kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
طحان‌نظیف در نشست خبری:

اخذ مالیات از خانه‌های بالای 20 میلیارد تومان توسط شورای نگهبان تأیید شد

 
 
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه خانه‌های بالای 20 میلیارد تومان باید مالیات دهند که این موضوع در شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. ما این مصوبه را روز شنبه دریافت کردیم اما به صورت غیررسمی رسیدگی‌هایی داشتیم و در مجموع ۱۶ جلسه برگزار کردیم و نتیجه شب گذشته به مجلس ارائه شد.
وی اظهار داشت: در تبصره یک بودجه موضوع مربوط به منشأ سهم صندوق توسعه ملی و میزان افزایش آن نسبت به قانون بودجه سال پیش متفاوت بود و مغایر قانون اساسی شناخته شد.
طحان نظیف خاطرنشان کرد: لغو معافیت مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی یکی دیگر از موارد مورد ایراد و ابهام بود و مدارس و دانشگاه‌ها را هم در بر می‌گرفت و برای رفع ابهام به مجلس ارجاع شد.
سخنگوی شورای نگهبان پیرامون مصوبه مجلس مبنی بر اینکه خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان باید مالیات دهند، گفت: این موضوع در شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی با بیان اینکه طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در شورای نگهبان بررسی و به مجلس ارجاع شد، گفت: از نظر شورای نگهبان این طرح با ابهاماتی مواجه است که در روزهای آینده گزارشی در این مورد ارائه خواهم داد.
طحان نظیف همچنین درباره کاهش یا افزایش سقف بودجه سال آینده، گفت: معمولاً در همه ادوار، مجالس مختلف تغییراتی را در لایحه بودجه ارسالی دولت ایجاد می‌کنند اما شورای نگهبان در جایی وارد می‌شود و ایراد می‌گیرد که شاکله بودجه تغییر کند که شورای نگهبان ایرادی در این مورد به بودجه سال آینده نداشته است.
وی درباره اولویت‌های شورای نگهبان در اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: اصلاح زمان‌بندی و اعلام نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، تغییرات نسبت به احکام تبلیغات و تخلفات و عینی‌تر شدن شرایط نامزدها از جمله اولویت‌های شورای نگهبان است. امیدواریم موضوعاتی که خلأ نظام انتخاباتی ماست، در این قانون برطرف شود.
به گزارش مهر، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت ایراد بار مالی داشته است، اذعان کرد: تا زمانی که مشمولان این طرح مشخص نشوند، نمی‌توان نسبت به موضوع بار مالی ورود کرد. ما در این مرحله ایراد اصل ۷۵ و بار مالی را نگرفتیم و گفتیم باید مشمولان در وهله اول مشخص شوند و بعد بحث بار مالی را بررسی می‌کنیم.
طحان نظیف همچنین گفت: نسبت به اصل ۲۷ قانون اساسی و موضوع مربوط به برگزاری تجمعات طرحی در صحن مجلس مطرح نشده است. شنیدم دولت هم لایحه‌ای در این زمینه دارد اما ما در مراحل اولیه به طرح‌ها و لوایح ورود نمی‌کنیم و از جزئیات این طرح‌ها و لوایح اطلاع نداریم و پس از آنکه مصوبات به شورای نگهبان ارسال شود، اعلام نظر می‌کنیم. ذکر این نکته هم مهم است که شورای نگهبان مصوبات مجلس و اساسنامه دولت را بررسی می‌کند و ما به مصوبات سران قوا هم ورود نمی‌کنیم.