kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

نماینده دولت آمریکا: رایزنی‌ها برای شهروندان بازداشت‌شده آمریکایی در جریان است

 
 
 
«راجر کارستنز»، نماینده دولت آمریکا در امور مربوط به زندانیان آمریکایی در کشورهای مختلف درباره احتمال تلاش خود برای مبادله زندانی با جمهوری اسلامی ایران گفت: ما جزئیاتی از تلاش‌های دیپلماتیکی که در جریان است ارائه نمی‌کنیم!
«راجر کارستنز»، نماینده دولت آمریکا در امور مربوط به زندانیان آمریکایی در کشورهای مختلف به قطر سفر کرده است.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته کارستنز از روز ۱۳ تا ۱۶ مارس در دوحه حضور خواهد داشت و در «همایش امنیت جهانی» سخنرانی خواهد کرد.
مطابق این بیانیه، او همچنین قرار است که با «نماینده‌ها و ذی‌نفع‌ها» درباره حل مسائل مربوط به آمریکایی‌های بازداشت‌شده در سراسر جهان رایزنی کند.
این سفر در حالی انجام می‌شود که مطابق تحلیل‌های بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌المللی با تلاش‌های آمریکا برای مبادله زندانی با ایران ارتباط دارد. این در حالی است که دولت آمریکا در موضع‌گیری‌های رسمی رایزنی با ایران برای مبادله زندانیان را رد کرده است.
یک مقام ارشد آمریکایی درباره احتمال تلاش این مقام آمریکایی برای مبادله زندانی با جمهوری اسلامی ایران گفت: «می‌توان تصور کرد که چنین رایزنی‌هایی برای شهروندان بازداشت‌شده آمریکایی بسیار حساس و حیاتی هستند. بنابراین ما جزئیاتی از تلاش‌های دیپلماتیکی که در جریان است ارائه نمی‌کنیم.»
این در حالی است که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش مدعی شده بود که ادعای مقام‌های ایران درباره توافق بر سر تبادل زندانی با آمریکایی‌ها «دروغی بی‌رحمانه» است.
«ناصر کنعانی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه چنین توافقی وجود ندارد و خوش‌بین بودن به توافق با آمریکا، اظهار داشت: در مورد موضوع زندانیان وزیر امور خارجه دیروز به این موضوع اشاره کرد و من‌ بعد از واکنش تعجب‌برانگیز طرف آمریکایی در این خصوص توضیحات تکمیلی دادم.
کنعانی اضافه کرد: برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. ایران بارها و بارها تأکید کرد و در عمل هم نشان داد که به دیپلماسی به‌عنوان بهترین مسیر برای حل‌وفصل اختلافات و رفع مشکلات اعتقاد راسخ و عملی دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است.
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا، گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد. در برخی موضوعات ازجمله زندانیان قبلاً به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده رسمی دولت آمریکا نیز امضا شد. طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود و مبادله صورت گیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که اعلام کردیم آمادگی داریم این کار به‌عنوان موضوع انسانی صورت بگیرد. مشکلات فنی آمریکا به خودش ارتباط دارد. در این موضوع در صورت برخورد واقع‌بینانه طرف آمریکایی موضوع مبادله زندانیان به‌عنوان موضوع کاملاً انسانی قابل انجام است.