kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲

اخبار ویژه

 

صهیونیست کشته شده در ایتالیا از مقامات موساد بود
خبرنگار رادیو فردا در اسرائیل گزارش داد: مأمور اسرائیلی کشته شده در ایتالیا، از مقامات موساد و مسئول روابط موساد با تشکیلات اطلاعاتی خارجی بود.
«فرنوش رام» در وبسایت رادیو فردا نوشت: بسیاری از نیروهای حال حاضر و گذشته موساد، روز نهم خرداد در قبرستان بندر ‌اشکلون در ساحل دریای مدیترانه جمع شدند تا یک مأمور عملیات ویژه اسرائیل را به خاک بسپارند. مطالبی که رسانه‌های اسرائیل، همگی به نقل از مطبوعات ایتالیا منتشر کردند، در کنار اظهارات سربسته چند مقام پیشین موساد، به سرعت نام ایران را در ماجرای واژگونی یک قایق تفریحی در دریاچه مجّوره در شمال ایتالیا و غرق شدنِ منجر به مرگ این عضو موساد به میان کشید.
براساس خبر اولیه، گروهی زن و مرد در یک «جشن تولد» که آن را به روی قایق برگزار کردند، در نتیجه بالا آمدن ناگهانی آب و هوای طوفانی، به آب افتاده و چهار تن کشته شدند. همان روز اعلام شد که کشته‌ها یک اسرائیلی ۵۰ ساله، همسر روس کاپیتان قایق و یک زن و مرد ایتالیایی بودند.
مطالب بعدی رسانه‌های رم، حاکی است که سرنشینان آن قایق مأموران موساد و همتایان ایتالیایی آنها بودند که الیگارش‌های روسیه (ابرثروتمندان نزدیک به کرملین و ولادیمیر پوتین، رئیس‎‌جمهور روسیه) را به‌خاطر دیدارهای آنها با نمایندگان شرکت‌های ایرانی در این بخش از ایتالیا تعقیب کرده بودند.
این گزارش‌ها مدعی است نشست و برخاست ثروتمندان روس با نمایندگان ایرانی در این منطقه‌ برای تنظیم معاملات فروش پهپادهای ساخت ایران به روسیه انجام شده بود. به‌نوشته روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا، روس‌ها از حساب‌های بانکی واقع در سوئیس برای انتقال وجوه به شرکت‌های ایرانی استفاده کرده و تحریم‌ها علیه مسکو و تهران را دور زده‌اند. اطراف دریاچه مجّوره منطقه مورد توجه الیگارش‌های روسی است و اسرائیل و ایتالیا به‌عنوان دو کشور دوست که شراکت اطلاعاتی دارند، در تعقیب از نزدیک فعالیت این ثروتمندان روسی منافع مشترک دارند. یک ویلای خیره‌کننده در این منطقه توسط یک کلان‌ثروتمند روس خریداری شده بود اما خود او به‌ناگهان غیب شده است. این روزنامه توضیح بیشتری در این باره نداد. روزنامه لارپوبلیکا مدعی شد عملیات مجّوره با هدف جلوگیری از معامله در زمینه تسلیحات کشتار همگانی برای ایران انجام شد.
به گزارش خبرنگار رادیو فردا، روزنامه نیویورک‌تایمز نیز نوشت: مأمور اسرائیلی کشته شده مسئول روابط موساد با تشکیلات اطلاعاتی خارجی بود. به گزارش رسانه‌های ایتالیا، ۱۳ اسرائیلی و 8 ایتالیایی سرنشین قایق غرق شده بودند. دو ایتالیایی کشته شده کلاودیو آلونزی، مردی ۶۲ ساله و تیتسیانا بانوبی، زنی ۵۳ ساله عضو تشکیلات مخفی اطلاعاتی ایتالیا معرفی شده و نام زن
۵۰ ساله روس که همسر کلاودیو کارامیتی، کاپیتان قایق بوده و او نیز در آب غرق شد، آنیا بوژکووا ذکر شد.
روزنامه‌، ایل‌مساجرو، هم خبر داد که نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی با هم ابتدا در یک هتل در نزدیکی فرودگاه میلان اقامت داشتند و در مأموریت کاری بودند.
براساس نوشته مطبوعات ایتالیایی، حضور مأموران موساد به روی قایق، برنامه‌ریزی نشده بود بلکه در آخرین لحظه صورت گرفت مخصوصا که آنها پرواز خود را هم درپی طولانی شدن جلسه‌ای که پیش از آن با مأموران اطلاعاتی ایتالیایی داشتند، از دست داده بودند. اسرائیل، ایتالیا، ایران و روسیه، درخصوص این گزارش‌ها سکوت کرده‌اند اما اسرائیل مرگ یک عضو موساد را تأیید کرد.
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل‌، بدون ارائه توضیحات بیشتر، تأیید کرد که «مأمور میم.» عضو موساد در این رویداد کشته شده است. این بیانیه نوشت: «موساد یک دوست عزیز و یک عضو فداکار و حرفه‌ای را از دست داد؛ کسی که برای چند دهه زندگی خود را وقف امنیت کشور کرد». رام بن‌باراک، معاون پیشین موساد، به‌طور تلویحی تأیید کرد که «مأمور میم.» در مأموریت و «نه در تعطیلات» جان خود را از دست داد.
میشکا بن‌داوید، عضو پیشین موساد و نویسنده چند کتاب با مضامین جاسوسی، به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: حتما دلیل واقعی‌تری از یک «جشن تولد» برای گردهم آمدن مأموران اطلاعاتی اسرائیل و ایتالیا وجود داشته است.
به‌نوشته رسانه‌های اسرائیل، با مرگ «مأمور میم.» که «موساد مانند خانواده دوم او بود» و پس از بازنشستگی‌اش در همین دوره اخیر کماکان در خدمت این سازمان مانده بود، «رازهای بسیاری هم با او خاک شدند». داوید بارنئا، رئیس‌موساد و یک دوجین دیگر از مقامات ارشد کنونی و پیشین این سازمان در آیین خاکسپاری او شرکت کرده بودند.
رادیو فردا به نقل از مطبوعات اسرائیل می‌افزاید: پلیس منطقه مجّوره همچنان در حال بررسی دلایل واژگونی قایق است، هر چند که این احتمال عنوان شده که شمار سرنشینان قایق بیش از حد بوده است. شاهدان عینی به رسانه‌های ایتالیا گفته بودند طوفانی شدن هوا، وزش باد و بارندگی ناگهانی مانع از نجات سریع غرق‌شدگان شد اما کاپیتان که قایق‌ خود را همواره به گردشگران اجاره می‌داد، می‌بایست از وضعیت آب‌وهوایی مطلع می‌بود.
به‌نوشته رسانه‌های اسرائیل، بازماندگان اسرائیلی حادثه سریعاً به کشورشان برگردانده شده و از دسترس پلیس ایتالیا دور شدند.

آمریکا نا‌امید از آشوب خواستار مذاکره مجدد با ایران
رابرت مالی هم به این امر اذعان دارد که مسئله هسته‌ای دوباره به صدر فهرست طولانی نگرانی‌‌های آمریکا درباره ایران بازگشته است.
خبرنگار آمریکایی می‌گوید آمریکا با فروکش کردن اغتشاشات در ایران، ناچار شد دوباره به میز مذاکره با ایران برگردد. این در حالی است که مقامات آمریکایی به عنوان کسانی که پشت‌پرده راه‌اندازی اغتشاشات سال گذشته در ایران نقش‌آفرین بودند، گفته بودند اولویت‌شان دیگر مذاکرات هسته‌ای نیست و اولویت را به حمایت از اعتراضات در ایران می‌دهند.
لورا لوزن در گزارشی برای «آتلانتیک» نوشت: پس از آنکه آمریکا، ماه‌ها ایران را به دلیل رد توافق اوت سال گذشته برای احیای برجام و سپس سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سرزنش می‌کرد، اکنون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یعنی رابرت مالی، علاقه دوباره دولت آمریکا به پیگیری یک راهکار دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرد. رابرت مالی در مصاحبه‌ با گزارشگر رادیو ملی آمریکا، ان.پی.آر گفت: «امیدواریم که بتوانیم این مسئله را از طریق راهکارهای دیپلماتیک حل کنیم و آماده‌ایم در این مسیر پیش برویم.»
به نظر می‌رسد که تردید دولت جو بایدن به پی‌جویی یک دیپلماسی هسته‌ای با ایران در ماه‌های گذشته، اکنون کمتر شده باشد و این به دلیل نگرانی‌های روزافزون از پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران است. جِیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، چهارم می‌ در موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه، درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: «ما در حال تعامل دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای این کشور هستیم و همچنان بر این باوریم که ترک توافق برجام، بی‌آنکه هیچ جایگزینی داشته باشد، یک ‌اشتباه تلخ بود.» او افزود: «بله، ما همچنان برای توقف ایران در حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای، اقداماتی را انجام می‌دهیم و همزمان به دنبال یک راهکار دیپلماتیک هستیم که این مسئله را در مسیری پایدار و بلندمدت قرار دهد.»
با این حال، به نظر نمی‌رسد که، دست کم در آینده نزدیک، آمریکا گزینه دیپلماتیک در چارچوب «P5+1» را پیگیری کند. علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران گفت: «درست است که برای آمریکا دشوار بود که با دولت ایران در هنگامه اعتراضات، وارد گفت‌وگو شود اما اکنون گرد و غبارها فرو نشسته و مسئله پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دوباره در اولویت قرار دارد و به همین دلیل روشن است که آمریکا باید راهکاری دیپلماتیک را برای کنترل فعالیت‌های ایران پی‌جویی کند.»
واعظ می‌گوید: «در این‌جا مسئله اولویت‌‌بندی مطرح است. فکر می‌کنم که تغییری در نگرش آمریکا نسبت به مسائل کلیدی مربوط به فعالیت‌های ایران رخ داده است. چند ماه پیش، مسائل حقوق بشر در بالاترین سطح اولویت بود و اکنون فکر می‌کنم که چراغ قرمز مسئله هسته‌ای دوباره می‌درخشد.»
او افزود: «باور ندارم که دستیابی به یک توافق موقت امکان‌پذیر باشد. فاصله انتظارات ایران و آمریکا به قدری زیاد است که در مدت باقیمانده از دوره دولت بایدن، امکان پل زدن روی آن وجود ندارد... اما برای دولت بایدن، کاملاً طبیعی است که تلاش کند راهی را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بر سر برنامه ‌هسته‌ای ایران پیدا کند. بنابراین فکر می‌کنم که آنچه آمریکا به احتمال زیاد در حال بررسی آن است، راهکاری است که دست کم این اطمینان را بدهد که ایران وارد رفتار تحریک‌آمیزی در زمینه هسته‌ای نشود که در دوران رقابت‌های انتخاباتی، یک رویارویی میان آمریکا و ایران را غیرقابل اجتناب کند... وجود تماس‌های دیپلماتیک، به‌ویژه به صورت غیرمستقیم، به این معنی نیست که حصول توافق ممکن است یا توافق آماده‌ای وجود دارد.» یک دیپلمات ارشد اروپایی هم با این نظر موافق بود.
به نظر می‌رسد رابرت مالی هم به این امر اذعان دارد که مسئله هسته‌ای دوباره به صدر فهرست طولانی نگرانی‌‌های آمریکا درباره ایران بازگشته است. او در مصاحبه اخیر خود گفت: «ما از بازدارندگی استفاده می‌کنیم تا برای آنها روشن کنیم که چنانچه به نتیجه برسیم که آنها گام‌هایی را برای ‌دستیابی به بمب هسته‌ای بر می‌دارند، همه گزینه‌ها روی میز است اما همچنین دیپلماسی را دنبال می‌کنیم چرا که فکر می‌کنیم که دیپلماسی، پایدارترین راهکار قابل راستی‌آزمایی برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای
توسط ایران است.»