kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در گفت‌وگو با کیهان:

75 درصد مراکز اقامتی کشور برای تعطیلات نوروز رزرو شده است

 
 
 
ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کار خود را از دیروز 24 اسفندماه آغاز کرد و به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی شاهد استقبال قابل توجهی از گردشگری داخلی در کشورمان باشیم.
به گزارش کیهان، نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با محوریت نوروز ۱۴۰۲ با حضور معاون گردشگری کشور، مدیران کل معاونت گردشگری و‌ نماینده یازده دستگاه‌ عضو صبح دیروز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس‌ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در این نشست گفت: از دو ماه گذشته، سفرهای داخلی فعال و از هفته گذشته نیز سفرها با حجم قابل توجهی آغاز شده است. در این زمینه تمهیدات مناسبی ‌اندیشیده شده است.
شالبافیان با تاکید بر استفاده از تجارب سال گذشته ستاد سفر، به ‌موضوعاتی از جمله سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها، نقاط حاد‌ثه‌خیز و... اشاره کرد و ا‌دامه داد: نقاط حادثه خیز از موضوعات مهمی بود که با همکاری‌های شکل گرفته با معاونت عمرانی وزارت راه و شهر‌سازی شناسایی و‌ تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات انجام شد.
وی افزود: سازمان امور عشایر تعداد پایگاه‌ها را از ۴۰۰ به ۷۰۰ پایگاه افزایش داده است. همچنین کمپین‌ «30-60» (30 دقیقه استراحت بعد از هر 60 دقیقه رانندگی) امسال با قوت بیشتر ادامه پیدا می‌کند. ۸۰۰ بازارچه‌ صنایع‌دستی و حدود ۱۰هزار غرفه برپا می‌شود. نوروزگاه‌ها با قوت بیشتر در پایگاه‌ها و استان‌ها فعال خواهند بود. با ۱۶هزار تختی که به ظرفیت اقامتگاه‌های کشور اضافه شده است، تخت‌های اقامتی نیز به ۵۳۰ هزار تخت افزایش پیدا کرده است.
معاون گردشگری کشور با اشاره به تقارن ایام نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان، بیان داشت: همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، الگوی متفاوتی در سفرها اتخاذ شده است.
شالبافیان، ارزش نهادن به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی را امری بدیهی و لازم‌الاجرا عنوان و تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این راستا پیشگام بوده است. همچنین در راستای رعایت و صیانت از ارزش‌های اجتماعی، بخش خصوصی برخی استان‌ها دغدغه‌مند هستند و در صورت لزوم تذکر داده می‌شود.
 بالای 90 درصد اماکن اقامتی نیمه جنوبی کشور رزرو شدند
در رابطه با موضوع سفرهای نورورزی، سیدمصطفی فاطمی، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در تشریح آمار رزرو اماکن اقامتی کشور در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: براساس آخرین آمارها، در هفته نخست تعطیلات، حدود 75 درصد از مراکز اقامتی کل کشور توسط مسافران رزرو شده‌اند، خصوصاً نیمه جنوبی کشور اکنون درگیر سفرها شده و به طور میانگین بالای 90 درصد اماکن اقامتی رزرو شده‌اند؛ به عنوان مثال در استان هرمزگان حدود 95 درصد از اماکن رزرو شده‌اند، همچنین در فارس، اصفهان و سیستان و بلوچستان 95 درصد، در خوزستان و یزد 90 درصد و در کرمان بالای 85 درصد اماکن اقامتی و تخت‌ها رزرو شده‌اند.
فاطمی در مورد میزان رزرو مراکز اقامتی در شهرهایی مثل مشهد، تهران و شمال کشور نیز بیان داشت: در مشهد 83 درصد، در تهران حدود 60 درصد، در مازندران 95 درصد و گیلان 90 درصد مراکز اقامتی رزرو شده‌اند.
وی بیان اینکه برنامه سفرهای امسال از سال‌های گذشته متفاوت‌تر است، افزود: بهمن و اسفندماه امسال، استقبال بسیار خوبی از گردشگری شد و جنوب کشور، خصوصاً در جزایر و سواحل جنوبی با رشد 60 درصدی جذب گردشگر نسبت به بهمن سال گذشته مواجه شدند.
اقدامات راه آهن و سازمان بنادر
 برای تسهیل سفرهای نوروزی
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در مورد کمبود بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس برای مسافران نوروزی نیز گفت: اکنون با کمبودهایی مواجه و به تامین یک‌سری زیرساخت‌ها نیازمندیم. با این حال دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون شرکت فرودگاه‌ها و راه آهن اقدامات خوبی انجام دادند، مثلاً تغییراتی در رام‌های قطاری خصوصاً در سمتی که از سوی قطارهای باری به سمت قطارهای مسافربری می‌آمد انجام داد، همچنین در سازمان بنادر، شناورهای ما نسبت به سال گذشته افزایش یافتند و توانستند از همه دستگاه‌هایی که در حوزه دریایی فعالیت می‌کردند کمک بگیرند، با این اقدام تقریباً همه شناورهایی که می‌توانستند خدمات ارائه کنند، پای کار آمدند.
فاطمی با بیان اینکه در دو حوزه اتوبوس و هواپیما در سفرها مشکل داریم، افزود: تعداد اتوبوس‌ها کاهش یافته، به طوریکه سال گذشته 14 هزار اتوبوس داشتیم و امسال 12 هزار اتوبوس داریم؛ دلیل آن هم این است که عمدتاً از رده خارج شده‌اند و در حوزه سیستم حمل‌ونقل جاده جایگزین نشده‌اند؛ بنابراین اتوبوس‌ها مشکل اصلی ما در حوزه حمل‌ونقل هستند.
راه‌های شکایت و گزارش تخلفات
 در سفرهای نوروزی
وی درباره نحوه گزارش تخلفات و افزایش قیمت‌ها با بیان اینکه سامانه 09629 پاسخگوی گزارش‌ها و شکایات مسافران است، تاکید کرد: سامانه 09629 به طور خودکار به تعداد زیادی از کاربران در 31 استان کشور متصل می‌شود، علاوه‌بر این مسئول رسیدگی به شکایات و تعداد زیادی بازرس که به محض دریافت اطلاعات اعزام می‌شوند نیز در این سامانه حضور خواهند داشت. لازم به ذکر است که تک‌تک دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌هایی چون اورژانس، هلال احمر، راهداری، سازمان بنادر و هواپیمایی و... نیز تلفن‌های گویا دارند که مردم با جست‌وجوی ساده می‌توانند به شماره تلفن هرکدام از آنها دسترسی پبدا کنند و درخواست خود را به طور اختصاصی و مستقیم اعلام کنند.
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: نمایندگان 27 دستگاه اجرایی در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مستقر هستند و به محضی که شکایتی مطرح شود، به دستگاه و استان مربوطه انتقال و پیگیری خواهند کرد. معمولاً در پاسخگویی به شکایات هماهنگی خوبی در 24 ساعت شبانه‌روز داشتیم و کمتر از 24 ساعت به نیاز مسافران پاسخ دادیم و یا شکایت مورد نظر را به کمیسیون مربوطه انتقال دادیم.
 توصیه‌هایی به مسافران نوروزی
فاطمی در پایان و در توصیه به هموطنانی که قصد سفر در تعطیلات نوروزی دارند، گفت: هموطنان در انتخاب مقصد سفر دقت کنند، امسال شهرهای جایگزین و مکمل سفر را در استان‌های نیمه جنوبی کشور معرفی کردیم که قابلیت‌های کم نظیری در حوزه گردشگری دارند که کمتر به آنها توجه شده است. مردم با جست‌وجوی این شهرها می‌توانند از امکانات آنها استفاده کنند. وی افزود: هموطنان حتماً قبل از سفر محل اقامت‌شان را رزرو کنند، اینکه به آن شهر برویم و سپس تصمیم به انتخاب مکان اقامت کنیم، شرایط را عوض می‌کند، ممکن است افرادی از موقعیت مسافران سوءاستفاده کنند. نکته دیگر نیز توجه به فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه و احترام به جامعه محلی است. بخشی از تعطیلات نوروزی در ماه مبارک رمضان قرار دارد و با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم و اکثریت مردم نیز روزه‌دار هستند، باید رعایت شئونات ماه مبارک رمضان و فرهنگ جامعه میزان مورد توجه باشد، اگرچه قاطبه مسافران به این نکته توجه می‌کنند.