kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
قیمت سکه کاهش یافت

ریزش دلار به بازار طلا سرایت کرد

پس از ریزش نرخ دلار طی هفته گذشته، بازار طلا هم دستخوش نوسان قیمتی منفی شد.
 
 
پس از آنکه قیمت‌ها در بازار ارز یک هفته نزولی را پشت‌سر گذاشت، قیمت انواع محصولات طلایی هم کاهشی بودند. همچنین با توجه به افت بهای انس طلای جهانی، قیمت سکه و طلا کاهش یافت و حباب سکه ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت.
محمد کشتی‌آرای؛ فعال بازار سکه و طلا روز پنجشنبه اظهار کرد: در هفته گذشته سیر نزولی قیمت‌ها همچنان ادامه داشت و در کنار افت بهای انس جهانی، نرخ ارز نیز کاهشی بود و این امر باعث کاهش قیمت طلا در بازار‌های داخلی شد.
وی بیان کرد: در آخرین معاملات هفته گذشته سکه طرح قدیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۷۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی را ثبت کرد.
کشتی‌آرای اظهار داشت: هر مثقال طلای آب شده ۲۳۵ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۷۲ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.
وی خاطرنشان کرد: با کاهش قیمت طلای جهانی و نرخ ارز، حباب سکه نیز کم شد و در حال حاضر هر قطعه سکه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حباب دارد که نسبت به ابتدای هفته ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.
این فعال بازار طلا اضافه کرد: با توجه به کاهش قیمت انواع سکه و طلا، فروشنده بیشتر از خریدار بود و در نتیجه حباب سکه کاهش 
یافت.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به بهبود شرایط اقتصادی، ارزش ریال نیز افزایش یافته و در نتیجه قیمت‌ها کاهش یابد.
دلار تلگرامی در یک‌قدمی کانال ۵۰ هزار تومان
بر اساس گزارش‌ها، بازار ارز هفته گذشته وارد موج جدید ریزشی شد به‌طوری‌که طی مدتی کوتاه نرخ دلار در بازار غیررسمی حدود ۴۰۰۰ تومان کاهش یافت و در آستانه رسیدن به کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفت.
ایبِنا با ‌اشاره به ریزش دلار در هفته قبل گزارش داد: به اعتقاد صاحب‌نظران، دلایل مختلفی در موج ریزشی اخیر تأثیرگذار بودند. نخستین علت به الزام افتتاح حساب ارزی از سوی متقاضیان ارز سهمیه‌ای برمی‌گردد که امکان مانور دلالان ارزی را در بازار اسکناس گرفت و صفوف جلوی صرافی‌ها را جمع کرد.
علاوه‌بر این، بانک مرکزی واسطه‌های معامله ارز در سامانه نیما را حذف کرد و خود مستقیماً به خرید ارز صادرکنندگان و فروش به واردکنندگان پرداخت. رئیس ‌کل بانک مرکزی امروز مجدداً به شرکت‌های متخلفی که معاملات پشت خطی نیما را شکل می‌دادند هشدار داد و با اعلام خبر تشکیل کمیته تخلفات، جدیت خود را در این زمینه اعلام کرد. این اقدامات تأثیر ویژه‌ای در ساماندهی معاملات حواله داشته است.
همچنین بانک مرکزی از زمستان پارسال در جهت مدیریت منابع و مصارف ارزی، مرکز مبادله ایران را به‌عنوان مرجع کشف قیمت و تأمین همه نیاز‌های ارزی کشور ایجاد کرد که در نتیجه موفقیت این مرکز در تأمین نیاز‌های حواله و اسکناس، مراجعه مردم به بازار غیررسمی به کمترین میزان رسیده است.
از طرفی گسترش روابط پولی و بانکی با کشور‌های مستقل و همین‌طور تعمیق روابط پولی و بانکی با کشور‌هایی از جمله چین، روسیه، قطر، امارات، عمان، عراق و بهره‌مندی از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه پایاپای آسیایی (که اجلاسیه آن به‌زودی در تهران برگزار می‌شود) نیاز کشور به ساختار تحریم‌پذیر سوئیفت را به حداقل رسانده است.
بی‌اثر شدن خبر‌سازی‌ها
با وجود حاکم شدن جو ریزش بر بازار ارز، اما دلالان دست از تقلا برای جلوگیری از این روند برنداشتند و سعی کردند با دستاویز قرار دادن اخبار قدیمی، حتی به طور مقطعی زیر دلار را بگیرند.
هفته قبل خبر‌هایی مبنی بر ممنوعیت معاملات با دلار در کشور عراق و اثرگذاری این تصمیم بر بازار ارز کشور منتشر شد. این در حالی بود که هیچ‌کدام از خبرگزاری‌های رسمی کشور عراق چنین خبری را منتشر نکرده‌ بودند و مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق هم نسبت به این خبر‌سازی واکنش نشان دادند.
یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس ‌اتاق مشترک ایران و عراق در رابطه با خبر ممنوعیت معاملات دلار در عراق گفت: معاملات با دلار در عراق مثل بسیاری از کشور‌های دیگر در جهان، ممنوع است. این مسئله در گذشته نیز وجود داشته و خبری که درباره ممنوعیت معاملات دلار در عراق و اثرات آن بر بازار ارز کشور منتشر شده مربوط به گذشته بوده است.
وی افزود: منفعت‌طلبان و معاندان با هدف اثر‌گذاری و ایجاد اختلال در بازار ارز کشور، این خبر که مربوط به گذشته بوده را دوباره منتشر کرده‌اند. ممنوعیت معاملات دلار در عراق در راستای مدیریت بازار ارز کشور عراق بوده است و هیچ اثری بر مناسبات ارزی ایران و عراق ندارد.
گفتنی است در هفته جاری خبری که بتواند دلار را افزایشی کند تا این لحظه منتشر نشده و از طرفی خبرهایی مانند سفر احتمالی سلطان عمان به تهران و همچنین اظهارات اخیر رئیس ‌کل بانک مرکزی درباره گشایش‌های ارزی جدید کفه ترازو را به نفع کاهش دلار سنگین کرده است. 
براین‌اساس، برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با ادامه روند کنونی، از دست‌رفتن مقاومت روانی ۵۰ هزار تومان و سقوط دلار به دامنه ۴۰ هزار تومان محتمل‌تر از افزایش آن است؛ با این حال دلالان هم بیکار نخواهند نشست و لذا باید منتظر ماند و دید دلار در این روزهای حساس کدام مسیر را انتخاب 
می‌کند.