kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵

روزهای پررونق بازار شب عید برخلاف فضا‌سازی رسانه‌های زنجیره‌ای 

 
 
 
هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم بازار شب عید در سراسر کشور داغ‌تر می‌شود.
بازار پوشاک از لباس و کیف و کفش گرفته تا پیراهن و جوراب و کمربند و... از همه بازارهای پایان سال داغ‌تر است. پوشیدن لباس نو در سال نو همچنان طرفدار دارد. با وجود آنکه بسیاری معتقدند قیمت‌های لباس در پایان سال بسیار بالاست و برخی کاسب‌ها قیمت‌ها را بالا برده اند، اما باز خریداران علاقه‌شان به این سبک خرید کم نمی‌شود. هرچند هر سال فروشندگان از کم‌شدن مشتری‌های خود می‌نالند؛ اما باز هم شواهد میدانی حکایت از رونق این بازار دارد.
شلوغی خیابان‌ها و ترافیک‌های سنگین پایان سال و مغازه‌های شلوغ و بازارهای پررفت و آمد شاهدی بر تکاپوی مردم برای آمادگی استقبال از بهار است.
 البته شلوغی‌های امسال بازار که برخلاف جو‌سازی و سیاه‌نمایی رسانه‌های زنجیره‌ای صورت گرفته است نشان می‌دهد باز هم دشمنان ملت ایران ناکام مانده‌اند. برخی از این رسانه‌ها طی روزهای اخیر تلاش کردند در گزارش‌های متعددی فضای بازار تهران را سوت و کور و بی‌رونق جلوه دهند در حالی که واقعیت بازار برخلاف این فضا‌سازی‌هاست و آنچه مردم به عینه می‌بینند ازدحام و تراکم مشتریان برای خرید از مغازه‌ها خصوصا فروشگاه‌های بازار تهران است.
رونق بازارها پس از 3 سال قرنطینه
خبرگزاری مهر هم در همین رابطه نوشت: امسال پس از حدود ۳ سال قرنطینه به‌دلیل بیماری کرونا، بازارها به نسبت رونق گرفته است. خرید از نیمه دوم بهمن در بازار پوشاک آغاز شده و هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم بازار اقلام خوراکی پرتقاضاتر می‌شود. خرید میوه عید معمولاً در آخرین روزهای سال از ۲۷ تا ۲۹ اسفند آغاز می‌شود. 
اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی درباره وضعیت بازار میوه به مهر گفت: ۱۵ هزار تن ذخیره‌‌سازی سیب و پرتقال شب عید که وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار انجام داده از ۲۰ اسفند با تخفیف ۱۰ درصد به بازار تزریق شده است؛ البته این میوه در اختیار خرده‌فروشان سطح شهر قرار نگرفته و در نمایشگاه‌ها و غرفه‌های شهری توزیع شده است.
وی افزود: اتحادیه میوه و سبزی، کتبی و شفاهی برای توزیع این محصولات اعلام آمادگی کرده ‌اما کالایی برای توزیع به این اتحادیه ارجاع نشده است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بازار میوه کمبودی ندارد، اظهار کرد: امسال برخلاف سنوات قبل قیمت مصوبی اعلام نشده و نرخ‌ها براساس عرضه و تقاضا و با تخفیف ۱۰ درصد انجام می‌شود.
کارگر با اشاره به ذخیره‌‌سازی میوه از سوی بخش خصوصی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها و تنوع میوه‌ها امسال بدون چالش بازار این محصولات تأمین است.
نحوه قیمت‌گذاری
رئیس اتحادیه میوه و سبزی درباره نحوه قیمت‌گذاری میوه‌ها در سطح شهر گفت: تعیین نرخ بر مبنای کیفیت محصولات بوده علاوه‌بر اینکه صدور فاکتور برای خرید ضروری است.
وی اضافه کرد: هر خرده‌فروشی می‌تواند با سود ۳۵ درصد که با دورریز میوه‌ها به حدود ۹ درصد سود خالص می‌رسد میوه‌ها را به فروش برساند؛ افرادی هم که بار را مستقیم از زمین کشاورزی یا باغی برای فروش به شهر می‌آورند هم باید کشف قیمت کرده و براساس نرخ نامه‌ای که از سوی میادین عمده‌فروشی میوه و تره‌بار اعلام شده محصولات خود را عرضه کنند.
اعلام شماره در صورت مشاهده گران‌فروشی
رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پاسخ به این پرسش که در صورت گران‌فروشی افراد به کجا می‌توانند اعلام خبر کنند، گفت: مردم در صورت عرضه میوه و سبزیجات خارج از عرف و گران‌فروشی با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ تماس گیرند. افراد خاطی در مرحله نخست جریمه و در صورت تکرار مغازه پلمب می‌شود.
قیمت آجیل شب عید
از سوی دیگر، سازمان میادین میوه و تره‌بار هم قیمت آجیل مخلوط شب عید در این میادین را اعلام کرد.
براساس این اعلام، هر کیلوگرم آجیل شور 299 هزار تومان و آجیل شیرین 265 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.
ترکیب آجیل شور که هر کیلوگرم با قیمت 299 هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد، شامل 15 درصد پسته احمد آقایی شور، 15 درصد مغز بادام شور، 20 درصد نخودچی دوآتیشه شور، 20 درصد تخمه کدوی دوآتیشه شور، 15 درصد تخمه جابانی شور و 15 درصد فندق با پوست شور است.
ترکیب آجیل شیرین که هر کیلوگرم با قیمت 265 هزار تومان در میادین فروخته می‌شود نیز شامل 10 درصد پسته احمد آقایی خام، 15 درصد مغز بادام خام، 15 درصد نخودچی دوآتیشه بی‌نمک، 15 درصد کشمش سبز، 10 درصد برگه قیصی، 15 درصد فندوق با پوست خام و 15 درصد انجیر خشک است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت آجیل مخصوص شب عید قابل اجرا تا 11 فروردین در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار است.