kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
نایب‌رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس:

تغییر کاربری اراضی در شمال کشور نمونه‌ای از تاراج زمین است

 
 
 
نایب‌رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس گفت: ایجاد سامانه «پنجره واحد زمین» که برای مقابله با زمین‌خواری است بسیاری از رانت‌ها را حذف خواهد کرد.
«کمال علیپور خنکداری» در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به فواید سامانه «پنجره واحد زمین» اشاره و اعلام کرد: یکی از تصمیمات قابل ‌دفاع سیاست‌گذار، ایجاد سامانه پنجره واحد زمین است که اجرایی‌شدن تمام‌‌وکمال آن بسیاری از رانت‌ها را حذف خواهد کرد.
او، تغییر کاربری وسیع زمین در شمال کشور را نمونه تاراج زمین عنوان کرد و افزود: برخی افراد مجوز زمین‌های ساحلی و جنگلی را با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال دریافت کردند اما در نهایت شاهد تفکیک اراضی و ویلا‌سازی این زمین‌ها بودیم.
نایب‌رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس به فرآیندهای صورت‌گرفته در پنجره واحد زمین اشاره و اعلام کرد: متقاضی به‌منظور دریافت مجوز ساخت، اشتغال یا... باید درخواست خود را در سامانه ثبت کند. سپس به‌صورت سیستمی نقشه زمین مورد بررسی قرار می‌گیرد که در بافت کشاورزی قرار نداشته باشد یا ایجاد اشتغال در آن منطقه برای پوشش گیاهی منطقه مضر نباشد.
علیپور افزود: البته نکته مهم این بوده که افراد متقاضی اشتغال، توسط نهادهای نظارتی به‌دقت مورد اهلیت‌سنجی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید سامانه، طرح اشتغال خود را آغاز می‌کنند. سامانه پنجره واحد زمین؛ رانت و اختلاس حوزه اراضی را به کمترین حد ممکن می‌رساند. همچنین فشار صاحبان قدرت یا حتی توصیه مسئولان نیز در این زمینه تأثیرگذار نخواهد بود.
او ادامه داد: درگذشته، این امکان فراهم بود که به عنوان مثال، یک نماینده مجلس تغییر کاربری زمین یا صدور مجوز را از نهادهای مربوطه درخواست کند اما با اجرایی ‌شدن سامانه واحد زمین، چنین اقدامی رخ نخواهد داد.
گفتنی است، سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین»، سامانه‌ای جامع در جهت تسهیل فرآیند و نظارت سیستمی بر صدور مجوزهای مختلف در حوزه زمین نظیر ساخت‌وساز و تغییر کاربری است. این سامانه، بستری را جهت برقراری ارتباط میان دستگاه‌های متولی صدور مجوز و متقاضیان حقیقی و حقوقی اخذ جواز فراهم می‌کند و از همین طریق، سه امکان یعنی «مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین»، «مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی» و «پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای» ایجاد می‌شود.
مطابق با اطلاعات موجود و اظهارنظر معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی، سامانه پنجره واحد زمین به‌موازات توسعه و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در 21 استان عملیاتی شده و در دست بهره‌برداری است. نکته عجیب اینجاست که پنجره واحد زمین مصوبه سال 1396 هیئت وزیران است اما هنوز پس از گذشته بیش از پنج سال به‌صورت کامل اجرایی نشده است.
 جلوگیری از هرگونه تبانی، ارتشا و رانت بین مدیران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی برای صدور جوازهای ساخت‌وساز، جلوگیری از جعل و مخدوش کردن برگه استعلامات و مجوزها توسط زمین‌خواران و متخلفان، جلوگیری از صدور مجوز غیرقانونی برای اراضی خارج از محدوده و محدود‌سازی اعمال نظرات و سلایق شخصی در صدور مجوزها بر اساس مؤلفه‌های سیستمی و سامانه‌ای از مهم‌ترین مزایای سامانه پنجره واحد زمین است که تا تحقق آن همچنان فاصله وجود دارد.