kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان از بمباران غزه

بحران‌آفرینی رژیم صهیونیستی برای فرار از بحران

بحران‌هاي پیچيده كابينه تل‌آويو باعث شده تا نتانياهو برای فرار از این وضع، با خلق بحران به سمت جنگ با مقاومت فلسطين حركت كند، اما پاسخ هماهنگ مقاومت از نوارغزه و جنوب لبنان نشان داد كه صهيونيست‌ها در صورت وارد شدن به جنگ متحمل هزينه بسيار زيادي خواهند شد و از اين رو آنها پس از بمباران غزه فوري خواستار توقف درگيري‌ها شدند.
 
 
 
سرويس خارجي-
 
ماه‌‎هاست كه رژيم صهيونيستي با بحران‌هاي عميق سياسي و اقتصادي رو‌به‌روست و روي كارآمدن كابينه نتانياهو در سه ماه پيش اين بحران را تعميق بخشيده است. نتانياهو كه با شعار تغييرات نظام قضايي روي كارآمد، آن چنان هرج و مرجي در مناطق ‌اشغالي ايجاد كرده است و با آن چنان اعتراضاتي رو‌به‌رو شده كه هم نظام اقتصادي و بانكي و هم ساختار مهاجرپذيري رژيم صهيونيستي را با بحران رو‌به‌رو كرده است. بحراني كه نه تنها به فرار سرمايه از بانك‌ها و افول رتبه اعتباري رژيم صهيونيستي در نظام پولي جهاني منجر شده، بلكه مهاجرت و فرار ساكنان شهرهاي اشغالي را سرعت بخشيده و بسياري از كساني كه طي ده‌هاي گذشته به تل‌آويو و ديگر شهرها مهاجرت كرده بودند، با مشاهده سقوط اوضاع داخلي به مهاجرت هميشگي و خروج از مناطق ‌اشغالي روي آورده‌اند.
وضعيت بحراني تل‌آويو كه طي سه ماه گذشته با راهپيمايي‌هاي بزرگ تشديد شده، مقامات صهيونيستي را برآن داشت كه طي يك هفته گذشته و همزمان با ماه مبارك رمضان به فكر انتقال بحران داخلي خود به ديگر حوزه‌‎ها باشند و از همين رو نظاميان صهيونيست طي يك هفته گذشته حداقل 4 بار با يورش وحشیانه به مسجدالاقصي تلاش كردند تا مانع حضور فلسطيني‌ها در اين مسجد مقدس شوند. حملات و هتك حرمت نظاميان صهيونيست عليه مسجدالاقصي در بامداد يكشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه با پاسخ موشكي مقاومت فلسطين در نوار غزه همراه بود و روز پنجشنبه جبهه واحد مقاومت در فلسطين و لبنان به صورت همزمان به هتك حرمت مسجدالاقصي پاسخ دادند. در واقع نتانیاهو برای رهایی از بحران‌های داخلی وخیم‌تر خود جنگ می‌خواست، اما پاسخ موشكي مقاومت از نوار غزه و لبنان نشان داد كه جنگ ممكن است هزينه بسيار بيشتري براي صهيونيست‌ها داشته باشد. از اين رو درگيري موشكي كه روزهاي پنجشنبه و جمعه ميان رژيم صهيونيستي و جبهه مقاومت به وقوع پيوست، نشان داد كه صهيونيست‌ها تاب وارد شدن به يك جنگ تمام عيار را ندارند و ‌اشغالگران خيلي زود تلاش كردند تا از گسترده شدن دامنه بحران حملات موشكي گروه‌هاي مقاومت به شهرك‌هاي ‌اشغالي جلوگيري كنند. با اين حال در همان چند ساعت كوتاه جنگ در بامداد جمعه، صهيونيست‌ها با ناديده گرفتن حقوق بشر، بيش از 50 تن بمب در نوار غزه خالي كردند.
پاسخ هماهنگ جبهه مقاومت
پاسخ موشكي مقاومت فلسطين عليه هتك حرمت مسجدالاقصي در بامداد پنجشنبه در ابتدا از نوار غزه آغاز شد و ظهر پنجشنبه حملات موشكي عليه ‌اشغالگران از جنوب لبنان از سر گرفته شد. به نظر مي‌رسد كه نوعي هماهنگي و همراهي ميان جبهه مقاومت در نوارغزه و جنوب لبنان وجود دارد و از اين رو روز پنجشنبه حداقل 34 موشك از جنوب لبنان به شهرك‌هاي ‌اشغالي پرتاب شد. سامانه گنبد آهنين رژيم صهيونيستي اما نتوانست همه موشك‌هاي پرتابي از جنوب لبنان را رهگيري كند و راديو كان تایيد كرد كه حداقل 10 موشك از جنوب لبنان توانسته در نزديكي شهرك‌‎هاي ‌اشغالي به زمين اصابت كند. تاثير رواني پاسخ هماهنگ از جنوب لبنان و نوارغزه براي صهيونيست‌ها بسيار سنگين است و آنها به هيچ وجه انتظار نداشتند كه پس از هتك حرمت مسجدالاقصي با پاسخ هماهنگ از جنوب لبنان همزمان با شليك موشك از نوار غزه رو‌به‌رو شوند. از سوي ديگر، شليك موشك از جنوب لبنان و نوار غزه هشداری جدي برای نتانیاهو به شمار مي‌رود و نشان مي‌دهد كه تداوم هجوم وحشیانه به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران در آن، عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نيز اعلام کرد كه این حملات موشکی بین حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی هماهنگ شده بود. اگرچه رژيم صهيونيستي نيز مواضعي از جنوب لبنان را همان روز پنجشنبه بمباران كرد، اما اين بمباران بسيار مقطعي بود و نشان داد كه تل‌آويو نگران وارد شدن به جنگ تمام عيار با لبنان و نوارغزه است.
 شب وحشت صهيونيست‌ها
بامداد جمعه، شب وحشت صهيونيست‌ها بود. از همان شامگاه پنجشنبه، هشدارهاي ارتش رژيم صهيونيستي به ساكنان در شهرهاي ‌اشغالي آغاز شد و منابع عبری زبان از باز شدن پناهگاه‌ها در مناطق نزدیک به قدس‌اشغالی خبر دادند. ساعت 1 بامداد، اولين بمباران غزه از سوي جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي آغاز شد و همزمان مقامات این رژیم به ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مجاورت باریکه غزه دستور دادند كه همگی در پناهگاه‌ها بمانند و تحت هیچ شرایطی خارج نشوند. قبل از آن نيز پناهگاه در بسیاری از شهرهای رژیم صهیونیستی فعال شده بود و در برخی شهر رژیم صهیونیستی وضعیت فوق‌العاده اعلام گرديد.
نخستين بمباران نوار غزه با پاسخ فوري گروه‌هاي مقاومت رو‌به‌رو شد و  گروه‌های مقاومت فلسطین دقایقی پس از بمباران هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه را هدف حمله راکتی قرار دادند. به‌دنبال حمله راکتی مقاومت، آژیر خطر در شهرهای «سدروت»، «ایبیم» و «نیرام» به صدا درآمد و اتاق عمليات مشترك فلسطين اعلام كرد كه گروه‌هاي فلسطيني آماده وارد شدن به نبرد نهايي با ‌اشغالگران است. اتاق عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه مهم خود بر آمادگی مقاومت برای مقابله و پاسخگویی با تمام قوا به هرگونه تجاوزی تاکید کرد و گفت: «دشمن جنایتکار باید از تجاوزات وحشیانه خود به الاقصی و ساکنان آن دست بردارد.»
در همان ساعات نخست درگيري‌ها در بامداد جمعه، رادیو رژیم صهیونیستی  شليك حداقل 20 راكت و موشك از نوار غزه را تائيد كرد و رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که در نتیجه شلیک راکت از نوار غزه حداقل یک نفر در شهرک سدیروت زخمی شده است. همچنين «تال لیو رام»، تحلیلگر نظامی صهیونیستی درباره درگيري در نوار غزه گفت: «اين درگيري‌ها پاسخ گروه‌هاي فلسطيني به تحولات مسجدالاقصي است.»
با اين حال علي‌رغم آن كه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از ریختن ۵۰ تن بمب روی نوار غزه خبر داد و سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «ما ۱۰ هدف را با ۵۰ تن بمب در نوار غزه هدف قرار دادیم.»، اما به نظر مي‌رسد كه صهيونيست‌ها به شدت نگران ادامه جنگ و گسترش بحران هستند و در همان ساعات ابتدايي بامداد جمعه، الجزيره گزارش داد كه تل‌آويو به مصر به عنوان ميانجي اعلام كرده كه به‌دنبال گسترش جنگ نيست و حملات متوقف خواهد شد. الجزيره نيز اين خبر را به نقل از ميانجيگران مصري تایيد كرد. انتشار اين خبر نشان داد كه صهيونيست‌ها به ميزان زيادي نگران گسترش دامنه و تبعات جنگ با گروه‌هاي مقاومت هستند و بمباران اهدافي در نوارغزه را با هدف اقناي افكارعمومي داخلي خود انجام داده‌اند.
واكنش‌ها در منطقه
در واكنش به درگيري‌هاي روز پنجشنبه و بامداد جمعه در فلسطين‌اشغالي، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت که این کشور با نگرانی تحولات مسجدالاقصی را دنبال می‌کند و خشونت صرفا موجب بروز خشونت بیشتر می‌شود. وزارت امور خارجه چین هم با تاکید بر لزوم حفظ وضعیت اماکن مقدس در فلسطین اشغالی، از قدرت‌های بزرگ جهانی خواست به مسئولیت خود در قبال وضعیت سرزمین‌های ‌اشغالی عمل کنند. زیر خارجه ترکیه نيز اعلام كرد كه تل‌آويو باید به تجاوزات علیه مسجدالاقصی و حملات هوایی به غزه برای همیشه پایان دهد. وزیر خارجه روسیه نيز اظهار داشت: «در تلاش برای احیای روند سازش بین طرفین فلسطینی و تل‌آويو هستیم اما واشنگتن مانع از برگزاری نشست‌های کمیته چهارجانبه بین‌المللی می‌شود.»
شكست پشت شكست
برخلاف آنچه مقامات و رهبران تل‌آويو انتظار داشتند، اما جنگ با مقاومت در نوارغزه و جنوب لبنان نتوانست تمركز و توجهات را از وضعيت آشفته و بحران در سرزمين‌هاي ‌اشغالي منحرف كند. «الیعزر شکیدی» فرمانده اسبق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» گفت: «تل‌آويو تاکنون با چنین تهدید موجودیتی مواجه نبوده است.» شکیدی توضیح داد: «من در جسم و جانم حس نگراني دارم که قبلا تجربه‌اش نکرده‌ام. من این حس را در نزد اکثریت همکارانم احساس می‌کنم.» پس از پايان موقت نبرد صهيونيست‌ها با گروه‌هاي مقاومت، روز جمعه نيز  رسانه‌های عبري زبان از کشته شدن 3 صهیونیست در تیراندازی در منطقه «جلبوع» در شمال منطقه «الاغوار» در سرزمین‌های ‌اشغالی خبر دادند. رسانه‌ها گزارش دادند که در این تیراندازی یک نفر دیگر به شدت زخمی شد و حال وی وخیم گزارش شده است. سخنگوی ارتش ‌اشغالگر نیز گفت که یک عملیات استشهادی در منطقه الاغوار رخ داده است که آن را پیچده توصیف کرد. خبرنگاری نظامی شبکه 14 گزارش داد که دو شهرک نشین در این عملیات کشته شدند و یک نظامی نیز زخمی شد که حال وی وخیم است. برخی رسانه‌های صهيونيستي نيز گزارش دادند که عامل این حمله در ابتدا شهرک نشینان را زیر گرفت سپس از ماشین پیاده شد و به سوی‌شان تیراندازی کرد. 
وضعيت نتانياهو بدتر شد
پس از درگيري‌هاي پنجشنبه و جمعه یک مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با وب‌سایت «والانیوز» گفت: «شلیک موشک از غزه و لبنان ثابت می‌کند که قدرت بازدارندگی ما کم‌رنگ شده است.» «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نيز گفت: «کابینه نتانیاهو در توانایی برقراری و حفظ بازدارندگی در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب‌الله لبنان عملکرد ضعیفی داشته است.» در واقع نتانیاهو از هفته‌ها قبل، در صدد خلق بحران‌های منطقه‌ای با هدف عبور از اعتراضات بی‌سابقه داخلی در اراضی ‌اشغالی بود و جریان صهیونیسم مذهبی به رهبری اسموتریچ نیز به نتانیاهو قویا پیشنهاد داده بود که هر چه سریع‌تر از طریق تنش‌آفرینی بیرونی، بحران‌های داخلی را مهار کند، اما پاسخ هماهنگ گروه‌هاي مقاومت طرح نتانياهو را نقش بر آب كرد.