kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
سخنگوی دولت:

خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافت

بهادری‌جهرمی گفت: امسال خرید گندم تضمینی از کشاورزان 60 درصد افزایش یافته است.

«علی بهادری‌جهرمی» دیروز سه‌شنبه در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ برخی از اقدامات و دستاوردهای مهم دولت در سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: در حوزه اقتصادی رشد ۵.۳ درصدی در پاییز امسال رقم خورد و با ادامه این روند، سطح درآمد‌های عمومی به تدریج می‌تواند به سطح قابل قبولی برسد.
وی افزود: صدور مجوز‌های کسب‌وکار تسهیل شد و ۳۰۰ هزار مجوز برای متقاضیان صادر شده است. همچنین مبلغ یارانه بعد از سال‌ها به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومان رسیده است. طرح دولت الکترونیک در سال جاری اجرا شد و ۹۵ درصد دستگاه‌ها به آن متصل شدند.
سخنگوی دولت عنوان کرد: ۲ هزار واحد تولیدی راکد و غیرراکد در سال جاری فعال شدند. طرح رتبه‌بندی معلمان بعد ۱۱ سال اجرا شد و سود سهام عدالت دو برابر شد و منتظر واریز مرحله دوم هستیم.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: خرید گندم از کشاورزان ۶۰ درصد افزایش یافت. در حوزه صنعتی آمار پیشرفت قابل‌توجهی داشتیم. تنش‌های آبی در خوزستان، همدان و شهرکرد تا حد زیادی با بهره‌برداری از طرح‌های آبی کنترل
شدند.
وی افزود: رفع قطعی مکرر برق خانگی در سال ۱۴۰۱ متوقف و کاهش یافت؛ افزایش ۶ هزار مگاوات تولید برق و مدیریت منابع از سوی دولت به این موضوع کمک کرد.
سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی نیز بیان کرد: روابط با همسایگان افزایش یافت و رابطه با عربستان بعد از ۷ سال از سر گرفته شد و در سازمان همکاری شانگهای عضو‌ شدیم.
بهادری‌جهرمی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه محیط‌زیست نیز خاطرنشان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت شروع شد و همچنین جمع‌آوری گاز فلز در شرق کارون رقم خورد و در عین حال افتتاح مجدد دریاچه ارومیه با انتقال آب به آن را داشتیم و تقویت دیپلماسی در حوزه محیط‌زیست رقم خورد. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصادی نیز افزود: برای اولین‌بار شاهد انتشار نام ابر بدهکاران بزرگ بانکی بودیم. افزایش ۵۰ درصدی مودیان مالیاتی را داشتیم و ۱۸ میلیون درگاه اینترنتی و کارتخوان رصد و شناسایی شدند. اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها در دستورکار قرار گرفت.
سخنگوی دولت عنوان کرد: فرآیند پرداخت مستقیم دولت به ذی‌نفع نهایی انجام شد؛ سامانه توزیع آرد و نان ساماندهی شد و اینها گوشه‌هایی از اقدامات دولت و مردم بود.
بهادری‌جهرمی درباره برقراری ارتباط مجدد کشورمان با عربستان خاطرنشان کرد: احیای این رابطه نشان داد، حل مسائل با همسایگان از غرب نمی‌گذرد و سیاست خارجی این دولت از ابتدا سیاست اولویت همسایگان بود و اتفاق اخیر هم در این راستا بود. توجه ویژه به این دیپلماسی همسایگی کمک می‌کند مدیریت منطقه از سوی کشور‌های همسایه باشد و آسیایی‌ها اداره منطقه را برعهده بگیرند.
وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به بدحالی دانش‌آموزان در مدارس گفت: کمیته‌ای برای رسیدگی به این موضوع از سوی وزارت کشور فعال شده است و مستمرا اطلاعیه‌هایی از سوی وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات از اقدامات انجام شده ارائه می‌شود. سخنگوی دولت درباره اینستکس گفت: اینستکس یک شرکت کاغذی و دورهمی اروپایی‌ها بود که باید پاسخگوی توقف این طرح باشند و با این شرکت، می‌خواستند به دوره‌ای برگردند که مبادله کالا به کالا انجام می‌شد. جهانیان باید با توجه به این موضوع، به نتیجه مراودات خود با اروپا بیشتر
بیندیشند. وی درباره افزایش حقوق کارمندان و روند تورم در کشور گفت: افزایش حقوق پیشنهادی دولت برای کارمندان، افزایش پلکانی به نفع دهک‌های پایین بوده است چرا که بدین‌صورت به عدالت نزدیک‌تر خواهیم بود. درباره تورم هم باید بگویم، دولت را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم که امسال به ۴۰ درصد رسید و همین نگاه کاهشی را برای سال آینده در نظر داریم.
بهادری‌جهرمی درباره نقش شمخانی و حضور او در چین برای برقراری مجدد رابطه کشورمان با عربستان اضافه کرد: توافق ۲۵ ساله ایران و چین و توافق با عربستان در موضوع متفاوت هستند. ۵ دوره مذاکره برای برقراری رابطه مجدد با عربستان داشتیم که این دوره آقای شمخانی تیم را همراهی کردند.