kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
با شکست قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ماند



سرویس خارجی-
با توجه به نتایج اعلام‌شده «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور کنونی ترکیه با کسب حدود 53 درصد آراء، برای 5 سال دیگر قدرت را در دست خواهد داشت و «کمال قلیچدار اوغلو» با کسب حدود 47 درصد آراء‌، اگرچه توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند اما در نهایت نتواست این مسند را از او بگیرد.
رأی‌گیری در مرحله دوم و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در روز یکشنبه، هفتم خرداد، از ساعت 8 صبح به ‌وقت محلی شروع شد، و با اعلام نتایج این انتخابات مشخص شد که قدرت برای 5 سال دیگر همچنان در قبضه حزب حاکم، حزب عدالت و توسعه است و «رجب طیب اردوغان» همچنان رئیس‌جمهور خواهد بود. مشارکت در دور دوم هم قابل‌توجه بود و حدود 85 درصد از واجدین شرایط به پای صندوق‌های رأی رفتند تا رئیس‌جمهور خود را برای 5 سال دیگر انتخاب کنند. پیش از اعلام نتایج نیز اردوغان در اکثر نظرسنجی‌ها با اختلافی تک‌رقمی، از قلیچدار اوغلو جلوتر بود. نظرسنجی توسط مؤسسه «کندا» پیش‌بینی کرده بود که ۵۳.۴ درصد از مردم ترکیه از اردوغان و ۴۶.۶ درصد از آنان از قلیچدار اوغلو حمایت خواهند کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه در نظرسنجی مؤسسه «ساروس» هم چهار درصد از رقیبش جلوتر بود. پیش از شروع دور دوم بسیاری از رسانه‌های غربی خطر کردند و پیروزی اردوغان را پیش‌بینی کردند. دیشب به وقت تهران شبکه تلویزیونی الجزیره با اعلام این که 99 درصد آرای شمرده شده است نوشت، اردوغان با کسب حدود 53 درصد توانست بر قلیچدار اوغلو با 47 درصد آراء پیروز شود.
در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بیش از ۶۴ میلیون تن واجد شرایط رأی‌دهی در ۱۹۲ هزار مرکز رأی‌گیری بودند، از جمله شش میلیون تن که در دور اول انتخابات رأی اولی محسوب می‌شدند. همچنین ۳.۴ میلیون رأی‌دهنده واجد شرایط در خارج از ترکیه حضور داشتند که 2 میلیون تن از آنان از ۲۰ تا ۲۴ مه (۳۰ اردیبهشت تا ۳ خرداد) آرای خود را به صندوق انداختند. اردوغان دیروز گفت: «حضور تقریبا ۹۰ درصدی در دور اول عادی بود. ترکیه با این میزان مشارکت ثابت کرد که به دموکراسی پایبند است. امیدوارم که نتایج انتخابات برای ترکیه خوب باشد.»
اردوغان، ۶۹ ساله، در روزهای اخیر به مردم می‌گفت که سرنوشت کرسی‌های پارلمانی تعیین شده و حزب عدالت و توسعه و هم‌پیمانانش اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند، اگر رقیب او بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند، اتخاذ تصمیمات مهم برای بهبود اوضاع اقتصادی بغرنج خواهد شد. قلیچدار اوغلو، ۷۴ ساله، نیز در تجمع‌های متعدد هوادارانش، ابراز اطمینان می‌کرد که نام او به‌عنوان برنده انتخابات اعلام خواهد شد. با این وجود، او به کسانی که حامی‌اش نیستند، گفت اگر برای رأی ‌دادن به من از خانه خارج نمی‌شوید، در خانه بمانید بهتر است. حالا اما مشخص می‌شود که حرف‌های اردوغان به نظر بیشتر خریدار داشته است.
رجب طیب اردوغان، قلب تپنده سیاست امروز ترکیه است. این مرد ۶۹ ساله از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ شهردار اسلامبول بود و سپس به بالاترین مدارج اجرایی کشورش راه یافت. او حزب اسلامی در ابتدا میانه‌رو و سپس کمی‌ تند و تیز «عدالت و توسعه» را در سال ۲۰۰۱ میلادی تأسیس کرد و یک سال بعد با این حزب به پیروزی رسید. اردوغان از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر ترکیه بود و سپس با تغییر قانون اساسی ترکیه و تبدیل ساختار پارلمانی به ریاست جمهوری از مقام خود کناره‌گیری کرد و به ریاست‌جمهوری رسید. از آن زمان او کوشیده تا دایره اختیارات خود را افزایش دهد و در ۲۰۱۷ با برگزاری رفراندوم، مجموعه‌ای از اصلاحات را در قانون اساسی ترکیه انجام داد که قدرت مقام ریاست‌جمهوری را بیش از پیش کرد. سلطه اردوغان بر سیاست، دولت و نظام قضایی ترکیه در تاریخ ۱۰۰ سال گذشته این کشور بی‌سابقه است. او در ۲۰۱۲ تا آنجا پیش رفت که تقسیم قدرت را یک «مانع» توصیف کرد.
گفتنی است، نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با دور اول انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد حاکی از این بود که با وجود کاهش سهم آرای حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم، از ۴۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳۵.۷ درصد در انتخابات ۲۰۲۳، ائتلاف جمهور به رهبری این حزب، با کسب حداقل ۳۲۲ کرسی، همچنان اکثریت پارلمان را در اختیار خواهد داشت. بدین ترتیب، با وجود رشد ۳ درصدی آرای حزب جمهوری خلق، ائتلاف ملت به رهبری حزب جمهوری خلق، ۲۱۳ کرسی را تصاحب کرد.