kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

اصلاحات شورای نگهبان بر بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس بررسی شد

 
 
بررسی اصلاحات شورای نگهبان بر مصوبات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته بررسی اصلاحات شورای نگهبان بر مصوبات مجلس در بودجه را در دستور کار قرار دادند و در همین رابطه نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان حقوق سربازان وظیفه در سال آینده را مشخص کردند. بر اساس بند (الف) اصلاح شده تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛
الف‌- در سال ۱۴۰۲ حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حقوق و دستمزد کارکنان شاغل در این دستگاه‌ها به شرح زیر افزایش می‌یابد:
۱- ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان بیست درصد (۲۰٪) نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل (۲/ ۱) برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق‌بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جز (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با اعمال امتیازات جز (۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود. حکم این جز شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.
تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جز (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.
7- در اجرای ماده (۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹/ ۷/ ۱۳۶۳، در سقف اعتبارات مصوب مربوط دستگاه‌های ذی‌ربط حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل شصت درصد (۶۰٪) حداقل دریافتی پایور، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵٪) حداقل دریافتی پایور و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متأهل بدون فرزند معادل نود درصد (۹۰٪) حداقل دریافتی پایور می‌باشد.
نمایندگان بند مربوط به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان به هر مسجد را نیز از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.
همچنین با تصمیم نمایندگان بند مربوط به مجوز مجلس به وزارت دفاع برای مشارکت در ساخت انواع خودرو سبک و سنگین را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف شد.
بر اساس بند الحاقی ۱۰ که حذف شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودروهای سبک و سنگین و خودروهای با کاربری‌های خاص مجوزهای لازم را صادر و همکاری‌های لازم را معمول نماید. با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت دفاعی کشور، وزارت دفاع می‌تواند با رعایت ملزومات اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی و اخذ مجوزهای لازم مرتبط با این اصل با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تولید و فروش خودروهای مذکور اقدام نماید.
دیروز همچنین نمایندگان بند مربوط به معافیت کلیه رده‌های بسیج مستضعفین از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب و عوارض شهرداری را از بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند. در این بند الحاقی آمده بود که کلیه رده‌های بسیج مستضعفین (پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی بسیج) از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب و عوارض شهرداری معافند.
در جریان بررسی اصلاحات شورای نگهبان بر بودجه 1402 بند مربوط به مجوز مجلس به سازمان اداری و استخدامی‌ کشور برای انتقال نیروهای رسمی و پیمانی دستگاه‌های اجرایی به‌ صورت بین دستگاهی بدون رضایت کارمند نیز از بودجه حذف شد.
پایان آخرین جلسه مجلس در سال 1401؛ 
جلسه بعدی 15 فروردین 
محمدباقر قالیباف بعد از پایان بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خطاب به نمایندگان، اظهار داشت: برخی از موارد بودجه اصلاح شد و در برخی موضوعات، مجلس اصرار کرد که طبیعتاً به مجمع تشخیص می‌رود و آنجا جلسه‌ای است و بنده از طرف دوستان شرکت می‌کنم که در صورت اجازه مجلس شورای اسلامی ما درباره برگشتی‌های شورای نگهبان و احکام ذیل جداول، ابهامات را رفع می‌کنیم.
در ادامه رئیس‌مجلس از نمایندگان برای دادن اجازه به وی جهت اصلاحات بابت رفت و برگشتی‌های مصوبات مجلس در بودجه با شورای نگهبان رأی گیری کرد که نمایندگان با ۱۳۴ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در مجلس این اجازه را به قالیباف دادند.
همچنین با اعلام محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی آخرین جلسه علنی مجلس در سال ۱۴۰۱ به پایان
رسید.
وی گفت: جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه (۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و با توجه به اینکه این جلسه در ایام ماه مبارک رمضان خواهد بود، ساعت شروع آن ۸ و ۴۵ دقیقه صبح است.