kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
ترکیه

خسارت ۱۵۰ میلیارد دلاری زلزله

 
 
 
زلزله مهیب ۴۰ روز پیش در ترکیه علاوه‌بر تلفات جانی سنگین، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت
بر جای گذاشته است.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبر.۷ ترکیه، بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی این کشور(TEPAV) با انتشار گزارشی جامع درباره زلزله مهیب ۴۰ روز پیش اعلام کرد که زمین لرزه اخیر در مناطق جنوبی این کشور علاوه‌بر تلفات جانی سنگین، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.
این موسسه طی پژوهشی برآورد کرد که هزینه ساخت و ساز، باز‌سازی و تعمیر تاسیسات زیربنایی حدود ۸۸ میلیارد دلار خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، نیمی از این هزینه از منابع عمومی تامین شود.
بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه، دومین بخش خسارت و زیان ناشی از زلزله، مربوط به وسایل نقلیه، واحدهای تجاری، ملزومات منزل و کالاهای مصرفی مردم بوده که رقم آن حدود ۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
بنا به پیش‌بینی این موسسه، خسارت مربوط به حمایت‌ از ساخت مسکن، مراقبت و آموزش زلزله زدگان و اشتغال جمعیت زلزله زده نیز حدود ۱۷ میلیارد دلار و هزینه سالانه احداث و مدیریت سرپناه موقت نیز چهار میلیارد دلار برآورد شده است.
بر اساس این گزارش، پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا ۴۰ درصد از بناها و ساختمان‌های موجود در ۱۱ استان زلزله زده ترکیه، دچار خسارت جدی و ویرانی ناشی از زلزله شده است.
این موسسه تحقیقاتی همچنین، آثار اقتصادی زلزله اخیر ترکیه را سنگین ارزیابی و اعلام کرد که این حادثه رشد اقتصادی کشور ترکیه در سال جاری میلادی را ۱.۲ درصد کاهش خواهد داد.
بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه در گزارش خود، جبران خسارت، صدمات و خرابی زلزله اخیر این کشور را سخت عنوان کرد و ادامه داد: این کار نیازمند انجام اقدامات عمرانی وسیع در مدت پنج سال است. خبر دیگر اینکه، به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان کشورهای ترک‌تبار گفت: تعداد قربانیان زلزله در ترکیه از ۴۹ هزار نفر فراتر رفته است.
بر اثر این زلزله، حدود 6 هزار نفر هم در شمال سوریه جان باختند. از سوی دیگر پس از وقوع سیل در دو استان زلزله‌زده ترکیه، شمار قربانیان این فاجعه جدید به ۱۷ نفر رسید. به دنبال بارندگی شدید روز چهارشنبه، ناگهان سیل در خیابان‌های استان‌های آدیامان و شانلی‌اورفه جاری شد و هر چه بر سر راه داشت از جمله خودروها را با خود شست و منازل، چادرها و اسکان‌های موقت زلزله‌زدگان را زیر آب برد و تلفات انسانی برجا گذاشت.
بر اساس آخرین خبرها، امدادگران روز پنجشنبه جسد سه نفر را در میان گل‌ولای و آوار به جا مانده از سیل در شانلی‌اورفه پیدا کردند و به این ترتیب شمار قربانیان به ۱۷ نفر افزایش یافت. بیشتر تلفات هم مربوط به همین منطقه بوده است.
در آدیامان نیز یک خانه کانتینری که خانواده‌ای از بازماندگان زلزله در آن اسکان داشتند، زیر آب رفت و دو نفر غرق شدند. یک‌پرستار و کودک دو ساله‌اش نیز همچنان مفقود هستند.
به گزارش یورونیوز، در همین حال، روز پنجشنبه یک زمین لرزه‌ با قدرت ۴.۸ ریشتر شهر «بولو» در شمال شرق ترکیه و در فاصله ۲۶۰ کیلومتری استانبول را لرزاند و مردم از ترس روانه خیابان‌ها شدند. این زمین‌لرزه تلفاتی در پی نداشته است.