kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

جریان غربگرا و تکرار دوگانه دروغین «میدان» و «دیپلماسی»

 
 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به توافق اخیر ایران و عربستان در مطلبی مدعی شد: «سال‌ها از طريق ميدان در خاورميانه كار كرده‌ايم حداقل چند سال هم از طريق محوريت ديپلماسي به فعاليت و تحرك بپردازيم.....اميد است با ابتكار عمل تهران برجام هم با سرعت به نتيجه برسد و سايه شوم تحريم‌ها از سر مردم مظلوم كشورمان برچيده شود.»
گفتنی است مدعیان اعتدال و اصلاح‌طلبی در حکمرانی هشت‌ساله خود همه ظرفیت‌ها و توان کشور را به دیپلماسی و مذاکره گره زدند. گویی تمام کابینه به وزارت امور خارجه تبدیل و تجمیع شده و تمام دستور کار وزارت امور خارجه هم برجام است! اما نتیجه چه شد؟ تحریم‌ها لغو نشد و همان برجام به اهرم فشاری تبدیل شد که طرف مقابل به بهانه لغو تحریم‌ها، صدها تحریم به تحریم‌های قبلی افزود.
این درحالی است که در دوره جدید، دیپلماسی انفعالی و التماسی به دیپلماسی ابتکاری و انقلابی، تغییر پیدا کرد. به جای اینکه اقتصاد کشور به توافق گره ‌زده شود، سیاست توسعه روابط با همسایگان در میدان عمل کلید خورد. به جای اینکه منتظر اخم و لبخند غرب باشیم، اینک جمهوری اسلامی مسیر تعامل راهبردی با دنیا را از طریق شانگهای و بریکس دنبال می‌کند. سیاست تن دادن به یکجانبه‌گرایی آمریکا از دستور کار خارج شده و دیپلماسی فعلی در مسیر موازنه قدرت قرار گرفته است.
اتفاقا رویکرد جدید دولت سیزدهم بود که نشان داد نه‌تنها بین میدان و دیپلماسی‌ ستیز و دوگانگی وجود ندارد بلکه دیپلماسی ذلت و سازش با دیپلماسی عزت در‌ ستیز است و میدان مقوم و مکمل دیپلماسی عزت و تحقق سیاست خارجی جمهوری اسلامی است 
طلبکاری واهی و بی‌حد و مرز مدعیان اصلاحات
روزنامه سازندگی روز گذشته به نقل از سیدمحمد خاتمی در رابطه با مسمومیت‌های اخیر در برخی مدارس نوشت: «شگفت اینکه نهادها و کسانی که بزرگ‌ترین مسئولیت‌شان نگهبانی از جان و امنیت و زمینه‌‌سازی برای رشد فرزندان این مرز و بوم است، از کنار حادثه چنان گذشتند که گویی اتفاقی نیفتاده است. در حالی که باید همه توان و تدبیر و امکانات برای ریشه‌یابی این جنایت بسیج شود و دست‌های ناپاکی که چنین اقدام جنایتکارانه‌ای کردند، قطع شود.»
گفتنی است، در حالی که در پی مسمومیت‌های اخیر در برخی مدارس، دو وزارتخانه اطلاعات و کشور مستقیما و با همه امکانات برای ریشه‌یابی و برخورد با عاملین این حوادث مامور شده‌اند، وزارت بهداشت با استفاده از بدنه کارشناسی خود به موضوع ورود کرده است، وزارت آموزش و پرورش با صدور بخشنامه‌هایی نسبت به کنترل فضای مدارس و پیشگیری از تکرار حوادث مبادرت ورزیده است، فرماندهی انتظامی گشت‌های ويژه خود را در اطراف مدارس مستقر نموده است، ریاست قوه قضائیه از رسیدگی سریع و خارج از نوبت به پرونده مسمومیت‌ها خبر داده است و بالاتر از همه مقام معظم رهبری نسبت به پیگیری این حوادث و برخورد قاطع با عاملین دستور داده‌اند و هرگونه عفو و بخشش را در مورد آنان منتفی دانسته‌اند، همچنین تاکنون بیش از 100 نفر توسط نیروهای امنیتی در رابطه با این حوادث دستگیر شده‌اند، همچنان مدعیان اصلاحات با نوعی طلبکاری وقیحانه و بی‌حد و مرز به گونه‌ای اظهارنظر می‌کنند که گویی از هیچ یک از این تلاش‌ها باخبر نیستند!
به جای طلبکاری پاسخگوی سوءمدیریت عمدی و تحریم دوبرابری باشید
روزنامه هم میهن دیروز نوشت: «اگر توافق با عربستان تا این حد اثرگذار است، پس توافق با قدرت‌های جهانی به مراتب اثرگذاری و پایداری بیشتری دارند.» 
این روزنامه همچنین آورده است: «وقتی با کشوری مثل عربستان می‌توان توافق کرد که در کلیت خود تابع غرب و ایالات متحده است یا حداقل بدون نظر آنان اقدام مهمی نمی‌کند، در این صورت امکان توافق‌های مشابه با همان قدرت‌ها نیز فراهم است، حتی اگر فراهم نباشد، این نافی انجام گفت‌وگو، حتی کاملا محرمانه نیست.»
مدعیان اصلاحات که با وادادگی و اعتماد و اتکاء به غرب به جای برداشتن تحریم‌ها، موجب تحریم دوبرابری شدند و همچنین با سوءمدیریت عمدی به اعتراف خود و برجای گذاشتن رکوردهای تورمی، تأثیر تحریم‌ها را بیشتر کردند، باید پاسخگوی خیانت خود باشند و محاکمه شوند نه اینکه طلبکار و مطالبه‌گر شوند.