kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: امسال همه‌گیری کرونا پایان می‌یابد

 
 
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که سال جاری میلادی (2023) همه‌گیری کرونا پایان می‌یابد.
سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از یک بیماری همه‌گیر به نام کرونا سخن گفت که هر هفته پنج هزار نفر جان می‌باختند اما قربانیان بر اساس داده‌های وبگاه «ورلدامترز» در شرایط کنونی نزدیک به 7 میلیون شده است و تعداد مبتلایان نیز از 682 میلیون نفر در سراسر جهان فراتر رفته است. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین ارزیابی خود اعلام کرده است که سال جاری میلادی همه‌گیری کرونا پایان می‌یابد و جهان می‌تواند نفس راحتی بکشد. به گزارش ایرنا به نقل از «دویچه وله» «تدروس آدهانوم»، گفت: «من مطمئن هستم که امسال می‌توانیم بگوییم که کووید-۱۹ به عنوان یک وضعیت اضطراری و نگرانی بین‌المللی به پایان رسیده است» رئیس‌سازمان جهانی بهداشت افزود: «جهان امروز به وضوح در موقعیت بسیار بهتری در مقایسه با هر لحظه دیگر از دوران همه‌گیری قرار دارد.» به گفته وی: «حتی با افزایش امیدواری نسبت به پایان همه‌گیری، این سؤال بی‌پاسخ مانده که اصولا چگونه شروع شد»
رئیس‌سازمان جهانی بهداشت خواستار ایجاد شبکه‌های بیشتر بین کشورها در زمینه همکاری درباره مسائل بهداشتی به منظور مبارزه بهتر با همه‌گیری‌ها شد. این شبکه همکاری باید در چارچوب یک توافقنامه بین‌المللی تحت مشورت سازمان جهانی بهداشت فعالیت کند. وی انتقادات مبنی بر اینکه این امر می‌تواند حاکمیت مستقل کشورها را محدود سازد، رد کرد و گفت: فقط این کشورها هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیزی بخشی از توافق باشد، و نه همکاران سازمان جهانی بهداشت»
«مایکل رایان»، رئیس ‌برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: «من فکر می‌کنم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به کرونا همانند یک آنفلوآنزای فصلی نگاه می‌کنیم»وی افزود که ویروس سارس-کوو-۲ همواره یک ویروس کشنده و خطری جدی برای سلامتی باقی خواهد ماند، اما ویروسی است که جامعه و نظام‌های بیمارستانی ما را به هم نمی‌ریزد».