kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
گزارش خبری کیهان از ۴ روز جنگ در غزه

شلیک ۱۰۰۰ موشک به اسرائیل گنبد آهنین مختل شد

ادامه چهار روز جنگ عليه غزه با شليك بيش از ۱۰۰۰ موشك از سوي گروه‌هاي مقاومت و اصابت برخي از اين موشك‌ها به اهدافي در مناطق اشغالي نشان داد كه سامانه گنبدآهنين رژيم صهيونيستي كارايي كاملي براي صهيونيست‌ها ندارد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نيز گفته است: «میزان كارايي گنبد آهنین كاهش يافته است.»

 

سرويس خارجي-

جنگ رژيم صهيونيستي عليه گروه مقاومت جهاد اسلامي در نوار غزه در چهارمين روز ادامه يافت و منابع عبري‌زبان تائيد كردند كه در جريان چهار روز جنگ اخير بيش از ۱۰۰۰ موشك و راكت از نوار غزه به سمت مناطق اشغالي شليك شده است. همچنين به‌دنبال ناتوانی سامانه پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در دفع حملات موشکی و راکتی مقاومت فلسطین، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن یک اسرائیلی در پی خطای این سامانه در رهگیری موشک‌های مقاومت را خبر داد. از سوي ديگر تاكنون حداقل 8 صهيونيست در جنگ اخير زخمي شده‌اند، اما بسياري از كارشناسان انتظار دارند كه تعداد زخمي‌ها و تلفات صهيونيست‌ها در جريان جنگ چهار روزه اخير بسيار بيشتر از اعلام رسمي منابع تل‌آويو باشد، چون به‌طور كلي سياست مقامات صهيونيستي همواره بر سانسور و جلوگيري از انتشار آمار تلفات و آسيب‌هاست. از اين‌رو به نظر مي‌رسد كه افزايش تلفات صهيونيست‌ها به‌تدريج طي روزهاي آتي اعلام شود. تصاويري كه از اصابت موشك‌ گروه‌هاي مقاومت فلسطيني به مناطق اشغالي منتشر شده، نشان مي‌دهد كه موشك گروه‌هاي مقاومت فلسطين 80 درصد يك ساختمان را ويران كرده و اين موضوع بيش از هرچيز اختلال در سيستم پدافندي صهيونيست‌ها موسوم به گنبد آهنين را نشان مي‌‍‌‌دهد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نيز عدم كارايي صد درصدي گنبد آهنين اين رژيم را تایيد كرده و گفته است: «میزان موفقیت گنبد آهنین در انهدام موشک‌های شلیک‌شده اخیر از سمت غزه ۹۱ درصد بوده است که در مقایسه با دفعات قبل چهار درصد کاهش نشان می‌دهد زیرا در مرحله قبلی میزان موفقیت گنبد آهنین ۹۵ درصد بود.»
آنچه كشته شدن يك صهيونيست بر اثر اصابت موشك گروه‌هاي فلسطيني را مهم نشان مي‌دهد، محل اصابت موشك‌هاست. اين موشك در شهري موسوم به خولون در استان تل‌آويو به هدف خورده است. خولون در مرکز مناطق اشغالي و در 10 كيلومتري جنوب کلانشهر تل‌آویو واقع شده ‌است. همچنين فاصله اين شهر تا مرز غزه 55 كيلومتر است و اصابت موشك به اين شهر 200 هزار نفري نشان‌دهنده آن است كه موشك‌هاي جهاد اسلامي به راحتي مي‌توانند قلب مراكز اشغالي را هدف قرار دهد. شليك اين موشك كابوس صهيونيست‌ها شده و در حالي كه محاسبات آنها تاكنون بر آن بود كه جهاد اسلامي نمي‌تواند شهرهاي مناطق مركزي را هدف قرار دهد، اما اكنون موشك جهاد اسلامي به 10 كيلومتري تل‌آويو اصابت كرده است. حتي فراتر و دورتر از خولون، تعدادي ديگري از موشك‌هاي جهاد اسلامي به سوي شهرك‌هاي اشغالي بيت‌المقدس شليك شده و تصاویری از وحشت و فرار صهیونیست‌ها هنگام شلیک موشک‌های مقاومت به بیت‌المقدس اشغالی در رسانه‌ها منتشر شده است. اين در حالي است كه فاصله شهرك‌هاي اشغالي اطراف بيت‌المقدس تا مرز غزه بيش از 70 كيلومتر است. همزمان با شليك موشك‌هاي جهاد اسلامي به اطراف بيت‌المقدس، فرمانده اتاق مشترک مقاومت فلسطینی نيز تاکید كرد: «بمباران قدس اشغالی پیام مهمی برای همه دارد که همه باید آن را درک کنند؛ چون ما دایره درگیری را کنترل می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم کی و کجا قاطعانه پاسخ دهیم.»
موشک‌های شلیک‌شده به عسقلان پیشرفته بود
چهار روز جنگ اخير در غزه ثابت كرد كه گروه‌هاي مقاومت توانسته‌اند توان موشكي خود را توسعه دهند. شبکه هفت رژیم صهیونیستی نيز در گزارش روز جمعه خود اذعان کرد که تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده توسط نیروهای مقاومت فلسطینی به شهرک صهیونیست‌نشین عسقلان پیشرفته و حامل کلاهک‌های انفجاری به وزن ۵۰۰ کیلوگرم بود. این شبکه صهیونیستی با اعلام این خبر به نقل از «یزهر دیوید» یکی از مقامات ارشد سابق دستگاه امنیت داخلی این رژیم (شاباک) اعتراف کرد که قدرت بازدارندگی رژیم اسرائیل در مقابل مقاومت به‌شدت تحلیل رفته است. وی با اشاره به ناتوانی رژیم صهیونیستی در انهدام برخی از موشک‌های شلیک‌شده به سمت سرزمین‌های اشغالی افزود که «در این خصوص رسانه‌های فلسطینی به ما می‌خندند.»
هنوز به‌صورت کامل ورود نکرده‌ایم
تحولات اخير جنگ در فلسطين نشان مي‌دهد كه طي چهار روز گذشته پاسخ‌هاي موشكي مقاومت عليه اشغالگران فقط از سوي جهاد اسلامي صورت گرفته و در واقع هنوز ضرورت ورود همه‌جانبه و تمام‌عيار همه گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در نبرد عليه ارتش رژيم صهيونيستي به‌ وجود نيامده است. در واقع طي چهار روز گذشته ارتش رژيم صهيونيستي كه روزگاري خود را پنجمين ارتش قدرتمند جهان معرفي مي‌كرد، فقط مشغول مقابله با گروه جهاد اسلامي بوده است و ساير گروه‌هاي مقاومت فلسطين و منطقه نيز آماده ورود به نبرد در صورت تداوم حملات هستند. رسانه‌های عبری‌زبان هم اعلام كردند كه میانجی مصری به تل‌آويو اطلاع داده که اگر درگيري عليه غزه امروز و فردا پایان نیابد و آرامش حاصل نشود، حماس آشکارا وارد تقابل خواهد شد.
از سوي ديگر، در جنوب لبنان و حتي بخش‌هايي از سوريه نيز ديگر گروه‌هاي مقاومت آمادگي مقابله با صهيونيست‌ها را دارند و طي چند روز گذشته مقامات مختلفي در حزب‌الله لبنان آمادگي خود را براي حمايت از جهاد اسلامي اعلام كرده‌اند. همچنين بايد در نظر داشت كه جهاد اسلامي تاكنون براي مقابله با اشغالگران فقط بخشي از توانايي موشكي خود را به رخ تل‌آويو كشانده است، اين در حالي است كه ساير موشك‌ها و پهپادهاي رادارگريز جهاد اسلامي هنوز در مقابله با اشغالگران به‌كار گرفته نشده و ترديدي نيست كه در صورت ادامه جنگ؛ به‌كار گرفتن تسليحات پيشرفته‌تر جهاد اسلامي عليه تل‌آويو مي‌تواند به‌طور كامل توازن نظامي را به ضرر صهيونيست‌ها تغيير دهد.
در عين حال اين نخستين‌بار نيست كه صهيونيست‌ها در نبرد عليه گروه‌هاي مقاومت فلسطيني به دستاوردي نمي‌رسند. صحنه تحولات فلسطين از سال 2001 به نفع گروه‌هاي مقاومت مسلح تغيير كرده و طي سال‌هاي گذشته هر سال تعداد بيشتري از فلسطيني‌ها چه در كرانه باختري و چه در نوار غزه به سلاح‌هاي لازم تجهيز شده‌اند. غزه در سال ۲۰۰۱ فاقد کمترین توان موشکی بود. آن زمان آريل شارون، ادعا کرد كار غزه و فلسطین را صد روزه تمام مي‌كند، اما او هم مجبور شد تابستان ۲۰۰۵ دستور عقب‌نشيني را صادر كند و بگوید: «عقب‌نشيني، اقدامي دردناك اما اجتناب‌ناپذير است.» صهیونیست‌ها همچنين پس از آن، جنگ‌های بعدی موسوم به ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۱۱ روزه، ۸ روزه و دو روزه را با سرشکستگی پشت‌سر گذاشته‌اند، آنچنان‌که روزنامه‌ هاآرتص پس از توقف جنگ ۲۲ روزه غزه نوشت: «ما نمی‌دانیم چگونه جنگ‌های خود را پایان ببریم و دستاورد تعبیر کنیم تا به شکست تفسیر نشود. دستاورد ۶۰ ساله ما با این جنگ‌ها از بین رفته است.»
آشفتگي در كابينه نتانياهو
روز جمعه، «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير فوق‌افراطي رژيم صهيونيستي تصويري از خود در كنار رئيس سيا و وزير جنگ را منتشر كرد تا به نظاميان حاضر در جنگ روحيه بدهد، اما واقعيت امر آن است كه نتانیاهو برخلاف ظاهر ماجرا، ابتکار عمل را در ميدان جنگ را از دست داده است. نتانياهو در داخل با 18 هفته اعتراضي رو‌به‌رو بوده و مخالفانش او را فرعون مي‌خوانند و در جبهه جنگ نيز مدعي است كه توانسته 200 هدف را در نوار غزه بمباران كند، اما بمباران اين مناطق نمي‌تواند تغييري در توازن نظامي ميان مقاومت فلسطين و اشغالگران ايجاد كند. بنابر تخمین صهیونیست‌ها، فقط ۱۵۰ هزار موشک پیشرفته حزب‌الله، مراکز راهبردی رژيم اسرائیل را هدف گرفته‌اند و اين تعداد وقتي در كنار هزاران موشك‌هاي حماس و جهاد اسلامي قرار مي گيرند، كابوس باران موشكي در آسمان مناطق اشغالي را به واقعيت تبديل مي‌كند، به‌ويژه آنكه به اعتراف صهيونيست‌ها، گنبد آهنين نمي‌تواند همه موشك‌ها را رهگيري كند. «محمد المصری» تحلیلگر سیاسی خبرگزاري الجزيره نيز گفته: «اگر سیاست ترور اسرائیل موفق بوده پس چرا شلیک موشک‌های فلسطینی ادامه دارد؟! زندگی در فلسطين اشغالي فلج شده و ۲ میلیون شهرک‌نشین در پناهگاه به سر مي‌برند؛ رژیمی که دارای سلاح هسته‌ای، انواع و اقسام تسلیحات است، حریف یک گروه فلسطینی نمي‌شود!»
روز جمعه همچنين، مقاومت فلسطین از حمله خمپاره‌ای سنگین به پایگاه ناحل عوز در مجاورت باریکه غزه خبر داد و اعلام کرد که ۵۰ گلوله خمپاره به سمت این پایگاه صهيونيستي شلیک کرده و آن را از فعاليت انداخته است. همچنين مركز اطلاع‌رساني فلسطين به نقل از منابع عبري‌زبان اعلام کرد که حماس در سامانه‌های پدافندي صهيونيست‌ها اختلال ایجاد کرده برای همین این سامانه‌ها موشک شلیک‌شده به سمت مناطق اشغالي را به‌صورت كامل رهگیری و منهدم نمي‌کنند. همزمان گروه هكري انانیموس سودان كه طي دو ماه گذشته بيشترين حملات هكري عليه اشغالگران داشت، روز جمعه اعلام كرد: «ما به گنبد آهنین و آژیر‌های خطر حمله کردیم، غزه موفق باشی!» از سوي ديگر، عصر جمعه موشک‌های مقاومت به پایگاه نظامیان صهیونیست در ناحل عوز اصابت کردند و طبق گفته منابع فلسطینی، سامانه پدافندی موسوم به «گنبد آهنین» موفق به رهگیری این موشک‌ها نشده است.
کمک از بمب‌های سنگرشکن آمریکايي
جنگ اخير اشغالگران صهيونيست عليه غزه با موافقت آمريكايي‌ها شروع شد و كيهان پيش‌تر در گزارشي تحليلي چراغ سبز مشاور بايدن براي آغاز جنگ را هنگام حضور او در مناطق اشغالي بررسي كرده بود. تسليحات آمريكايي همچنين در جريان جنگ غزه حضور پررنگي دارند و منابع ميداني تصاويري از اصابت بمب‌های سنگرشکن آمریکایی با جنگنده‌های آمریکایی و توسط خلبان‌های چندملیتی مهاجر صهیونیست بر خانه‌های مردم بی‌دفاع غزه را نشان داده‌اند. اين در حالي است كه بمب‌هاي سنگرشكن آمريكايي كه در اختيار متحدان اين كشور قرار مي‌گيرد، فقط با موافقت و تائيد واشنگتن قابل استفاده خواهند بود و از اين‌رو استفاده از بمب‌هاي سنگرشكن آمريكا در غزه نشانه ديگري از حمايت مستقيم واشنگتن از تل‌آويو در جنگ اخير عليه نوار غزه است. استفاده از بمب‌هاي سنگين و سنگرشكن آمريكايي در نواحي مسكوني غزه در حالي است كه استفاده از اين نوع تسليحات در مناطق مسكوني برخلاف كنوانسيون‌هاي جنگي است، اما تاكنون نه سازمان ملل و نه هيچ‌كدام از كشورهاي غربي واكنشي به فروريختن اين بمب‌‎ها بر روي خانه‌هاي مسكوني فلسطيني‌ها در نوار غزه نداشته‌اند.