kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نباید به سیاسی‌کاری‌های آژانس اعتراض کنیم!

 
 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به نقل از یک کارشناس اصلاح‌طلب نوشت: «نباید آژانس را در مواضعمان زیر سؤال ببریم. آژانس تنها نهاد ناظر بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای است.... می‌گوییم چرا مدیرکل، اسرائیل را محکوم نمی‌کند چون او مدیرکل آژانس است نمی‌تواند اساساً محکوم کند، همان‌طور هم درباره ایران موظف است مواضعش جانبدارانه به نفع گروهی از کشورها نباشد... با وجود همه سیاسی‌کاری‌هایی که آژانس دارد ما باید بتوانیم مسئله‌مان را با آژانس حل کنیم و بهانه را از دست دشمن بگیریم.»
گفتنی است طیف مدعی اصلاحات کارنامه مشعشعی در توجیه و ماله‌کشی خباثت غربی‌ها دارد. «رافائل گروسی» مدیرکل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (جانشین آمانو از سال ۲۰۱۹‌) به رابطه تنگاتنگ با اسرائیل شهرت دارد. او پیش‌ازاین معاون آمانو مدیرکل قبلی آژانس بود! آمریکا بعد از گزارش آمانو درباره PMD و تبرئه ایران، از او خواسته بود که گزارش مزبور را پس بگیرد و گروسی ازجمله کسانی بود که به‌صراحت خواسته آمریکا را دنبال می‌کرد ولی با پاسخ منفی آمانو روبه‌رو شده بود. در محافل هسته‌ای غرب و در میان برخی از خبرنگاران آمریکایی و اروپایی این احتمال مطرح است که آمانو توسط موساد به قتل رسیده که گروسی جانشین او شود! گروسی در بسیاری از موارد قبل از سفر به ایران و یا بعد از پایان سفرش در ایران به اسرائیل سفر کرده است و انکار نمی‌کند که درباره برنامه هسته‌ای کشورمان با مقامات رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو و رایزنی می‌نشیند.
بااین‌حال جریان غرب‌گرا عقیده دارد که نباید به سیاسی‌کاری‌های آژانس و دبیرکل آن اعتراض کرد.
حامیان دولت محرمانه‌ها ژست شفافیت گرفتند!
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «پشتوانه مردمی با شفافیت سیاسی» نوشت: «امروز یکی از واقعیت‌های تلخ غیرقابل‌انکار در جامعه ما بی‌اعتمادی یا لااقل کم‌اعتمادی نسبت به مسئولین است. این عارضه منفی از فقدان شفافیت سیاسی ناشی شده است. امروز به مردم می‌گوییم قرار نیست فلان کالا گران شود ولی چند روز دیگر همان کالا گران می‌شود. به مردم وعده ارزان شدن ارز و سکه و تقویت پول ملی را می‌دهیم ولی نه‌تنها ارزانی اتفاق نمی‌افتد، بلکه گران‌تر می‌شوند و پول ملی ضعیف‌تر می‌شود. هنگام انتخابات به مردم وعده برطرف شدن تمام مشکلات را می‌دهیم ولی بعدازآنکه مردم را به پای صندوق‌های رأی کشاندیم و بر کرسی موردنظر تکیه زدیم، مشکلات مردم بیشتر می‌شود...»
در ادامه این مطلب آمده است: «اینها بدترین نوع پنهان‌کاری‌های سیاسی هستند که ساحت نظام جمهوری اسلامی باید از آنها پاک باشد. با چنین عملکردهایی نمی‌توان اعتماد مردم را جلب و پشتوانه مردمی نظام را حفظ کرد. اگر این قبیل سیاست‌ها ادامه پیدا کنند، تداوم نظام جمهوری اسلامی با مشکل مواجه خواهد شد. برای حفاظت از این نظام و تقویت پشتوانه مردمی آن باید به‌طور مطلق از پنهان‌کاری سیاسی پرهیز شود.»
 مدعیان اصلاحات که 8 سال در دولت‌های تدبیر و امید از شفافیت فرار و حتی به مصوبه مجلس مبنی بر گزارش‌دهی دولت وقت انتقاد و مخالفت می‌کردند حالا برای منافع حزبی و سیاسی خود به دولت سیزدهم که برخلاف دولت محرمانه‌ها (دولت‌های یازدهم و دوازدهم) اتفاقاً شفاف هم هست، انگ پنهان‌کاری می‌زنند! لازم به توضیح است هنوز افکار عمومی پنهان‌کاری دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان در مذاکرات هسته‌ای، قراردادهای نفتی، هواپیمایی و همچنین موضوع واگذاری‌های بی‌ضابطه و... را فراموش نکرده‌اند.
مدعیان اصلاحات: کاش همسایه سوئیس و آلمان بودیم
ولی ناچاریم با عراق و افغانستان زندگی کنیم!
روزنامه سازندگی روز گذشته در مطلبی نوشت: «خیلی خوب بود که مثلاً می‌شد کشورمان را برداریم برویم و همسایه سوئیس شویم و مثلاً یک‌طرفمان سوئیس بود و یک‌طرفمان ایتالیا و طرف دیگرمان آلمان. ولی این رؤیا قابل تحقق نیست و همسایه‌های ما تا ابد، عراق و افغانستان و عربستان و باقی کشورهای دور و برمان است و به‌ناچار باید با همین‌ها سر کنیم و ناچارتر باید بتوانیم با همین‌ها در خاورمیانه زندگی کنیم.»