو کشور و همچنین لزوم حفظ آبراه آزوف-کرچ به عنوان یک نظام اقتصادی-طبیعی حیاتی، تاکید شده بود.