kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
واکنش اَبَرمیلیاردر آمریکایی به بحران بانکی آمریکا:

نظام سرمایه‌داری در حال فروپاشی است



سرویس خارجی-
همزمان با آغاز بحران بانکی در آمریکا و هشدارها نسبت به خطر ورشکستگی ده بانک بزرگ دیگر این کشور و صد البته سقوط ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر، برخی نخبگان اقتصادی این کشور تاکید می‌کنند «این نظام سرمایه‌داری است که در حال فروپاشی است.»
بحران و به‌هم ریختگی اقتصادی در آمریکا، همانی که از سه ماه پایانی سا ل2022 آن را پیش‌بینی می‌کردند و البته تنها در حد مدل و فرضیه قابل اثبات بود حالا در عمل با قدرت هر چه تمام‌تر نظام پولی آمریکا را افسار گسیخته کرده است. این به‌هم ریختگی ظاهرا داستانی است که به این زودی‌ها تمامی ندارد و اینکه هر روز یک سازه‌ اقتصادی در این کشور را به عرصه نابودی می‌کشاند. سنبه رکود بی‌سابقه آمریکا در 40 سال اخیر آن‌قدر پر زور بوده که تنها در 48 ساعت دو بانک مهم و بزرگ این کشور را به ورطه ورشکستگی کشانده است. از سوی دیگر تعطیلی دو بانک و سایه سنگین وحشت بر سر ده بانک بزرگ آمریکا و حتی اروپا روز گذشته موجب سقوط قیمت دلار شد. و البته به قول ‌اندیشکده شورای آتلانتیک، «آمریکایی‌ها اصلا نباید به این زودی‌ها منتظر اخبار خوب و دلگرم‌کننده در جهت بهبود وضعیت باشند و این تازه آغاز ماجرا رکود تاریخی در آمریکاست.» در چنین فضایی «کن‌گریفین» یک اَبَر میلیاردر آمریکایی در مصاحبه با روزنامه فایننشال ضمن انتقاد از اقدامات اقتصادی دولت بایدن، تاکید کرد: «اقتصاد آمریکا قرار بود سرمایه‌داری باشد که آن هم امروز در برابر دیدگان ما در حال فروپاشی است.» اشاره این میلیارد آمریکا به جدیدترین تدبیر دولت آمریکا در جهت تزریق میلیاردها دلار پول بدون پشتوانه به بازار جهت حمایت از سپرده‌گذاران دو بانک ورشکسته «سیلیکون ولی» و «سیگنچر» است. تایمز در همین رابطه از تصمیم دولت آمریکا در جبران خسارات تمامی سپرده‌های این دو بانک، مخصوصا آن دست از سپرده‌های بیمه نشده که موجودی آنها بیش از 250 هزار دلار دارند، انتقاد کرد.‌گریفین تاکید دارد که اقدام دولت در جبران خسارت تمامی سپرده‌ها، نشان می‌دهد که دولت بایدن فاقد انضباط مالی است.
در تحلیل منتقدان به سیاست‌های پولی بایدن آمده است: «شرکت بیمه، سپرده فدرال سپرده‌های بالغ بر 250 هزار دلار را بیمه می‌کند. بایدن هم موافقت کرده که این سقف برای پوشش بسیاری از سپرده‌های بیمه نشده این دو بانک افزایش می‌یابد. احتمال دارد چنین اقدامی به منابع صندوق بیمه سپرده فشار آورده و زمینه‌ساز مداخله دولت‌های بعدی آمریکا برای نجات بانک‌های بزرگ شود». گفتنی است که نقطه کنونی در اقتصاد آمریکا هم حاصل بی‌تدبیری بانک مرکزی قلمداد می‌شود. زیرا با فشارهای مالی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرده که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان‌های وارده را جبران کند. این بیانیه موجب شد تا علاوه‌بر مشتریان عادی، سرمایه‌گذاران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه‌های خود بزنند. و خروج یکباره سپرده‌ها نتیجه به‌غیر از ورشکستگی یک بانک در پی نخواهد داشت.
صف‌های طولانی در بانک‌ها
تازه‌ترین تصاویر و اخبار منتشر شده از آمریکا حکایت از صف‌های بلند در برابر شعبه‌های بانک‌ها دارد. یعنی مردم وحشت زده به دنبال خارج کردن نقدینگی خود از داخل بانک‌ها هستند تا بدین ترتیب خیال خودشان را راحت کنند. رسانه‌های آمریکایی از نقش فضای مجازی مخصوصا توئیتر در بحران بانکی آمریکا می‌گویند و تاکید می‌کنند که پست‌های توئیتری طی روزهای گذشته باعث ایجاد نگرانی در مورد سیستم بانکی آمریکا شده است.
بسیاری از ناظران آمریکایی، بحران جاری در آمریکا را با بحران مالی 2008 در این کشور مقایسه می‌کنند. بحرانی که نهایتا به ورشکستگی 25 بانک منجر شد و 373 میلیارد دلار را به ورطه نابودی کشاند. در شرایط فعلی حتی صدای واحدی از داخل سیاستمداران و تصمیم‌گیرندگان آمریکایی شنیده نمی‌شود، همین چند وقت پیش بود که وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشستی مهم سیاست‌های پولی کشورش را ناکارآمد خواند و تاکید کرد که مسیر پیش‌رو، اقتصاد آمریکا را به سمت «شکست» سوق می‌دهد.
نقش توئیتر در بحران بانکی آمریکا
روزنامه وال استریت ژورنال اما ضمن بررسی این بحران، به نقش فضای مجازی از جمله توئیتر در دامن زدن به این بحران پرداخته است. طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، انتشار پیام در رسانه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته باعث ایجاد نگرانی در مورد سیستم بانکی آمریکا شده و این اولین باری است که انتشار پست‌های توئیتری باعث هجوم مردم برای خارج کردن سپرده‌های خود از از بانک‌ها می‌شود.