kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
شوک به بازار نفت

تصمیم اوپک‌پلاس بر کاهش تولید نفت آمریکا را عصبانی کرد

 
 
 
ائتلاف اوپک‌پلاس در اقدامی مهم در روز یکشنبه اعلام کرد؛ تولید خود را یک میلیون و 160 هزار بشکه در روز پایین می‌آورد که موجب شوک به بازار نفت و عصبانیت آمریکا شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت ائتلاف اوپک‌پلاس در اقدامی شگفت‌آور در روز یکشنبه اعلام کردند تولید خود را یک میلیون و 160 هزار بشکه در روز پایین می‌آورند. تحلیلگران عقیده دارند این اقدام قیمت نفت را بلافاصله افزایش می‌دهد. آمریکا این کاهش تولید را غیرعاقلانه می‌داند.
بدین‌ترتیب کل کاهش تولید اوپک‌پلاس به سه میلیون و 660 هزار بشکه در روز می‌رسد که برابر با سه و هفت دهم درصد از تقاضای جهانی است. خبر کاهش تولید اوپک‌پلاس یک روز قبل ‌از اجلاس مجازی وزرای این ائتلاف اعلام شد. انتظار می‌رفت این ائتلاف در اجلاس اخیر، کاهش تولید دو میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی حفظ کند.
قیمت نفت در ماه گذشته به‌خاطر نگرانی در مورد کاهش تقاضا درنتیجه‌ بحران بانکی جهانی تا 70 دلار در هر بشکه پایین آمد که کمترین رقم طی 15 ماه گذشته بود اما پس ‌از آن تا 80 دلار در هر بشکه بالا رفت. برخی تحلیلگران عقیده دارند این کاهش تولید قیمت نفت را 10 دلار در هر بشکه افزایش می‌دهد. عربستان به‌عنوان بزرگ‌‌ترین تولیدکننده اوپک در چنین شرایطی اعلام کرد تولید خود را 500 هزار بشکه در روز پایین می‌آورد. 
عصبانیت آمریکا
تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت در حالی است که این ائتلاف در اکتبر سال گذشته میلادی تصمیم گرفت تولید خود را دو میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر تا پایان 2023 کاهش دهد. این اقدام باعث عصبانیت واشنگتن شد چون کاهش عرضه، قیمت نفت را افزایش داد.
آمریکا عقیده دارد دنیا به قیمت پایین نفت جهت حمایت از رشد اقتصادی و جلوگیری از کسب درآمد پوتین برای جنگ علیه اوکراین نیاز دارد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «به ‌نظر ما این کاهش تولید در شرایط فعلی و با توجه به بی‌ثباتی بازار عاقلانه نیست. با توجه به ابهام‌های بازار، فکر نمی‌کنیم کاهش قیمت مناسب باشد و ما این را به‌ وضوح اعلام کرده‌ایم.»
کاهش تولید داوطلبانه جدید از ماه مه آغاز می‌شود و تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. عراق طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد تولید خود را 211 هزار بشکه در روز پایین می‌آورد. امارات 144 هزار، کویت 128 هزار، عمان 40 هزار، الجزایر 48 هزار و قزاقستان 78 هزار بشکه در روز از تولید خود را کاهش خواهند داد. روسیه هم اعلام کرد کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داد. این کاهش تولید در ماه فوریه اعلام شده بود و روسیه دو بار از آن تاریخ تاکنون این طرح را تمدید کرده ‌است.
فنر قیمت نفت دررفت
قیمت نفت در پی اعلام شوک‌آور کاهش تولید از سوی عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک‌پلاس برای غرب و متحدانش، در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با سه دلار و ۹۴ سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا با سه دلار و ۸۴ سنت افزایش، به ۷۹ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید اما در ابتدای معاملات، تا مرز ۸۱ دلار و ۶۹ سنت پیشروی کرده بود.
«ویوک دهار»؛ تحلیلگر انرژی شرکت «سی‌بی‌ای» درباره کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس گفت: «مشارکت بزرگ‌ترین اعضای اوپک‌پلاس نشان می‌دهد که پایبندی به کاهش تولید ممکن است قوی‌تر از آنچه در گذشته وجود داشته است، باشد. این به معنای آن است که بازارهای نفت ممکن است با حذف حدود یک درصد از عرضه جهانی از ماه مه رو‌به‌رو شوند.»
«گلدمن ساکس»؛ بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی در واکنش به تصمیم اخیر اوپک‌پلاس، پیش‌بینی خود از تولید این گروه در پایان سال ۲۰۲۳ را به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد و پیش‌بینی خود برای قیمت نفت برنت را به ۹۵ دلار در هر بشکه تا پایان سال میلادی جاری و به ۱۰۰ دلار برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد. این بانک اعلام کرد که کاهش غیرمنتظره اخیر با دکترین جدید اوپک‌پلاس برای اقدام پیشگیرانه همخوانی دارد و منعکس‌کننده ملاحظات مهم اقتصادی و احتمالی سیاسی است. این بانک برآورد کرد کاهش تولید اوپک‌پلاس، می‌تواند قیمت نفت را هفت درصد تقویت کرده و درآمد عربستان و سایر اعضای اوپک‌پلاس را بالاتر ببرد.
گفتنی است، پس از اعلام تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش دوباره تولید، عرضه نفت خاورمیانه از ماه مه محدودتر خواهد شد و هزینه پالایشگاه‌ها، از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا را افزایش داده و آنها را وادار می‌کند به‌دنبال خرید نفت بیشتر از روسیه، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی باشند. مدیر یک پالایشگاه کره‌جنوبی اظهار کرد: «این کاهش تولید، خبر بدی برای خریداران نفت است و اوپک‌پلاس به‌دنبال حمایت از سودشان در برابر نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی جهانی است. درست زمانی که اقتصادهای ضعیف، تقاضا و قیمت‌های سوخت را سرکوب کرده‌اند، کاهش عرضه اوپک‌پلاس، قیمت‌های نفت را بالا خواهد برد.»
به گفته معامله‌گران، کاهش تولید اوپک‌پلاس در حالی روی می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود خرید از سوی چین که بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت جهان است، با خروج این کشور از قرنطینه‌های کووید۱۹، در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی صعود کند و همزمان، مصرف هند که سومین وارد‌کننده بزرگ جهان است قوی می‌ماند.
معامله‌گران و یک مقام پالایش هندی اظهار کردند: «تقاضای پالایشگاه‌های اروپایی برای نفت خاورمیانه به‌خصوص نفت سنگین بصره و‌ گریدهای نفتی عمان به منظور جایگزینی نفت روسیه که از دسامبر واردات آن به اتحادیه اروپا ممنوع شد، افزایش پیدا کرده است.»
معامله‌گران و تحلیلگران تا پیش از این، انتظار داشتند که نفت خام در سه ماهه دوم که پالایشگاه‌های آسیایی به‌دلیل تعمیرات، فعالیت ندارند و پالایشگاه‌های فرانسه به‌دلیل اعتصاب گسترده فلج شده‌اند با مازاد عرضه رو‌به‌رو شود اما اکنون انتظار دارند که کاهش تولید اوپک‌پلاس، بازارها را قبل از تابستان که فصل تقاضای بالا است، با محدودیت عرضه رو‌به‌رو کند.