kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
مروری بر مواضع کیهان در سالی که گذشت

365 روز کیهان را در یک روز بخوانید

سال 1401‌، اولین سال قرن جدید هم در حالی به آخر راه رسید که انبوهی از اتفاقات و رویدادهای شیرین و تلخ در دل خود داشت.
 
 
 
سرویس سیاسی- 
از تلاش‌ها و دستاوردهای ارزشمند دولت مردمی سیزدهم در گره‌گشایی از مشکلات کشور با افتتاح ده‌ها و صدها پروژه ملی عمرانی و زیر بنایی شامل حوزه‌های حمل‌ونقل، راه و شهر‌سازی، محیط زیست، ارتباطات، نفت و گاز و پتروشیمی‌، نیروگاه‌، آب و فاضلاب و.. در سیاست خارجی عزتمندانه و موفقیت‌آمیز در «ارتباط با همسایگان» و استراتژی «توازن در روابط خارجی» تا حوادث تلخی نظیر سیل امام زاده داوود‌(ع)، حمله به 3 روحانی در حرم امام رضا(ع)، حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ‌(ع)، اغتشاشات و جنگ ترکیبی و همه‌جانبه دشمن علیه ملت ایران به بهانه فوت یک دختر و اقدام جنایتکارانه در مسمومیت سریالی مدارس دخترانه. 
در این میان روزنامه کیهان بنا بر رسالت ذاتی و همچنین جایگاه و موقعیت مهم و اثرگذار خود در رسانه‌های داخلی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی به فراخور این رویدادها و حوادث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی واکنش‌هایی در تیتر یک خود داشت که برخی از آنها به شکل ویژه‌تری مورد توجه قرار گرفت. 
در این گزارش برخی از مهم‌ترین‌، پربازدید‌ترین و پربحث‌‌ترین مواضع روزنامه کیهان که درسالی که گذشت را مرور می‌کنیم. 
توافق ایران و عربستان؛
ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی
در پی توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با مذاکرات عزتمندانه دولت سیزدهم و میانجیگری چین و برخی کشورهای منطقه روزنامه کیهان در واکنش به این رویداد بسیار مهم و همچنین رفتار هیستریک و عصبی غربی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات که در رفتاری کودکانه به برجسته‌‌سازی تیتر‌های کیهان در زمان قطع رابطه عربستان با ایران پرداخته بودند، این تیتر را انتخاب کرد و نوشت: «توافق ایران و عربستان، علاوه‌بر آمریکا و اسرائیل، جریان غربگرا در داخل کشور را نیز عصبی و پریشان کرده است. این طیف مدعی است که اقدام دولت در توافق با عربستان، دقیقا همان نسخه‌ای است که این جریان پیش از این پیشنهاد داده بود. اما این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. چرا که اولا برخلاف نسخه پیشنهادی جریان مدعی اصلاحات در سیاست خارجی مبنی بر امتیازدهی یکطرفه ایران به طرف مقابل، مذاکره و توافق اخیر ایران و عربستان مصداق امتیازدهی یکطرفه نبوده است و ایران از موضع اقتدار در مذاکرات و توافق ورود کرده است. ثانیا، مذاکره ایران با عربستان، ذیل چراغ سبز آمریکا به ایران رخ نداده است. این در حالی است که طیف مدعی اصلاحات همچنان آمریکا را کدخدای! جهان قلمداد کرده و مدعی‌اند که بدون اجازه آمریکا نمی‌توان در سیاست خارجی به کوچک‌‌ترین اقدامی دست زد. ثالثا، بهتر است مدعیان اصلاحات کمی هم درباره دیپلماسی و سیاست خارجی مطالعه کرده و بدانند که این اقتدار است که احترام می‌آورد. رویکرد مقتدرانه در سیاست خارجی، مهم‌‌ترین عامل در تنش‌زدایی است و قطعا آنچه که به تنش‌زایی در سیاست خارجی دامن می‌زند، دیپلماسی منفعلانه است. بهتر است مدعیان اصلاحات مذاکره را یاد بگیرند.»
سانسور رویدادهای امیدآفرین
مأموریت کاسبان یأس و ترس
روزنامه کیهان همچنین در پی سانسور رویدادها امیدآفرین در رسانه‌های جریان غربگرای داخلی این تیتر را انتخاب کرد و در گزارش آن مواردی از رویدادهای مثبت و دستاوردهای ملت ایران در ایام اخیر که شبکه روزنامه‌های زنجیره‌ای و وابسته به جریان‌های مدعی اصلاحات به آنها نپرداخته‌اند را فهرست کرد و نوشت: «از رسانه‌های خارجی و جیره‌خواران وابسته به استکبار جهانی که بگذریم، آنچه بیشتر مایه تاسف است، سیاست برخی رسانه‌های داخلی است که علی‌رغم فعالیت در چارچوب رسمی جمهوری اسلامی و با ارتزاق از منابع بیت‌المال‌، به پمپاژ یأس و ناامیدی ‌و خاموش کردن شعله امید در جامعه می‌پردازند. بخشی از اجرای این راهبرد، در قالب انتشار و برجسته‌‌‌سازی اخبار نومیدکننده و یأس‌آور است و قسمتی دیگر از پروژه ناامید‌‌سازی جامعه، از طریق پنهان‌‌‌سازی اخبار مثبت و واقعیت‌های امیدآفرین انجام می‌شود.»
تحریریه روزنامه‌های زنجیره‌ای
یا شعبه رسانه‌های بیگانه؟!
در پی انتشار خبر توقیف روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی به اتهام درج محتوای خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی طی ماه‌های گذشته، علاوه‌بر رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی وابسته به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، رسانه‌های زنجیره‌ای نیز به شکل هماهنگ این مسئله را به دستاویزی برای تخریب دولت و نظام قرار دادند. کیهان در گزارشی با این تیتر به رفتار وقیحانه رسانه‌های مدعی اصلاحات واکنش نشان داد ضمن ارائه مستنداتی از محتوای این روزنامه‌ها در تولید ناامیدی و نارضایتی کاذب در میان مردم از طریق انتشار اخبار کذب و ضعیف و همچنین تحریک افکار عمومی، نوشت: «ذهن‌های بی‌طرف و حق‌طلب بایستی قضاوت کنند که این رسانه‌‌‌ها مستحق چه نوع برخوردی از سوی حکومت هستند و رفتاری که تاکنون با آنها صورت گرفته است، چه نسبتی با استحقاق‌شان دارد؟ خوب است افراد دغدغه‌مند و اهل تحقیق، نمونه‌های مشابه اقداماتی که رسانه‌ها در سایر کشورها انجام داده‌اند و برخوردی که از سوی حاکمیت با آنها صورت گرفته است را بررسی و با داخل کشور مقایسه کنند تا روشن گردد جمهوری اسلامی چه میزان مدارا و سعه‌صدر در برابر برخی مطبوعات و رسانه‌ها روا داشته است».
عصبانیت مشترک آمریکا، اسرائیل و مدعیان اصلاحات
از روابط ایران و چین
سفر رئیسی به چین و نتایج راهبردی آن به میزانی که رضایتمندی دو طرف و انعکاس و بازتابهای مثبتی در رسانه‌های مستقل و آزاد‌اندیش منطقه‌ای و بین‌المللی داشت، مخالفان و دشمنانی هم داشت که منافع خود را در تقابل با ایران‌، انزوای جمهوری اسلامی و توقف و عدم پیشرفت آن تعریف کرده‌اند و از این‌رو طبیعی بود که از این رویداد مهم عصبانی باشند و عصبانیت خود را هم پنهان نکنند. 
روزنامه کیهان در این رابطه در گزارشی با این تیتر نوشت: « نکته قابل تامل همسویی و همصدایی طیف مدعی اصلاحات یا همان جریان غربگرای داخلی در مخالفت و دشمنی با این سفر و نتایج بسیار مثبت آن در خنثی‌سازی تحریم‌ها و حتی قوی‌تر کردن ایران در میز مذاکره در مواجهه با غرب بود. این رسانه‌ها که طی 8 سال گذشته دم از تعامل با دنیا می‌زدند اما حل تمام مشکلات ایران را به مذاکره و رابطه با آمریکا گره زده بودند و نتیجه این سیاست و نگاه مخرب به روابط بین‌الملل در کنار کاهش اعتماد و دلخوری دوستان و متحدان ایران در شرایط تحریم، دستاوردی جز نابودی اقتصاد و معیشت مردم، صدها برابر شدن قیمت ارز، خودرو، مسکن و مایحتاج مردم و بازگشت همه تحریم‌ها به علاوه هشتصد تحریم جدید نداشت، این بار نیز در نقش پادوهای آمریکا و غرب در داخل ایران ظاهرا شده و با کوبیدن بر طبل چین هراسی در داخل کشور و تقلا برای بی‌تاثیر نشان دادن سفر رئیس‌جمهور به چین برای چندمین بار ثابت کردند به جای اینکه حامی منافع ملت ایران باشند، به حافظ منافع آمریکا بدل شده‌اند.»
بندبازی اروپا روی طناب پوسیده تحریم 
با پشتوانه غربگرایان داخلی
اوایل بهمن ماه در نشست شورای امور خارجی وزرای اتحادیه اروپا با ادعای «هدف‌گیری افراد دخیل در مهار اغتشاشات» بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرده و در مواضعی گوناگون به لفاظی علیه ایران پرداختند. اروپایی‌ها بعد از اینکه دیدند پروژه آشوب‌آفرینی در ایران به شکست انجامیده و از اغتشاشات اخیر برای تسلیم کردن ایران در مذاکرات هسته‌ای، آبی گرم نمی‌شود برای افزایش فشار و وارد کردن شوک‌های اقتصادی به کشور وارد فاز تشدید تحریم‌ها شدند. همین موضوع کافی بود تا طبق معمول رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات در نقش پادوهای غرب ظاهر شده و به توجیه خباثت غربی‌ها بپردازند. تیتر فوق واکنش روزنامه کیهان به رفتار مزورانه غرب و حقارت طیف مدعی اصلاحات در همسویی با دشمنان ملت ایران بود. 
نگاه روزنامه‌های زنجیره‌ای به زن
نژاد‌پرستانه و تحقیرآمیز
ابتکار جالب توجه دولت مردمی در برگزاری کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار با حضور زنانی از بیش از
90 کشور جهان در کنار دستاورد بسیار مهم شکست فضای بین‌المللی علیه ایران در حوزه زنان، یک دستاورد مهم داخلی دیگر هم داشت که آن رسوایی مدعیان غربگرای حقوق زن بود. این طیف آلوده به نفاق که اتفاقا به خودتحقیری و خودحقیر ‌پنداری به‌ویژه در مقابل غربی‌ها اشتهار دارد، در واکنش به برگزاری این اجلاس در اقدامی زشت و زننده به تحقیر و تمسخر بانوان شرکت‌کننده در آن، صرفا به‌دلیل رنگ چهره یا کشور محل زندگی‌شان پرداختند.
روزنامه کیهان در واکنش به این رفتار سخیف مدعیان اصلاحات با انتخاب این تیتر‌، در گزارشی مستند به مواضع متناقض این طیف در مسئله زنان پرداخت. 
این‌جا آمریکاست
هر98 ثانیه به یک زن تجاوز می‌شود
آمریکا، مدعی بزرگ طرفدار «حقوق بشر» و «حقوق زن» اواخر آذرماه تلاش‌های گسترده‌ای برای اخراج کشورمان از «کمیسیون مقام زن سازمان ملل» کرد با این ادعا که، در جمهوری اسلامی ایران حقوق زن رعایت نمی‌شود. کیهان با تیتر فوق گزارشی مستند «وضعیت زن در آمریکا» را به نقل از منابع و رسانه‌های خود این کشور بررسی کرد.
رفتار دوگانه غرب با اغتشاشگران در اروپا سرکوب
در ایران حمایت
به‌دنبال بروز اغتشاشات در ایران، سران و مقامات سیاسی آمریکا و اروپا در برخوردی کاملاً متناقض به‌صورت تمام قد از اغتشاشات حمایت کرده و با صدور بیانیه‌هایی خواستار عدم مقابله با اغتشاشات شدند. این درحالی است که در همین کشورها نه فقط اغتشاشگران که معترضان آرام محیط زیستی نیز به شدت سرکوب می‌شوند. روزنامه کیهان با انتخاب این تیتر در گزارشی مستند به مواضع وقیحانه و متناقض غربی‌ها در این زمینه پرداخت. 
کارنامه دیکتاتورهای کوچک از وحشی‌گری خیابانی
تا اعتصاب اجباری
این تیتر کیهان ناظر به تقلای محکوم به شکست دیکتاتورهای کوچکی بود که در اغتشاشات در قامت اراذل اجاره‌ای و وحشی‌گری‌های خیابانی ظاهر شده بودند و پس از شکست در این پروژه ترکیبی به بهانه حمایت از زن، زندگی و آزادی! کسبه و بازاریان را برای «اعتصاب اجباری» مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند. 
وحشت پادوهای آمریکا و اسرائیل
از مجازات اشرار جنایتکار
اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از افراد بازداشت‌شده در جریان اغتشاشات‌، از یک‌سو اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه برخی کشورها و مقامات غربی را در پی داشت و از سوی دیگر باعث وحشت پادوهای آمریکا و اسرائیل از مجازات اشرار جنایتکار شد.
پادوهای داخلی غرب و جریان معاند و اپوزیسیون که در این اغتشاشات مانند دولبه یک قیچی عمل کرده‌ بودند‌، در این مقطع باز هم به یکدیگر رسیدند تا با اعتبارزدایی از حکم مجازات یک محارب، پرده دیگری از پروژه اغتشاش و آشوب را به نمایش بگذارند. تیتر فوق واکنش کیهان به این رفتار از سر استیصال و وحشت رسانه‌های حامی اغتشاش بود. 
نقش آشوب‌ها در افزایش التهابات بازار ارز
اغتشاشات چند ماهه در کشور درکنار خسارات فراوانی که به مردم و کشور وارد کرد‌، نقش موثری در التهابات بازار ارز داشت. روزنامه کیهان در گزارشی با این تیتر به روشنگری درباره نقش آشوب‌ها در افزایش التهابات بازار ارزی پرداخت و نوشت: «به نظر می‌رسد یکی از مهم‌‌‌ترین عوامل افزایش بهای ارز در ماه‌های اخیر، ‌بروز ناآرامی‌ها و اغتشاشات سه ماه گذشته است. التهابات شکل‌گرفته که بخش عمده آن در فضای مجازی و رسانه‌ای به وجود آمده بود، موجب شکل‌گیری انتظارات تورمی در بازار ارز، طلا و مسکن شد و همین انتظار موجب حرکت دارندگان نقدینگی به سمت این بازارها شد.»
قدرشناسی مردم از دولت پُرکار
سیلی محکم به تبلیغات 3 ماهه دشمن
استقبال کم نظیر و پرشور مردم استان خراسان جنوبی از کاروان دولت مردمی و گلباران خودروی حامل رئیس‌جمهور در شهرستان نهبندان در آذرماه نشان داد که تبلیغات سنگین دشمن در سیاه‌نمایی از کشور‌، ناامیدسازی جامعه و دامن‌زدن به بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان کمترین میزان اثر‌گذاری را داشت و قاطبه ملت ایران تلاش شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات را می‌بینند و قدر مسئولان دلسوز و پرتلاش خود را می‌دانند.
تیتر فوق واکنش روزنامه کیهان به استقبال کم‌نظیر مردم خراسان جنوبی در جریان سفر استانی رئیس‌جمهور به این استان بود. 
ایران 2- انگلیس، اسرائیل، آل‌سعود
و وطن‌فروشان داخلی و خارجی 6
در جریان حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام جهانی فوتبال قطر رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و آل‌سعود گرفته تا وطن‌فروشان داخلی و خارجی جنگ روانی- رسانه‌ای ناجوانمردانه و بی‌سابقه‌ای علیه این تیم به راه انداخته بودند. این رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و آل‌سعود با کمک پادوهای وطن‌فروش داخلی و خارجی، در تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم ایران و اعضای تیم ملی فوتبال ایران و نیز تولید دوگانه‌های دروغین و کاذبی نظیر «مردم- حاکمیت» از هیچ دنائت و شناعتی فروگذار نکردند.
در چنین شرایطی تیم ملی کشورمان به مصاف تیم انگلیس رفت و اگرچه نتیجه را واگذار کرد اما مهدی طارمی با دو گل ارزشمند خود به قوی‌‌‌ترین انگلیس ادوار جام‌جهانی به نوعی تاریخ‌‌‌سازی کرد و تنها بازیکن ایران در تاریخ جام‌جهانی لقب گرفت که توانسته ۲ گل در جام‌جهانی بزند. کیهان در واکنش به این رویداد‌، این تیتر تاریخی و ماندگار را انتخاب کرد. 
آمریکا از اغتشاشگران ناامید شد 
دوباره برای مذاکره به التماس افتاد
اواخر آبان ماه بود که امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان بار دیگر از پیام‌های پشت‌پرده آمریکایی‌ها برای توافق خبر داد و گفت: «آمریکا از طریق برخی وزرای خارجه پیام داده و برای مذاکرات عجله دارند، اما ریاکارانه راب مالی در مصاحبه خود می‌گوید مذاکرات در اولویت ما نیست و اشاره می‌کند به تحریکاتی که می‌خواهند نسبت به کف خیابان و اغتشاش در ایران داشته باشند.»
کیهان در گزارشی با این تیتر نوشت: «آمریکایی‌ها با ناامیدی از اغتشاشگران و پادوهای داخلی خود به این نتیجه رسیده‌اند که شکست تمام‌عیار پروژه آشوب در ایران هزینه‌های سنگینی را برای آنان باقی می‌گذارد؛ بنابراین بایستی با ارسال پیام به تهران، پنجره دیپلماسی را باز نگه داشته و برای مذاکره التماس کنند!»
مدارا کافی است آدم‌کش‌های اجاره‌ای
باید سرکوب شوند
در جریان جنایات وحوش و اراذل اجاره‌ای طی فراخوان 3روزه ضدانقلاب در «ایذه ۷ تن»،
«بوکان ۴ تن»، «مشهد 2 تن»، «اصفهان 3 تن»، «سنندج 2 تن» و «سراوان، قروه‌ و شیراز 5 تن» به فجیع‌‌‌ترین شکل ممکن به خاک و خون کشیده شدند. کیهان با انتخاب این تیتر به این اقدامات سبعانه واکنش نشان داد و نوشت: «پرسش افکارعمومی مردم از مسئولان آن است که چرا و براساس چه تحلیل‌، الگو و مدل رایج در جهان و یا حتی کدام باور دینی و داشته‌های ملی و تجربی به مشتی اراذل اجاره‌ای اجازه آشوب و تعرض به جان و مال و ناموس مردم را می‌دهند؟!»
روزنامه‌نگاری جرم نیست
وطن‌فروشی و جاسوسی جرم است
در جریان بازداشت دو تن از خبرنگاران روزنامه‌های اصلاح‌طلب وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بیانیه مشترک تبیینی خود پیرامون حوادث اخیر تصریح‌ کردند که برخی خبرنگاران شاغل در رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله این دو خبرنگار بازداشت شده در دوره‌هایی که با عنوان «جنگ ترکیبی و براندازی نرم» توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برگزارشده بود، شرکت کرده بودند. پس از انتشار این بیانیه فعالان رسانه‌ای و روزنامه‌های اصلاح‌طلب در اقدامی هماهنگ سعی کردند با تخطئه گزارش دو نهاد امنیتی و اطلاعاتی رسمی کشور، این افراد را خبرنگارانی جا بزنند که تنها به وظیفه خبرنگاری خود عمل کرده‌اند.
کیهان در گزارشی با تیتر فوق در گزارشی مستند به معرفی روزنامه‌نگارانی از این طیف سیاسی پرداخت که به این قشر شریف خیانت کردند.
موفقیت ایران در عبور از تحریم‌ها
 راز حمایت آمریکا و اروپا از آشوب‌ها
اوایل مهرماه و در جریان اغتشاشات آمریکا و اروپا در حمایت از اغتشاشگران و اراذل اجاره‌ای به میدان آمدند و با ژست‌های بشردوستانه از تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند! غربی‌ها با آن ‌همه سابقه ننگین حقوق بشری، التهابات و ناآرامی‌ها در برخی نقاط ایران را بهانه قرار داده تا سکانس دیگری از فشار علیه جمهوری اسلامی ایران علی‌الخصوص تحت تأثیر قرار دادن موضوع توافق احیای برجام را کلید بزنند.
کیهان در واکنش به این رویکرد وقیحانه و مزورانه غرب برای گزارش خود این تیتر را انتخاب کرد. 
دیپلماسی فعال از شانگهای تا نیویورک
اواخر شهریورماه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد و علاوه‌بر سخنرانی در صحن سازمان ملل و دفاع مقتدرانه از اصول و مواضع جمهوری اسلامی، با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست دیدار و گفت‌و‌گو کرد. رئیسی پیش از سفر به نیویورک نیز سفری سه روزه به شهر سمرقند ازبکستان داشت و در بیست و دومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تکمیل فرآیند عضویت دائم در این سازمان را دنبال کرد و با انجام ۱۰ دیدار دوجانبه با سران کشورهای حاضر در این اجلاس توسعه همکاری‌های منطقه‌ای را در دستورکار قرار داد. این تیتر واکنش کیهان به سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم بود.
تله تازه آمریکا در بازی با لغو تحریم‌ها
لحن زورگویانه اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و تعیین مهلت اعلام توافق یا عدم توافق (تا 24 مردادماه) و همچنین ادعاهای رسانه‌ها و مقامات غربی مبنی بر اینکه «بر سر رفع تحریم‌ها توافق صورت نگرفته»، «تحریم‌های آمریکا علیه سپاه نه حذف بلکه کم‌رنگ شده»؛ «متن توافق، شامل تعهد بایدن و تضمین‌های آمریکاست»؛ و... حاکی از کارت‌های بازی جدید غربی‌ها در قبال ایران بود.
اتهام‌زنی‌ها، لفاظی‌ها و شگردهای تبلیغی اخیر آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌داد که آنها در تلاش‌اند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها، مقصرنمایی ایران و نهایتاً به زانو درآوردن تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازهم به تله‌گذاری‌های جدید و اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی روی بیاورند. روزنامه کیهان با این تیتر به روشنگری درباره رویکرد خبیثانه طرف غربی در مذاکرات پرداخت. 
ائتلاف در تهران زلزله در واشنگتن و تل‌آویو
نشست سه‌جانبه رؤسای‌جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در اواخر تیر برای بررسی تحولات سوریه در تهران در کانون توجه و صدر اخبار رسانه‌های مختلف بین‌المللی قرار گرفت و تحلیلگران این رویداد مهم در بحبوحه چالش‌های جهانی را‌، ترسیم جبهه مقتدر جدیدی علیه تداوم تهدیدها و تحریم‌های غرب ارزیابی کردند. در عین حال اما بررسی مواضع مقامات و تحلیل‌ رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی نشان می‌داد که نزدیک‌تر شدن روسیه به ایران به چالش جدیدی برای واشنگتن و تل‌آویو تبدیل شده. کیهان در واکنش به مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی این تیتر را برای گزارش اصلی خود انتخاب کرد. 
همت و تدبیر دولت جواب داد
کاهش فوتی‌های کرونا از 709 نفر به 13 نفر
اوایل اردیبهشت‌ماه بود که آمار اعلام شده درخصوص وضعیت کرونا در کشور از کاهش محسوس موارد ابتلا و فوت روزانه خبر می‌داد. با شروع به کار دولت سیزدهم و ورود مستقیم رئیس‌جمهور به موضوع واردات واکسن و تشکیل تیم‌های هماهنگ در دستگاه‌های مختلف برای این امر مهم، از نیمه تابستان سال قبل شاهد آغاز روند رو به رشد واردات واکسن و سرعت‌گرفتن شتابان واکسیناسیون در کشور بودیم به طوری که در کنار تلاش فداکارانه کادر درمان، آثار این واکسیناسیون گسترده را در ادامه موج پنجم و شیوع موج ششم و کاهش تلفات مشاهده کردیم. این تیتر واکنش کیهان به تلاش مجدانه و مجاهدانه دولت و کادر درمانی برای مهار کرونا در کشور بود.
 16/5 میلیارد دلار قرارداد نفتی
طی 7 ماه بدون برجام و FATF
اواسط فروردین وزیر نفت با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در انعقاد قراردادهای نفتی و جذب سرمایه گفت که در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردیم، ۱۶.۵ میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده که هم در بحث توسعه میدان‌ها نفتی و گازی مشترک، هم بحث جمع‌آوری گازهای مشعل بوده است.
این تیتر واکنش کیهان به هشت سال معطلی کشور به برجام و FATF در دولت قبل و عزم دولت سیزدهم برای گره‌گشایی از مشکلات کشور بدون نگاه به خارج از کشور بود.