kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

توافق ایران و عربستان هم به برجام و FATF بستگی دارد

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان ملی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «تهران علاقه‌مند به این است که این تنش‌زدایی را داشته باشد و روابط منطقه‌ای خود را با همسایگان عرب خود گسترش دهد، اما همه این‌ها بستگی به نتیجه عملکرد تهران و ریاض در نزدیکی به عادی‌‌سازی روابط دارد. همچنین به مسئله برجام و همین‌طور موانعی مثل FATF و سوئیفت که سبب می‌شود که ایران نتواند در اقتصاد جهانی حضور پررنگی داشته باشد. ولی درمجموع اکنون این تمایل به وجود آمده است و باید دید که طرفین می‌توانند از این فرصت، موقعیت‌‌سازی کنند یا خیر، اما از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی قاطعی داشت.»
آرمان ملی نوشت: «بسیاری معتقدند که این روند پیش‌گرفته که بر مدار عقلانیت و میانه‌روی استوار شده است می‌توان مذاکرات احیای برجام و رسیدن به توافق را نیز بر همین مدار پی گرفت، اما باید دید رویکردها نسبت به این مسئله چگونه پیش خواهد رفت و در سال آینده تحولات حول محور برجام به کجا خواهد انجامید»
مدعیان اصلاحات بااینکه همه مسائل حتی آب خوردن مردم را هم به برجام گره زدند و جز «تقریباً هیچ» و سندی «روی هوا» چیز دیگری عاید کشور نکردند اما بازهم در راستای شرطی‌‌سازی اقتصاد و دیپلماسی و... می‌گویند همه‌چیز به برجام و FATF ربط دارد!
توافق ایران و عربستان، کار شمخانی است نه دولت!
این روزنامه در مطلب دیگری به توافق ایران و عربستان پرداخت و نوشت: «سفر شمخانی به امارات و عراق و همچنین امضای وی پای توافق ایران و عربستان نشان می‌دهد که این نظام است که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند و نه دولت. این موضوع نشان می‌دهد که با توجه به شرایط کشور تصمیماتی در نظام گرفته شده که توسط اتاق فکرهایی در رده‌بالاتر از دولت اتخاذ شده و دولت می‌بایست آنها را اجرا کند. به‌هرحال شورای عالی امنیت ملی بیش از آنکه یک نهاد دولتی باشد یک نهاد حاکمیتی است و حمایت حاکمیت را با خود دارد. به همین دلیل می‌بایست این نکته را در تحلیل اتفاقات اخیر پیرامون شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه در نظر گرفت.»
اصلاح‌طلبان همچنان از توافق ایران و عربستان خیلی خوشحال نیستند و سعی می‌کنند با حاشیه‌‌سازی القا کنند که دولت سیزدهم در این خصوص هیچ‌کاره است! حال‌آنکه شمخانی و امیرعبداللهیان هر دو به این موضوع اشاره کرده‌اند که اقدامات دیپلماتیک و ازسرگیری روابط تهران و ریاض در هماهنگی کامل با دولت است به‌ویژه که این توافق، در پی 5 دور مذاکرات 2 سال گذشته و همچنین پس از سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین انجام شده است.
هشدار روزنامه اصلاح‌طلب
به کسانی که تاب موفقیت‌های دیپلماتیک دولت را ندارند
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: «سفرهای شمخانی محدود به منطقه نخواهد بود. این تحلیلگر معتقد است منامه، قاهره و حتی بروکسل می‌تواند مقاصد بعدی سفرهای علی شمخانی باشد! با راه‌اندازی مکانیسم‌های استراتژیک از سوی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمات منطقه‌ای و بین‌المللی چنین به نظر می‌رسد که بسیاری از محاسبات به‌یک‌باره به هم خورده است. با تأمل در گفته‌های هنری کیسینجر یکی ‌از کهنه دیپلمات‌های آمریکایی که به‌واقع یک استراتژیست شناخته شده است مبنی بر این که: «توافق ایران و عربستان یک تغییر اساسی در تحولات خاورمیانه است» می‌توان فهمید که تلاش‌های تهران برای رسیدن به یک نقشه راه تضمین شده در حال به ثمر رسیدن است»
در ادامه این مطلب آمده است: «با روشن شدن ابعاد جدیدی از توافقات ایران و عربستان باید به این مسئله اذعان داشت که در برهه کنونی، به‌جای نیروهای نظامی و سیاسی، به نظر می‌رسد فصل رویارویی استراتژیست‌ها و سیاسی امنیتی‌ها فرا رسیده و در بیشتر مذاکرات و رو در رویی‌ها، این مسائل امنیتی و استراتژیک است که می‌تواند مرزبندی‌های جدیدی را تشکیل دهد یا موازنه قدرت در مناطق مختلف جهان را دستخوش تغییرات وسیعی کند.»
آفتاب یزد نوشت: «در این میان شاید بد نباشد به برخی محافل داخلی که تاب این موفقیت‌ها را نداشته و همچنان در چنبره نگاه‌های نحله‌ای و حزبی و قومی- قبیله‌ای گرفتار آمده‌اند گوشزد کرد؛ حل اختلاف از هر طریق ممکن که منافع ملی و عمومی را تضمین کند به معنای موفقیت ایران است فلذا بودن‌ها و نبودن‌ها صرفاً جنبه رسانه‌ای می‌تواند داشته باشد و دلیلی بر اختلافات و برتری و رجحان این بر آن و بالعکس نمی‌تواند قلمداد شود.»